Kan vi snakke om wienerøl

Kom over Hansa Vienna i dag, og har sammenligna den med min lyse (10 EBC) og min mørke (22 EBC).

Hansas er søtere, litt karamellaktig i smaken. Minner også rett og slett om vørterøl, om man bare tenker den tanken med ølet i munnen. Og så er det lukta av smørmalt. Egentlig ikke så ille, sjøl om det ikke frister å drikke mer enn ett glass - og ikke noen kandidat til å bli et favorittøl. Jeg foretrekker avgjort min egen mørke, som er tørrere og bitrere. Min lyse (100% wienermalt) er et annet slags øl, rett og slett - mer i retning pils.

Litt artig med fargesammenligningen:
Vis vedlegget 48972Vis vedlegget 48973

Her er oppskriften på Hansa Vienna så ser du hvor karamellsmaken kommer fra: https://forum.norbrygg.no/threads/hansa-vienna-lager.30308/#post-333293
 
Frydenlund Fatøl er definert som en Vienna av bryggeriet. Vil tro det neppe er noe mørkere enn viennamalt i den. Har alltid holdt som en av de bedre lyse lagerne fra butikken. Men sammelignet med et wienerøl som er brygget etter ”moderne” definisjon blir det litt tamt og kjedelig. En klar hjemmeseier der, altså.

IMG_1392.jpg
 
Frydenlund Fatøl er definert som en Vienna av bryggeriet. Vil tro det neppe er noe mørkere enn viennamalt i den. Har alltid holdt som en av de bedre lyse lagerne fra butikken. Men sammelignet med et wienerøl som er brygget etter ”moderne” definisjon blir det litt tamt og kjedelig. En klar hjemmeseier der, altså.

Vis vedlegget 49044
Testet min mot Frydenlund forrige helg. Madammen klarte nesten ikke å skille dem, så jeg har utilsiktet laget en tilnærmet klone :cool: tydeligvis, og det var med 95% Vienna. Men fruen visste ikke hvilken som var hvilken, også her ble det en knepen hjemmeseier :beercheers:.
 
Testet min mot Frydenlund forrige helg. Madammen klarte nesten ikke å skille dem, så jeg har utilsiktet laget en tilnærmet klone :cool: tydeligvis, og det var med 95% Vienna. Men fruen visste ikke hvilken som var hvilken, også her ble det en knepen hjemmeseier :beercheers:.
Oppskrift? Brewfather?
 
OG 1048
FG 1012
IBU 23,5 (Frydenlund var bittelitt bitrere)
EBC 17,3 (Frydenlund sin lysere)

95% Best vienna
2,5% Weyermann Caraamber
2% Best aciduated
0,5% Weyermann Carafa spesial II
Mittelfrueh @ FWH 90 minutt kok til ønsket IBU
Saaz @ 30 min - 1,6g/L av endelig kokevolum.

Meskes på 67 grader i en time.
WLP940 gjæres på 9 grader

50 ppm sulfat og klorid

Har jeg glemt noe da?
 
Sist redigert:
OG 1048
FG 1012
IBU 23,5 (Frydenlund var bittelitt bitrere)
EBC 17,3 (Frydenlund sin lysere)

95% Best vienna
2,5% Weyermann Caraamber
2% Best aciduated
0,5% Weyermann Carafa II
Mittelfrueh @ FWH 90 minutt kok til ønsket IBU
Saaz @ 30 min - 1,6g/L av endelig kokevolum.

Meskes på 67 grader i en time.
WLP940 gjæres på 9 grader

50 ppm sulfat og klorid

Har jeg glemt noe da?
Mange takk, om noe er glemt er det i orden, jeg har hva jeg trenger :)
 
Da sitter jeg og nipper til en prøve av den siste mørke wiener'n, som blei satt for fire dager sida. Den har gått fra 1.053 til 1.012, og er antakelig ferdig nå.

Den er gjæra med en solid mengde s-189 - 3. generasjon, tror jeg - på opptil 20 grader. (Starta på 16, men den utfolda seg ganske heftig etter hvert, og det måtte utblåsningsslange til.) Kjennes helt rein og fin ut, ikke fusel, ikke svovel, nydelig maltsmak. Mye tyder på at denne gjæren er et godt alternativ for dem som vil prøve å brygge lager ved ale-temperatur.
 
Sist redigert:
Tok en prøve fra gjærkaret i går:
OG: 1.051
SG: 1.016
W-34/70

Jeg vil gjerne nå 1.011, men det ser død ut nå etter de siste 5 dager på 18 Celsius (started 5 dager på 10 Celsius til 50% utgjæring, og så 2 dager på 13 til 75% utgjæring). Hvet ikke helt om jeg skal gjøre noe eller bare akseptere sånn det er.

Første gang jeg brukte W-34/70.....tror det blir S189 igjen neste gang.

noe tips fra dere?

549C6B13-E6CD-46C9-84E4-8AE59E4CDDCE.jpeg

Nics.
 
Sist redigert:
Tok en prøve fra gjærkaret i går:
OG: 1.051
SG: 1.016
W-34/70

Jeg vil gjerne nå 1.011, men det ser død ut nå etter de siste 5 dager på 18 Celsius (started 5 dager på 10 Celsius til 50% utgjæring, og så 2 dager på 13 til 75% utgjæring). Hvet ikke helt om jeg skal gjøre noe eller bare akseptere sånn det er.

Første gang jeg brukte W-34/70.....tror det blir S189 igjen neste gang.

noe tips fra dere?

Vis vedlegget 50161

Nics.
Husk at det er flere faktorer en bare gjæren som bestemmer utgjæringen. Tror egentlig ikke S-189 er så veldig mye glupskere enn W-34/70.
 
Klart det Mesket på 67/60 min + 72/45 min og gristen er 95% Vienna / 2.5% Melanoidin / lit carafa II og lit carafoam.
 
Klart det Mesket på 67/60 min + 72/45 min og gristen er 95% Vienna / 2.5% Melanoidin / lit carafa II og lit carafoam.
Tror ikke du får den lengre ned … Med bare trinnet på 67 grader ville du kanskje fått den ned til 1012, men de 4-6 gravity pointene du har fått med å meske på 72 sliter gjæren med å spise, og det er de som gjør utslaget på den høyere FGen. Ønsker du å kombinere disse stegene burde du kanskje hatt hovedsteget på 64 grader.
 
Tilbake
Topp