Karbonering av gammal cider

Eg har ca 15 l utgjæra cider frå 2019 ståande på dunk fortsatt. Meiner den er tilsatt klarningsmiddel men ikkje gjærstopp, men no kunne tenkt meg å karbonere dette på flaske. Vil det fungere å berre tilsetje sukker som ved eit nytt brygg, eller er gjæren død slik at eg i så fall må tilsetje ny gjær for å få det til å fungere?
 
Mulig at noen kan svare deg sikrere, men det går jo an å teste. Tapp en flaske med tilsatt sukker og la den stå i romtemperatur noen dager,så bør det jo være tydelig om det skjer noe...
 
Hvis du er helt sikker på at den er helt utgjæra (altså at ikke gjæren konka ut pga. alkoholen eller temperatursvingninger eller tidlig gjærstopp) ville jeg anbefalt en karboneringsgjær som f.eks. Safbrew F-2. Den er helt trygg på øl, siden den bare spiser sukkere som forsvinner tidlig i ølgjæring, men i sider kan det vel kanskje være igjen noe maltose? Det er bittelitt ekstra jobb, siden den må rehydreres i vann, men da er du helt sikker på å få karbonering. Noen mener at den også kan forhindre noe av oksideringen som ellers vil skje under flasking, men har ikke sett noe definitivt om det. Pakka koster litt (60 kroner), men den er veldig drøy, du trenger bare et gram til 15 liter.
 
Tilbake
Topp