Karbonering boksøl

TorfinnS

Norbrygg-medlem
hvordan gjøres det med boksøl og karbonering? Er det samme som ved flasking? Eller er det mottrykksfylling som gjelder? Jeg tenker her både hjemmebrygg og mikrobryggerier som går over fra flaske til boks.
 
Beergun er vel foreløpig standardutstyr. Venter spent på den første som kommer opp med en god patent på mottrykksfyller. Har et adapter til print (i transparent resin) nå til min Mileco-fyller. Siden bokser ikke er gjennomsiktige, må nesten adapteret være det. Ellers vil naturlig karbonering selvsagt fungere. En boks tåler 6 bar.
 
Hva gjør de proffe? Nøgne ø, ægir osv? De hadde jo tidligere flaskekarbonert øl. Har de fortsatt med det?
 
Usikker på Ægir, men Nøgne tapper alle øl på både boks og flaske. Tekniske detaljer rundt prosessen vet jeg ikke noe om.
 
Nøgne Ø har sluttet med naturlig karbonering. Det skjedde vel omtrent når de ble kjøpt opp om jeg ikke husker helt feil... Ægir var tidligere kriminelle på sedimenter på flaske, nå om dagen virker det som at ølet deres er sentrifugert da det er en minimal mengde sediment, mistenker at de kjører kunstig karbonering også. Det er forsåvidt helt greit. Fint og kunne helle hele boksen uten å få med seg en halv gjærkake.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp