Karbonere med vørter?

Jeg tror at å være bevisst sitt eget forbruk i hverdagen utgjør en forskjell. Og om jeg er bevisst mitt og du er bevisst ditt så tror jeg vi sammen kan utgjøre en større forskjell, og sammen er det faktisk vi alle som er forskjellen.

Jeg tenker miljø i det meste jeg gjør så samvittigheten er rimelig god der. Det er kanskje derfor jeg lurer litt på hvordan det går med den fine Kina-sprøyta i stål når stempelet blir tørt etter noen runder med Star-san? Hvordan smøre stempelet og fortsatt holde den desinfisert?

Blir den liggende i en skuff etter å ha blitt fraktet fra den andre siden av kloden?
 
Svare dere begge i stedet for sitater: Jo, det kan godt være den ikke dunker så godt. Men den funker kanskje bedre og. Og flere var interessert i å finne ut av det, så jeg tok en for fellesskapet.
I tillegg syns jeg det var gøy, og det skal ikke stikkes under en stol at jeg kan falle for ting jeg syns er kule/gøye.
 
Ja, det er bare om å gjøre å holde sin egen bekk så liten som mulig.

Uten at det går ut over grunnleggende behov selvsagt, som behovet for nye dingser og polert stål :rolleyes:
 
Enig med @Amarillo her ang forbruket av engangssprøyter i norsk helsevesen. Det er så vanvittig:eek: at det plager meg ingenting å bruke engangssprøyter i ny og ne til brygging.
Det betyr heller ikkje at eg ikkje liker dingser, eller er bevist mitt eget forbruk. Det betyr vel mer at eg har gitt opp kampen mot global oppvarming, men det er strengt tatt en helt annen diskusjo ;)
 
Enig med @Amarillo her ang forbruket av engangssprøyter i norsk helsevesen. Det er så vanvittig:eek: at det plager meg ingenting å bruke engangssprøyter i ny og ne til brygging.
Det betyr heller ikkje at eg ikkje liker dingser, eller er bevist mitt eget forbruk. Det betyr vel mer at eg har gitt opp kampen mot global oppvarming, men det er strengt tatt en helt annen diskusjo ;)

Skal vi trekke inn miljøhensyn, burde vi vel strengt tatt fokusere på helt andre sider ved hobbyen vår enn disse sprøytene? Brygginga, f.eks.:p. Den burde vi nok slutte med fortere enn svint.
 
Mulig det står en plass i tråden men;

Karbonere fat med speise. Noko spesielt å ta hensyn til, eller er det bere å bruke brewersfriend kalkulatoren å prøve seg fram til "
Volume Being Packaged" og "Gyle needed" tilsammen har plass i fatet?

Også: Stigerør bør vel kuttast litt eller? Kor mykje i tilfelle?
 
Mulig det står en plass i tråden men;

Karbonere fat med speise. Noko spesielt å ta hensyn til, eller er det bere å bruke brewersfriend kalkulatoren å prøve seg fram til "
Volume Being Packaged" og "Gyle needed" tilsammen har plass i fatet?

Også: Stigerør bør vel kuttast litt eller? Kor mykje i tilfelle?
Jeg skal overføre til fat for vørterkarbonering til helgen. Har to kinafat som er litt høyere enn vanlig Cornelius, slik at et Corny stigerør står 2-3 cm over bunnen. (Har tidligere brukt disse fatene til gjæring.)
Planen er å tømme best mulig for O2, og tilsette vørter etter kalkulatoren på BF. Overfører så øl (Helles) oksygenfritt fra en Brewbucket. Bruker en mekanisk badevekt for holde styr på mengden.

Etter 14 dager tapper jeg herlig Helles uten bunnfall på flasker med mottrykksfyller.

EDIT: Mht. volume being packaged, gjør jeg som på flasker. Taster inn volumet som skal fylles – og får en vørtermende som skal tilsettes. Fyller vørteren på først – og tilsetter øl til totalvolumet er oppnådd. Det har fungert meget godt på flasker, og vil temmelig sikkert bli bra på fat også. Helles er ikke så sterkt øl, så det blir ca 1,6 liter vørter.
 
Sist redigert:
Jeg skal overføre til fat for vørterkarbonering til helgen. Har to kinafat som er litt høyere enn vanlig Cornelius, slik at et Corny stigerør står 2-3 cm over bunnen. (Har tidligere brukt disse fatene til gjæring.)
Planen er å tømme best mulig for O2, og tilsette vørter etter kalkulatoren på BF. Overfører så øl (Helles) oksygenfritt fra en Brewbucket. Bruker en mekanisk badevekt for holde styr på mengden.

Etter 14 dager tapper jeg herlig Helles uten bunnfall på flasker med mottrykksfyller.

EDIT: Mht. volume being packaged, gjør jeg som på flasker. Taster inn volumet som skal fylles – og får en vørtermende som skal tilsettes. Fyller vørteren på først – og tilsetter øl til totalvolumet er oppnådd. Det har fungert meget godt på flasker, og vil temmelig sikkert bli bra på fat også. Helles er ikke så sterkt øl, så det blir ca 1,6 liter vørter.

Må man ikke justere ned mengden vørter i forhold til mengde øl når man skal karbonere naturlig på fat? På samme måte som det er vanlig å gå ned i mengden karboneringssukker pr liter når man karbonerer et fat sett i forhold til karbonering på flaske?
 
Må man ikke justere ned mengden vørter i forhold til mengde øl når man skal karbonere naturlig på fat? På samme måte som det er vanlig å gå ned i mengden karboneringssukker pr liter når man karbonerer et fat sett i forhold til karbonering på flaske?
Må man det da? Har sett det har vært hevdet noen ganger, men har aldri fått noen forklaring på hvorfor.
Kalkulatoren på BF ville jo vært veldig begrenset om man ikke kan bruke den på større volum enn 0,5 liter :)
 
Må man det da? Har sett det har vært hevdet noen ganger, men har aldri fått noen forklaring på hvorfor.
Kalkulatoren på BF ville jo vært veldig begrenset om man ikke kan bruke den på større volum enn 0,5 liter :)
Jeg vet ikke om man må. Jeg karbonerer fatene mine med CO2 og ikke sukker/speise.
Bortsett fra en gang jeg brukte speise, og da ble det overkarbonert. Om det var fordi det var fat, eller fordi jeg bare tok resten av speisen jeg hadde igjen over på fatet (kan ha vært for mye) husker jeg ikke.
 
Jeg vet ikke om man må. Jeg karbonerer fatene mine med CO2 og ikke sukker/speise.
Bortsett fra en gang jeg brukte speise, og da ble det overkarbonert. Om det var fordi det var fat, eller fordi jeg bare tok resten av speisen jeg hadde igjen over på fatet (kan ha vært for mye) husker jeg ikke.
OK, jeg kjører på – så får vi se om 2-3 uker. Ville tenkt at en kalkulator hadde tatt hensyn til det om det stemte. Speise-kalkulatoren har ligget ute noen år, og folk er flinke til å si fra om feil.

Sjekket den andre Priming-kalkulatoren til BF (den med sukrose, glukose og DME) – og den er også helt lineær. Det samme er Northern Brewer sin.
 
Sist redigert:
Man må uansett karbonere til flaske/boks/fatstørrelse, og ikke til hvor mye faktisk øl som er oppi der.
 
Hvis du fyller 0.25l øl i en 0.5l flaske så skal du ha nok karboneringssukker/vørter til 0.5l, ikke 0.25l.
Eller om man bruker et mer reelt eksempel:
En 0,5 liter flaske vil inneholde 45 cl øl og 5 cl speise. Men man taster inn 0,5 i kalkulatoren (volume being packaged).
 
Eller om man bruker et mer reelt eksempel:
En 0,5 liter flaske vil inneholde 45 cl øl og 5 cl speise. Men man taster inn 0,5 i kalkulatoren (volume being packaged).

Det var ikke det jeg mente. 45+5 = 50, det er hele flasken.

Hvis man fyller f.eks 485ml øl (all væske totalt, øl/speise, whatever, alt sammen) på ei flaske, så skal man beregne for 500ml, da det er det flasken rommer.
 
Tilbake
Topp