Kapselpåsetter, bordmodell - erfaringer?

Noen som ha erfaringer med en kapselpåsetter som virker?

Har prøvd "Ferrari" og var ikke imponert. Den til 349 fra Olbrygging virker ok etter litt ombygging. Hva med "Colt strong" og "Colt pro" fra Bryggeland?
 
Jeg har en som ser nesten helt lik ut som "colt strong" (har bare ikke den hendelen på baksiden). Veldig fornøyd med den! Korkene sitter meget tett inntil etter bare ett trykk. Det er en magnet i midten av hodet som skal holde korkene før du setter dem på, men den lagde runde merker i korkene, så jeg drog den ut. Fungerer helt fint uten.
 
hva gjør du med den fra ølbrygging? Jeg har den, og synes ikke korkene sitter spesielt godt fast. De skvetter liksom av når man jekker en øl uten å i det hele tatt bøyes. Sitter mye løsere enn kjøpeøl...
 
Har samme som BrewBoy. Veldig god korker. Anbefaler å montere den på en plate med litt større areal på slik at den står støtt. Skrur platen fast med tvinner når jeg korker, så alt står i ro.
 
de fleste korkemaskiner har to hoder, en for 26mm og en for 29mm kork. Men de blir fort slitt hvis du bytter hode hele tiden. Jeg har en bordmodell som jeg nå kun bruker til 26mm, og i tillegg en liten håndholdt som jeg bruker til 29mm (champis-flasker)
 
Endte opp med å lage en kapselpåsetter. Fant tips her på forumet som jeg ikke finner igjen nå. Uansett er den laget av et stativ for drill (http://www.clasohlson.com/no/Borestativ/40-7141) samt et maskinert "hode". Har lagt ved en tegning. Hodet er basert på målene på ølbrygging sin påsetter. Den største diameteren er er imidlertid litt mindre slik at den blir litt mindre konisk. Dette gjør at korkene sitter bedre men ulempen er at man må løsne flaska fra hodet etter korking, ikke noe stort problem. Stativet er veldig stabilt. Har testet den og det ser veldig bra ut. Mye bedre enn de "ferdige". Byttet også ut stangen for å bevege boremaskinen/hodet med et som var ca 10cm lengre, dette gjør korkingen litt lettere.
 

Vedlegg

  • kapselhode.pdf
    9 KB · Sett: 62
Har investert i en Gripo fra Bryggselv. Det er irriterende vanskelig/hardt å få skrudd korkerdelen ordentelig fast på søylen, slik at den ikke sklir opp når en korker, og hodet er ikke skikkelig sentrert over platen - søylen er ikke helt vertikal (mulig jeg kan justere noe der?) - slik at den armen som du skal kunne sette flaska inn mot, ikke har noen særlig funksjon. Men selve "aksjonen" er flott, og korkene sitter som de skal. Mye bedre enn den billige som følger med startersettet fra Bryggselv.
Et litt underlig produkt. Det virker skikkelig "gedigent", men har idiotiske svakheter.
 
Tilbake
Topp