Kapselproblemer

Litt off topic her nå, men har et lite problem. Vi bruker en "Emily" kapseltang fra Europris (samme som Petit selger) og korker fra Europris. Det ser ut til å fungere bra på de fleste 0,5 l flasker, men på f.eks Dahls 0,33 l flasker blir ikke kantene klemt helt ned. Jeg testet litt med å fylle brus i flaska, og kunne høre at det boblet så smått rundt korka når jeg rista skikkelig.

Noen som har opplevd noe liknende?
Lurer på om det er kapseltangen eller selve kapslene som er problemet, og om det vil bli bedre med f.eks en bordmodell.

EDIT: denne tråden ble splittet av fra tråden om 'Sein gjæring'
mvh Webmaster

Er det den røde varianten, eller den svarte som er produsert i Italia?

Jeg har den svarte varianten og har ikke hatt problemer med det, selv ikke med dahls 0.33 flasker.

En bordmodell vil nok uansett løse problemet med mindre korkene er av dårlig produksjon da..

Hm, kan det opprettes en egen tråd for kapselproblemet?

Vi mistenker kapslene på Europris for å være mykere enn vanlig, og derfor slappere til å holde igjen flasketrykket.
Ellers har jeg kastet min gamle kapseltang (rimelig sort, trolig noe det samme som Greta på Petit, eller kanskje mer sannsynlig en Europrisvare..), da den krevde litt for å få til å sette på korka beint, og etterhvert begynte den å gi enkelte feilkorkinger som innimellom resulterte i knuste flasker, og enkelttilfeller av at glasskår fulgte med når man jekket av korka for konsum. Bruker nå bordmodellen fra Petit, og er fornøyd med den.

Chriselv skrev:
Litt off topic her nå, men har et lite problem. Vi bruker en "Emily" kapseltang fra Europris (samme som Petit selger) og korker fra Europris. Det ser ut til å fungere bra på de fleste 0,5 l flasker, men på f.eks Dahls 0,33 l flasker blir ikke kantene klemt helt ned. Jeg testet litt med å fylle brus i flaska, og kunne høre at det boblet så smått rundt korka når jeg rista skikkelig.

Noen som har opplevd noe liknende?
Lurer på om det er kapseltangen eller selve kapslene som er problemet, og om det vil bli bedre med f.eks en bordmodell.

EDIT: denne tråden ble splittet av fra tråden om 'Sein gjæring'
Mvh Webmaster

Problemet bunner vel i at "flensen" på toppen av 0,33 liters "standard" norsk ølflaske er for kort til de røde Europris-tengene (som altså er beregnet på flasker med lenger flens). Å korke f.eks Haandbryggeriets flasker med denne tanga går derimot som en drøm. Jeg har løst problemet ved å skru løs klemhylsa på nevnte tang og slå ned korkene med denne og en plasthammer. Bare ikke slå så hardt/lenge at du pulveriserer glasset på toppen av flaska.

Tilføyd 12.11: Det skal bemerkes at jeg etter hvert bruker 0,33 l norske standardflasker svært lite. Dels har jeg tatt i bruk øleskap, og dels bruker jeg nevnte 0,5 liters flasker. Men nylig flasket jeg en 16-liters batch med mitt "Barely Barley Wine" på de førstnevnte. BW er som kjent såpass sterkt at 0,5 l blir for store porsjoner  :namnam: Bankemetoden på korkene gikk helt fint.

Jeg hadde samme problemet med den røde Europris modellen. Den passet ikke på halsen til 0,33 flaskene :noway: Så jeg kjøpte meg en bordmodell og den er jeg kjempe fornøyd med. :skitbra:

Ja blir nok en bordmodell etterhvert. Men rekker nok ikke å få en slik i hus før flaskinga på lørdag. Må nok ty til banking da :p

Chriselv skrev:
Eller kanskje det er noen i Trondheim som har lyst til å låne bort en bordmodell i helga?  ;D

Jovisst, men vår befinner den seg på Tautra. :biersmile:

Tilbake
Topp