Karbonere med vørter?

Bestilte samme sprøyte samtidig og fikk min i går jeg også. Førsteinntrykket er et det er et solid (og tungt!) redskap. Så ut til at det var noe olje av noe slag på innsiden av glasset, så den skal nok få det en solid vask.
 
Tilbake til forskjellen på øl karbonert med sukker og vørter.
Nå klarte jeg ikke vente lenger og testet en hveteøl hvor noen flasker ble karbonert med vørter og noen med sukker.
Først vil jeg opplyse om at jeg er ganske fersk i faget og at dette var brygg nummer 13 så erfaringen er ikke betydelig :)

Her er de åpenbare forskjellene min samboer og jeg merket og som vi er helt enige om.
Farge: Den ølen som var karbonert med vørter ble en anelse mørkere i fargen.
Skum: Den vørterkarbonerte holdt også bedre på skummet.

Så til den delen hvor vi kanskje hadde litt ulike oppfatninger.
Karbonering: Hun mente at begge hadde like mye kullsyre men at den med sukker var litt skarpere/syrligere i smaken. Den vørterkarbonerte var litt mykere liksom.(Hun visste ikke hvilket glass som var karbonert med vørter og hvilket som var karbonert med sukker).
Min mening var at den sukkerkarbonerte hadde litt mer kullsyre, men det kan kanskje være den syrligheten hun opplevde med den sukkerkarbonerte.

Alt i alt opplevde jeg ikke store smaksforskjeller, men bare det at skumfastheten var mye bedre i den vørterkarbonerte er nok for meg til at jeg vil teste dette flere ganger.
Den eneste bakdelen med denne metoden er plunderet med å måle opp vørter med en sprøyte som blir tregere og tregere for hver flaske.
Noen som vet om en pipette som tar ca 70 ml? Jeg driver og plundrer med en mye mindre sprøyte.
 
Nå har ikke jeg lest gjennom hele tråden, men er det en grunn til at dere ikke bruker engangssprøyter?
 
Hvem var det som kjøpte seg sprøyte laget i rustfritt og glass ? Venter på tilbakemelding derfra før jeg eventuelt bestiller en .
 
Hvem var det som kjøpte seg sprøyte laget i rustfritt og glass ? Venter på tilbakemelding derfra før jeg eventuelt bestiller en .

Det var meg. Men har ikke fått laget noe øl på speise ennå. Men den virker veldig solid og fin.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Syns lite om å kjøpe plast for å kaste det heller.

Hvis man tenker på hvor mange engangssprøyter som brukes i helsevesenet så blir det en dråpe i havet.

Selv på en liten avdeling som jeg jobber på bruker vi over 100 sprøyter i uka. Hvis jeg bruker en sprøyte på hver batch vil det ta ca 5 år å bruke 100 sprøyter.

I tillegg kan jeg bare fjerne stempelet og kaste resten i plastavfall for gjenvinning. Det kan jeg ikke på jobb, der må alle sprøyter leveres som risikoavfall og brennes. Miljøbelastningen som hjemmebrygger blir mikroskopisk.

Jeg bruker ikke sprøyter til karbonering, men ville ikke hatt noen problemer med å bruke engangssprøyter, de er jo sterile fra pakken også.
 
Sist redigert:
Hvis man tenker på hvor mange engangssprøyter som brukes i helsevesenet så blir det en dråpe i havet.

Selv på en liten avdeling som jeg jobber på bruker vi over 100 sprøyter i uka. Hvis jeg bruker en sprøyte på hver batch vil det ta ca 5 år å bruke 100 sprøyter.

I tillegg kan jeg bare fjerne stempelet og kaste resten i plastavfall for gjenvinning, det kan jeg ikke på jobb. Miljøbelastningen blir mikroskopisk.

Jeg bruker ikke sprøyter til karbonering, men ville ikke hatt noen problemer med å bruke engangssprøyter, de er jo sterile fra pakken også.

Men JEG liker ikke kjøpe plast som jeg vet jeg må kaste etter et par gangers bruk når det fins alternativer.
 
Men JEG liker ikke kjøpe plast som jeg vet jeg må kaste etter et par gangers bruk når det fins alternativer.

Da må du kunne forklare, ihvertfall for deg selv, hvorfor du ikke liker det.

Hvis det fortsatt gir mening, etter at du har tenkt gjennom hva du ellers produserer av søppel, så er det helt greit for meg at du bestiller en sprøyte i metall fra Kina.
 
Sist redigert:
Da må du kunne forklare, ihvertfall for deg selv, hvorfor du ikke liker det.

Hvis det fortsatt gir mening, etter at du har tenkt gjennom hva du ellers produserer av søppel, så er det helt greit for meg.

Jeg tror at å være bevisst sitt eget forbruk i hverdagen utgjør en forskjell. Og om jeg er bevisst mitt og du er bevisst ditt så tror jeg vi sammen kan utgjøre en større forskjell, og sammen er det faktisk vi alle som er forskjellen.
 
Jeg tror at å være bevisst sitt eget forbruk i hverdagen utgjør en forskjell. Og om jeg er bevisst mitt og du er bevisst ditt så tror jeg vi sammen kan utgjøre en større forskjell, og sammen er det faktisk vi alle som er forskjellen.
Ikke uenig i det, men da må vel nesten miljøbelastninga ved produksjon og frakt av den kinasprøyta inn i regnskapet også? Nå er kanskje alle sprøyter laga i Kina for alt jeg veit, da.
 
Tilbake
Topp