Karbonere fat

Hei. Går det an å karbonere et 10L fat med G-kopling og tappekran med sukkerlake, uten CO2 flaske?
Hvordan blir i såfall tapping?
Er helt ny i gamet
 
Hei. Går det an å karbonere et 10L fat med G-kopling og tappekran med sukkerlake, uten CO2 flaske?
Hvordan blir i såfall tapping?
Er helt ny i gamet
Naturlig karbonering på fat går fint. Gir littegrann mer bunnfall. Du trenger CO2 ved tapping, ellers vil trykket gå ned, ølet miste karbonering og tapping vil gå saktere og saktere. 425 grams Aga CO2-flaske (nesten som sodastram) og tilhørende regulator fra Bryggeland passer fint til tapping. Tapper ca 80 liter øl pr flaske.
 
Obersten har selvfølgelig helt rett, men små flasker er dyrere per liter CO2. Vurder en større flaske




 
Obersten har selvfølgelig helt rett, men små flasker er dyrere per liter CO2. Vurder en større flaske
Stor CO2-flaske til karbonering (hvis du går lei av naturlig karbonering) er et must. Sparer mye på det. Til servering har det ikke så mye å si, og der har plasseringsvennlighet ofte mer betydning. Og du får uansett bruk for den lille flaska når du skal ha med fat på tur.
 
Stor CO2-flaske til karbonering (hvis du går lei av naturlig karbonering) er et must. Sparer mye på det. Til servering har det ikke så mye å si, og der har plasseringsvennlighet ofte mer betydning. Og du får uansett bruk for den lille flaska når du skal ha med fat på tur.

Har gått over til naturlig karbonering i det siste då me meiner det vert bedre øl på den måten.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg har sluttet helt å tvangskarbonere på fat, min erfaring er at øllet uten tvil blir rundere og mye bedre med naturlig karbonering.
 
Har tenkt å karbonere dagens ESB naturlig på KeyKeg. Tvangskarbonering er ikke mulig på KeyKeg. Bruker dere samme mengde sukker pr liter ved karbonering på fat og flaske?
 
Ser ein inne på BS programmet er der ein kalkulator for karbonering. Den seie det skal vere mindre sukker på fat vs flaske med likt antal liter øl.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ser ein inne på BS programmet er der ein kalkulator for karbonering. Den seie det skal vere mindre sukker på fat vs flaske med likt antal liter øl.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Bruker ikke BeerSmith, men har sett tilsvarende andre steder. Har også sett at det skal være like mye som ved flasking. Så i forvirringen tenkte jeg å lure til meg litt erfaringer fra Norbryggerne. :)
 
Kor mange liter skal du ha på fat og kva CO2 nivå skal øla serveres på?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Programmet seie 9,7 gram. Vist temperaturen har vore opp i 20 grader. 1.1 er veldig lavt nivå [emoji3]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp