Kan vi snakke om wienerøl

Trur absolutt jeg skal brygge mer wiener; synes de får en rundere smak enn pilsen. Dagens brygg er noe midt i mellom den mørke og den lyse varianten jeg har brygga så langt. Jeg bygger på wienermaltet med lyst münchenermalt og mørkt (17EBC) hvetemalt, og så en liten mengde av et brown-malt som nærmest er et lyst sjokomalt, eller et kaffemalt, fra Simpson's. Mest for farge, men det gir antakelig et lite hint av røstet smak. Ikke noe karamalt; dette ølet skal bare være en litt mørkere variant av den lyse wiener'n. (Jeg sniker den inn på akkurat 16EBC, som er nedre grense for hva Norbrygg vil godta - og så håper jeg det blir så godt at det gir mening å sende det inn til NM:).)
 
Satt en jeg også, skal fate den i morgen (nei, i dag faktisk):
70% Vienna
17% Pilsner
10% Münchener Dark
3% Acidulated

Enkel mesk på 65°
Humler er Perle (B), Tettnang @ 30 min.
IBU 27
EBC ca.14
OG 1.050, FG ? (Har ikke sjekket ennå, håper den blir lav, estimert ca 1,008)
Gjæres med S-189 på ca. 12°, liten diacetylheving på slutten.
 
Sist redigert:
Satt en jeg også, skal fate den i morgen (nei, i dag faktisk):
70% Vienna
17% Pilsmwr
10% Münchener Dark
3% Acidulated

Enkel mesk på 65°
Humler er Perle (B), Tettnang @ 30 min.
IBU 27
EBC ca.14
OG 1.050, FG ? (Har ikke sjekket ennå, håper den blir lav, estimert ca 1,008)
Gjæres med S-189 på ca. 12°, liten diacetylheving på slutten.

Ikke at det er noe galt med det, men vil du ha wiener'n så tørr, altså?
 
Prøve. Synes de siste gangene uansett brygg, så blir FG høyere enn ønsket/forventet. Så jeg ble litt "småsur" og gjorde alt for å få den ned. Blir den udrikkelig går den i dass, orker ikke å drikke øl jeg egentlig ikke synes er god. :D
Livet er for kort tl å drikke dårlig øl, ja. Jeg heller fra tid til annen ut øl som i og for seg kunne drikkes, men som jeg bare ikke drikker.

Jeg brukte s-189 i en noen brygg for ikke så lenge sida, og var ganske godt fornøyd med den. Fikk utgjæring på opp mot 80%, litt lavere enn hva Fermentis lover. Den gir en litt fenolsk karakter, så jeg er ikke sikker på om jeg kommer til å ta den opp igjen. For tida veksler jeg mellom L17 og L13 fra Imperial. Den siste er 34/70, mens L17 er fra Augustiner i München (samme som WLP860). Begge har nok mer av det jeg vil ha av en lagergjær.
 
Livet er for kort tl å drikke dårlig øl, ja. Jeg heller fra tid til annen ut øl som i og for seg kunne drikkes, men som jeg bare ikke drikker.

Jeg brukte s-189 i en noen brygg for ikke så lenge sida, og var ganske godt fornøyd med den. Fikk utgjæring på opp mot 80%, litt lavere enn hva Fermentis lover. Den gir en litt fenolsk karakter, så jeg er ikke sikker på om jeg kommer til å ta den opp igjen. For tida veksler jeg mellom L17 og L13 fra Imperial. Den siste er 34/70, mens L17 er fra Augustiner i München (samme som WLP860). Begge har nok mer av det jeg vil ha av en lagergjær.
Ja enig. Så, da fikk jeg målt FG, og den havna på 10... så da ble det en utgjæring på 79,3%... Og ja den var helt ferdig... Hydrometerprøven smaker godt, faktisk litt tørr i smaken, med litt mer fylde enn vanlig pils... Blir spennende når ferdig karbonert og lagret :)
Edit: Merker ingen fenolsk karakter av sample'n...
 
Ja enig. Så, da fikk jeg målt FG, og den havna på 10... så da ble det en utgjæring på 79,3%... Og ja den var helt ferdig... Hydrometerprøven smaker godt, faktisk litt tørr i smaken, med litt mer fylde enn vanlig pils... Blir spennende når ferdig karbonert og lagret :)
Edit: Merker ingen fenolsk karakter av sample'n...
Nei, det er ikke påtrengende. Ølene jag har brygga med den blei gode, men et par av dem skulle jeg gjerne hatt over på estersida, og da kunne jeg registrere at det var et svakt fenolsk preg. Men det kan jo ha vært en feil, og altså min skyld.
 
Hjelp.... Laget en Vienna lager som smaker godt, bra karbonert, ser bra ut, men TOTALT mangler skum... Skummet etter tapping i glass legger seg fullstendig etter 15 sekunder. Ser da ut som Villa Farris... Noen med erfaringer??
70% Vienna
17% Pilsner
10% Munich mørk
3% Syremalt
Perle & Tettnang
Mesket 120 min på 65°-64° (ble stående litt lenge)
Gjæret med S-189 på 12° og 13°, diacetylrest på 16°
Skjønner det bare ikke....
 
Sist redigert:
Hjelp.... Laget en Vienna lager som smaker godt, bra karbonert, ser bra ut, men TOTALT mangler skum... Skummet etter tapping i glass legger seg fullstendig etter 15 sekunder. Ser da ut som Villa Farris... Noen med erfaringer??
70% Vienna
17% Pilsner
10% Munich mørk
3% Syremalt
Perle & Tettnang
Mesket 120 min på 65°-64° (ble stående litt lenge)
Gjæret med S-189 på 12° og 13°, diacetylrest på 16°
Skjønner det bare ikke....
Ikke noe av det du beskriver der tilsier at du ikke skulle få greit skum, i alle fall. Men her må jo noe ha skjedd, det er ikke bare dårlig skum, men fravær.

Jeg bruker alltid et langt steg på 72 grader som visstnok skal være bra for skum.

Kanskje finner du noe her: https://beersmith.com/blog/2021/02/28/beer-foam-with-dr-charlie-bamforth-beersmith-podcast-231/ ?
 
Ja må høre litt senere i dag. Jeg skippa 72° da mesken stod litt lenge på 65°. Ble litt dårlig tid. Visste ikke 72° steg hadde så mye å si for skum, men skal definitivt gjøre det neste gang, takk!
 
Ja må høre litt senere i dag. Jeg skippa 72° da mesken stod litt lenge på 65°. Ble litt dårlig tid. Visste ikke 72° steg hadde så mye å si for skum, men skal definitivt gjøre det neste gang, takk!
Jeg har det fra Braukaiser, som viser til enten Narziss eller Kunze. pH er også viktig, om jeg ikke husker feil, dvs.lav pH, nede på 5,2. Men det er jo ikke sånn at du ikke får skum om du ikke har lav pH og ikke bruker tre kvarter på 72 grader, det bare hjelper - i teorien.
 
Jeg har vært mye i Wien i jobbsammenheng (og kommer sikkert til å bruke mye tid der igjen når verden en gang blir normal igjen) og har en veldig klar oppfatning om hva slags øl man typisk får servert der - og tror det er noe helt annet enn hva som kalles wienerøl her ... (ikke at brødet jeg har spist der likner på wienerbrød heller)
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Jeg har vært mye i Wien i jobbsammenheng (og kommer sikkert til å bruke mye tid der igjen når verden en gang blir normal igjen) og har en veldig klar oppfatning om hva slags øl man typisk får servert der - og tror det er noe helt annet enn hva som kalles wienerøl her ... (ikke at brødet jeg har spist der likner på wienerbrød heller)
Wienerølet (Vienna) er visst mer eller mindre utdødd i Østerrike, og har vært det lenge. Det har overlevd i USA og Mexico, men har endra seg i utlendigheten.
 
Jeg har det fra Braukaiser, som viser til enten Narziss eller Kunze. pH er også viktig, om jeg ikke husker feil, dvs.lav pH, nede på 5,2. Men det er jo ikke sånn at du ikke får skum om du ikke har lav pH og ikke bruker tre kvarter på 72 grader, det bare hjelper - i teorien.
Sant, var nøye på pH i mesk. Var 5,23. Men... Av en eller annen grunn senket jeg den litt til før kok, justerte ned til pH 5,1. Vet ikke om det har noe å si. Målte ikke etter kok faktisk, det glemte jeg... Det er vel mange som brygger uten et 72° steg, og får greit med skum, men jeg heller til at det kanskje trengs når mesken står lenge på forsukringssteget... ?
 
Jeg har vært mye i Wien i jobbsammenheng (og kommer sikkert til å bruke mye tid der igjen når verden en gang blir normal igjen) og har en veldig klar oppfatning om hva slags øl man typisk får servert der - og tror det er noe helt annet enn hva som kalles wienerøl her ... (ikke at brødet jeg har spist der likner på wienerbrød heller)
Samme med salaten i italia. :)
 
Tilbake
Topp