Karbonering med speise.

Mc.

Norbrygg-medlem
Har ett spørsmål angående kalkulatoren til Brewersfriend som regner ut nødvendig mengde speise for korrekt karbonering.
Når en velger speise med annen OG enn det ølet som skal tappes har så må en fylle inn OG og FG på den speisen man skal bruke.
Regner med at det holder å tippe sånn ca FG da den vørteren speisen ble tatt fra fremdeles står og gjærer ? Forventet FG vet jeg jo så det blir vel rett å fylle inn det.
Sikkert et unødvendig spørsmål, men når en setter seg ned alene med kaffekoppen og skal planlegge tapping så dukker det opp mange og rare tanker.
 
Har ett spørsmål angående kalkulatoren til Brewersfriend som regner ut nødvendig mengde speise for korrekt karbonering.
Når en velger speise med annen OG enn det ølet som skal tappes har så må en fylle inn OG og FG på den speisen man skal bruke.
Regner med at det holder å tippe sånn ca FG da den vørteren speisen ble tatt fra fremdeles står og gjærer ? Forventet FG vet jeg jo så det blir vel rett å fylle inn det.
Sikkert et unødvendig spørsmål, men når en setter seg ned alene med kaffekoppen og skal planlegge tapping så dukker det opp mange og rare tanker.

Tja.. hvis du tipper så blir det jo deretter. Du kan ha flaks, eller så kan du bomme litt.

Mitt forslag er heller å vente til du faktisk vet FG, regne ut da og bruke det du har. Har du for lite speise så er det en glimrende mulighet til å ta resterende flasker med sukker så får du A/B'et en og samme batch.
 
Tja.. hvis du tipper så blir det jo deretter. Du kan ha flaks, eller så kan du bomme litt.

Mitt forslag er heller å vente til du faktisk vet FG, regne ut da og bruke det du har. Har du for lite speise så er det en glimrende mulighet til å ta resterende flasker med sukker så får du A/B'et en og samme batch.

Og dersom du tipper, og bommer, hvor mye CO2 volumes utgjør hvert poeng FG i avvik? Det kan være greit å vite.

Tipper @Mc. skal bruke speise fra en annen batch enn den som skal karboneres.
Altså at ølet som skal karboneres er ferdig, og ølet speisen kommer fra ikke er ferdig utgjæret enda.
 
Og dersom du tipper, og bommer, hvor mye CO2 volumes utgjør hvert poeng FG i avvik? Det kan være greit å vite.

Tipper @Mc. skal bruke speise fra en annen batch enn den som skal karboneres.
Altså at ølet som skal karboneres er ferdig, og ølet speisen kommer fra ikke er ferdig utgjæret enda.

+1
Jeg ble nysgjerrig, og sjekka. Du skal bomme ganske stygt før det får merkbare konsekvenser, ser det ut til. Med 25 liter til flasking, og en OG på 1.050, vil du gå opp sånn ca. 0,1 volumes om du bommer med tre poeng. (Men som vi sa den gangen jeg var ung: Stol aldri på en person over tredve:).)
 
Og dersom du tipper, og bommer, hvor mye CO2 volumes utgjør hvert poeng FG i avvik? Det kan være greit å vite.

Tipper @Mc. skal bruke speise fra en annen batch enn den som skal karboneres.
Altså at ølet som skal karboneres er ferdig, og ølet speisen kommer fra ikke er ferdig utgjæret enda.

Aha. Det misset jeg. Hvis jeg husker riktig så er hvert gravitypoeng = 0.5 Volum co2.

Edit. Det er jo i en full batch. Skal nok en del til for å bomme grovt med speisen.
 
Det er en 12 liters batch. Men brukte speise på bare 12 stk. 0.3 liters flasker.
Resten 6 g sukker pr. liter.
Har nå 3 batcher til karbonering med noen flasker av hver med speise. Skal bli moro å smake forskjellen.
Smakte forøvrig et øl på tapp i helga og fikk sammenligne med noe av batchen som var flasket og karbonert med sukker . Det var stor forskjell på de to. En lys pale ale. Kraftig lukt av humle og kraftige smak på den som var lagret på fat. Den fra flaske luktet og smakte mye mindre. Hadde ikke trodd at det kunne bli så stor forskjell. Morsom erfaring å ta med seg.
 
Må bare få nevne at ølet som ble flasket var Pliny the elder. En dobbel ipa. Lukter himmelsk. Smakte litt og det var ganske så bittert, men regner med at det blir passelig når ølet er ferdig karbonert.
Får vel se om jeg finner det på polets bestillingsliste for å sammenligne.
 
Er det noen fordel å karbonere med speise kontra CO2??

Nei, jeg tror egentlig ikke det. Jeg tror speise er bedre enn sukker, og det er fordi jeg tror sukkeret tilfører ett eller annet som ikke bedrer ølet. Jeg tror også skummet blir bedre, men på et fat vil vel den effekten utvannes (utgasses:)?) fordi du fyller på med CO2 etter hvert for å holde trykket oppe.
 
Testet øl karbonert med speise mot et karbonert med 6 gram sukker pr liter.
Speise til høyre. Tydelig for lite karbonert. Vanskelig å sammenligne smak med så ulik karbonering.
Den som var karbonert med sukker føltes bittrere og med mere sting enn den andre. Den med speise var rundere i smaken, men litt kjedelig.
Brukte 25 ml speise pr 0.5 liter med OG på 1040. 20171117_204955.jpg
 
Testet øl karbonert med speise mot et karbonert med 6 gram sukker pr liter.
Speise til høyre. Tydelig for lite karbonert. Vanskelig å sammenligne smak med så ulik karbonering.
Den som var karbonert med sukker føltes bittrere og med mere sting enn den andre. Den med speise var rundere i smaken, men litt kjedelig.
Brukte 25 ml speise pr 0.5 liter med OG på 1040. Vis vedlegget 34211

"bitrere og med mer sting" er vel hva mer kullsyre gjør med smaken;)?
 
"bitrere og med mer sting" er vel hva mer kullsyre gjør med smaken;)?
Ja helt enig. Etter å ha drukket annenhver gang fra begge glassene en stund så var begge ganske flate. Forskjellen i bitterheten forsvant. Smaksforskjellen kom fram.
Den som var karbonert med sukker hadde en slags sursøt ettersmak. Den med speise mere rund i smaken.
Nå er ikke jeg veldig flink i å beskrive smak, men tror at den med speise hadde blitt min favoritt om den var bedre karbonert.
Skal teste en annen øl i morgen der speisen hadde OG på 1062. Håper på bedre karbonering det.
Smakte forøvrig på en dobbel Ipa i går med og uten speise, men siden jeg drakk en flaske av den ene typen først, og den holdt gode 7.5 prosent så var jeg ikke i stand til å bedømme den andre typen etterpå. :oops:20171117_215840.jpg
 
Ja helt enig. Etter å ha drukket annenhver gang fra begge glassene en stund så var begge ganske flate. Forskjellen i bitterheten forsvant. Smaksforskjellen kom fram.
Den som var karbonert med sukker hadde en slags sursøt ettersmak. Den med speise mere rund i smaken.
Nå er ikke jeg veldig flink i å beskrive smak, men tror at den med speise hadde blitt min favoritt om den var bedre karbonert.
Skal teste en annen øl i morgen der speisen hadde OG på 1062. Håper på bedre karbonering det.
Smakte forøvrig på en dobbel Ipa i går med og uten speise, men siden jeg drakk en flaske av den ene typen først, og den holdt gode 7.5 prosent så var jeg ikke i stand til å bedømme den andre typen etterpå. :oops:Vis vedlegget 34217

Sikkert unødvendig å spørre, men du kjenner denne?: https://www.brewersfriend.com/gyle-and-krausen-priming-calculator/
 
Den som var karbonert med sukker føltes bittrere og med mere sting enn den andre. Den med speise var rundere i smaken, men litt kjedelig.

Du er sikker på at speise-varianten var ferdig karbonert? Har du brukt nok speise til å få et sammenlignbart karboneringsnivå?

Min erfaring med speise så langt synes å tilsi at skummet blir bedre. Har ikke gjort side-om-side-test.
 
Du er sikker på at speise-varianten var ferdig karbonert? Har du brukt nok speise til å få et sammenlignbart karboneringsnivå?

Min erfaring med speise så langt synes å tilsi at skummet blir bedre. Har ikke gjort side-om-side-test.
Har sikkert brukt for lite speise. Flaskene har stått 3 uker på 19 grader. Det skulle vel være nok.
 
Det er en 12 liters batch. Men brukte speise på bare 12 stk. 0.3 liters flasker.
Resten 6 g sukker pr. liter.
Har nå 3 batcher til karbonering med noen flasker av hver med speise. Skal bli moro å smake forskjellen.
Smakte forøvrig et øl på tapp i helga og fikk sammenligne med noe av batchen som var flasket og karbonert med sukker . Det var stor forskjell på de to. En lys pale ale. Kraftig lukt av humle og kraftige smak på den som var lagret på fat. Den fra flaske luktet og smakte mye mindre. Hadde ikke trodd at det kunne bli så stor forskjell. Morsom erfaring å ta med seg.
Var flaskene helt fulle?
 
Var flaskene helt fulle?

Det er nok andre og mer rimelige forklaringer på den forskjellen enn karboneringsmåten. Jeg kjørte et "exbeeriment" med speise og sukker - begge på flaske - og resultatet var negativt. Sjøl var jeg helt ute av stand til kjenne noen forskjell, sjøl om jeg kjente variablen.

Det funker fint å karbonere med speise, og du kan få litt mer øl ut av et brygg når du gjør det, men jeg mener bestemt at det ikke har noen hensikt når det gjelder smak. Jeg har holdt på med det i noen år, men har droppa det i det siste, og har ikke registrert at ølet har blitt noe dårligere av den grunn.
 
Tilbake
Topp