Karboneringseksperiment, trenger noen ekstra øyne for prosedyre

Gjør folk det så avansert? Jeg er … jeg veit ikke helt hva jeg er. Vi koker lake og tilsetter det i karet ved omstikk før flasking og rører litt. Jeg trodde det var det hjemmebryggere flest gjorde, men det er kanskje bare vi som er late.
Det er slik de fleste gjør det (eller har et drops i hver flaske). Skal du eksperimentere med karboneringsmengde i noen få flasker, så går du fort over fra praktisk brygging til laboratorieforsøk og må holde tunga litt mer rett i munnen.

Med vanlig vekt er det ganske greit å veie opp 120 gram sukker, koke litt lake og røre ut i 20 liter øl. Det er mye vanskeligere å få 3 gram i hver av 10 flasker.
 
Det er slik de fleste gjør det (eller har et drops i hver flaske). Skal du eksperimentere med karboneringsmengde i noen få flasker, så går du fort over fra praktisk brygging til laboratorieforsøk og må holde tunga litt mer rett i munnen.

Med vanlig vekt er det ganske greit å veie opp 120 gram sukker, koke litt lake og røre ut i 20 liter øl. Det er mye vanskeligere å få 3 gram i hver av 10 flasker.

Vert fort til ein test uten verdi vist ein ikkje har fullstendig kontroll på variabler.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det er slik de fleste gjør det (eller har et drops i hver flaske). Skal du eksperimentere med karboneringsmengde i noen få flasker, så går du fort over fra praktisk brygging til laboratorieforsøk og må holde tunga litt mer rett i munnen.

Med vanlig vekt er det ganske greit å veie opp 120 gram sukker, koke litt lake og røre ut i 20 liter øl. Det er mye vanskeligere å få 3 gram i hver av 10 flasker.
Joda, ser den. Jeg trodde poenget med forsøket var å sammenligne metode, men da må det jo gjøres i fullskala.
 
Jeg har begynt med en strøken slik. Kjører rett fra bordsukker posen. Holdt på med sukkerlake og omstikk tidligere, men etter fatene kom i hus har det blitt såpass lite flasking at måleskje passer utmerket. Tviler på jeg hadde gått tilbake til lake om jeg hadde sluttet med fat, når det er så enkelt med disse skjeene.
 
Jeg har en hefe som snart skal flaskes. Tenkte å gjøre et eksperiment som skal være så nærliggende til typisk hjemmebryggerpraksis som mulig.

Skal karbonere en del av batchen på vanlig måte, med speise, og en del med sukkerlake.

Target karbonering er 7g/l co2. Dvs 85g speise, og 5.3g sukker pr halvalitersflaske iflg Brewersfriend.

Egentlig så er g/l co2 = vol*1.96, men brewersfriend har rundet det av til *2, så jeg bruker 3.5 volum co2, siden det skal stemme best mulig med hvordan folk bruker f.eks den siden.

Så er det det med utblanding av sukkerlake. Dette blir tilsatt med doseringssprøyte. Noen som har et godt forholdstall på vann og sukker?

Det blir vanlig bordsukker for å holde det så nære til vanlig praksis.

Miguel, ble litt nysgjerrig på dette eksperimentet ditt. Hva var det du ville undersøke og hva ble resultatet?
 
Takk, men jeg hadde håpet på enda litt mer informasjon. Hva var bedre/dårligere, gikk det på smak eller var det noe annet du så etter?
 
Ok, men da må jeg passe på å ikke dele noe særlig konkret om resultatene etterpå, eller?

Neida, du må jo dele i vei. Forskjellene er merkbare, men å beskrive smak, aroma og munnfølelse med tekst blir ikke det samme som å kjenne forskjellene selv. Så får man også gjort opp en egen mening. Jeg har iallefall pekt i riktig retning.

Jeg orker bare ikke skrive om alle mine «analyser» i detalj lengre..pga latskap that is.

@LarsUlv kanskje vil ta pinnen videre med å si hva han fikk til svar da han sendte meg noen flasker i posten for en tid siden.
 
Sist redigert:
Min erfaring er at det blir ganske store forskjeller på ølet med de to forskjellige måtene å karbonere på.

Det er noen tekniske betraktinger som er spennende.
Når man karbonerer med speise bruker man samme vørter som ølet består til å karbonere med, og dermed så har man samme utgjæringsgrad på speisen. På grunn av dette så blir OG og FG ikke endret. Når men derimot tilsetter rent sukker, som er 100% gjærbart, vil man for det første øke OG littegrann i forhold til det vørteren hadde, og man ender på en litt lavere FG fordi sukkeret gjæres helt ut. Ølet karbonert med sukker vil altså bli litt sterkere og litt tørrere.

På Bergen Ølfestival var Vit hva du drikker på plass og da fikk jeg målt disse to utgavene.
På ølet med speise var OG 1.050 og FG 1.009, ABV 5,4%
Ølet med sukker hadde OG 1.051 og FG 1.007, ABV 5,7%
Jeg er litt usikker på hvilken formel de bruker for å regne ut ABV. @kruud det vet kanskje du?

Når det gjelder forskjellene på det opplevde ølet er de ganske store.
Det er første gangen jeg har prøvd dette.
Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å karbonere på fat med speise og så trykke inn det siste med CO2. Jeg hadde nemlig litt lite speise i henhold til kalkulatorene til å karbonere hele batchen.
@Miguel utfordret meg til å teste med å karbonere noe flasker med sukker og noen med speise.
Så da ble noen flasker karbonert med sukker, noen med speise, og så et lite fat med speise.
Jeg er ikke så veldig flink til å plukke ut smaker og beskrive hvordan et øl oppleves, men jeg kjente at det var forskjeller på på de to utgavene. Skummet er mye mer holdbart på ølet som er karbonert med speise, både på flaske og fat.

Jeg sendte noen flasker til Miguel og ble imponert over hva han fikk til.
Jeg sendte 3 flasker til han som kun var nummerert 1,2 og 3, to av flaskene var med speise og en med sukker.
I tillegg sendte jeg en flaske med ølet karbonert på fat med speise.

Miguel identifiserte med en gang hvilke to flasker som var like, og hvilke som var hva.
Den ekstra flasken mente han måtte være en fatkarbonert utgave av det samme ølet.

Flasken karbonert med sukker har en distinkt aroma av svovel. Jeg klart ikke å beskrive det selv, men etter at Miguel påpekte det plukker jeg det klart og tydelig også. Karene fra Vit hva du drikker kjente også klar forskjell på det to utgavene.
Munnfølelsen er litt "oljete", på en ubehagelig måte, i ølet med sukker. Vi sliter litt med å beskrive det presist, men "rund fettsmak" er vel den beste beskrivelsen.
Smaken er nok ganske lik, men det blir såpass påvirket av aroma og oljete munnfølelse at ølet med speise klart er å foretrekke.
Skummet er mye mer holdbart og pent på speiseølet også.

Som sagt har jeg kun prøvd dette en gang, men Miguel sier at denne fettsmaken kan han plukke opp på alle øl som er karbonert med sukker. Svovel aromaen er nok et resultat av ølstil og gjær vil jeg tro, men jeg vet ikke.

Så prøv selv! Jeg syns dette var en veldig spennende og lærerik øvelse. Og jeg kommer nok til å bruke speise som karboneringsmetode en god del fra nå av.

OK! Nok skriving for i dag.
Det er SOL i Bergen og da må man ut!
 
Jeg kunne godt tenke meg å gjøre dette eksperimentet selv. Jeg har også gått over til å karbonere med speise. Jeg har lenge slitt med å få god skumfasthet, men en rent anekdotisk observasjon synes å indikere at ølene jeg har karbonert med speise har veldig mye bedre skum. Hadde vært fint å sammenlignet med samme batch for å se hvor mye av det som er et resultat av selve karboneringen, og ikke minst etterprøve de andre tingene @LarsUlv påpeker.
 
Min erfaring er at det blir ganske store forskjeller på ølet med de to forskjellige måtene å karbonere på.

Det er noen tekniske betraktinger som er spennende.
Når man karbonerer med speise bruker man samme vørter som ølet består til å karbonere med, og dermed så har man samme utgjæringsgrad på speisen. På grunn av dette så blir OG og FG ikke endret. Når men derimot tilsetter rent sukker, som er 100% gjærbart, vil man for det første øke OG littegrann i forhold til det vørteren hadde, og man ender på en litt lavere FG fordi sukkeret gjæres helt ut. Ølet karbonert med sukker vil altså bli litt sterkere og litt tørrere.

På Bergen Ølfestival var Vit hva du drikker på plass og da fikk jeg målt disse to utgavene.
På ølet med speise var OG 1.050 og FG 1.009, ABV 5,4%
Ølet med sukker hadde OG 1.051 og FG 1.007, ABV 5,7%
Jeg er litt usikker på hvilken formel de bruker for å regne ut ABV. @kruud det vet kanskje du?

Når det gjelder forskjellene på det opplevde ølet er de ganske store.
Det er første gangen jeg har prøvd dette.
Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å karbonere på fat med speise og så trykke inn det siste med CO2. Jeg hadde nemlig litt lite speise i henhold til kalkulatorene til å karbonere hele batchen.
@Miguel utfordret meg til å teste med å karbonere noe flasker med sukker og noen med speise.
Så da ble noen flasker karbonert med sukker, noen med speise, og så et lite fat med speise.
Jeg er ikke så veldig flink til å plukke ut smaker og beskrive hvordan et øl oppleves, men jeg kjente at det var forskjeller på på de to utgavene. Skummet er mye mer holdbart på ølet som er karbonert med speise, både på flaske og fat.

Jeg sendte noen flasker til Miguel og ble imponert over hva han fikk til.
Jeg sendte 3 flasker til han som kun var nummerert 1,2 og 3, to av flaskene var med speise og en med sukker.
I tillegg sendte jeg en flaske med ølet karbonert på fat med speise.

Miguel identifiserte med en gang hvilke to flasker som var like, og hvilke som var hva.
Den ekstra flasken mente han måtte være en fatkarbonert utgave av det samme ølet.

Flasken karbonert med sukker har en distinkt aroma av svovel. Jeg klart ikke å beskrive det selv, men etter at Miguel påpekte det plukker jeg det klart og tydelig også. Karene fra Vit hva du drikker kjente også klar forskjell på det to utgavene.
Munnfølelsen er litt "oljete", på en ubehagelig måte, i ølet med sukker. Vi sliter litt med å beskrive det presist, men "rund fettsmak" er vel den beste beskrivelsen.
Smaken er nok ganske lik, men det blir såpass påvirket av aroma og oljete munnfølelse at ølet med speise klart er å foretrekke.
Skummet er mye mer holdbart og pent på speiseølet også.

Som sagt har jeg kun prøvd dette en gang, men Miguel sier at denne fettsmaken kan han plukke opp på alle øl som er karbonert med sukker. Svovel aromaen er nok et resultat av ølstil og gjær vil jeg tro, men jeg vet ikke.

Så prøv selv! Jeg syns dette var en veldig spennende og lærerik øvelse. Og jeg kommer nok til å bruke speise som karboneringsmetode en god del fra nå av.

OK! Nok skriving for i dag.
Det er SOL i Bergen og da må man ut!

Takk for utfyllende svar, skal huske å sette til side litt vørter neste gang.
 
Legg merke at pga det jeg antar er desimalavrunding så vil du få et annet resultat om du fyller ut 0.5L og så ganger opp med f.eks 48, enn hvis du skriver 24L direkte, og regner andre veien.
 
Ser det går med ganske mye vørter på denne måten. Holder dere av vørter før gjæring, eller koker dere opp dme eller noe?
 
Tilbake
Topp