Min erfaring er at det blir ganske store forskjeller på ølet med de to forskjellige måtene å karbonere på.
Det er noen tekniske betraktinger som er spennende.
Når man karbonerer med speise bruker man samme vørter som ølet består til å karbonere med, og dermed så har man samme utgjæringsgrad på speisen. På grunn av dette så blir OG og FG ikke endret. Når men derimot tilsetter rent sukker, som er 100% gjærbart, vil man for det første øke OG littegrann i forhold til det vørteren hadde, og man ender på en litt lavere FG fordi sukkeret gjæres helt ut. Ølet karbonert med sukker vil altså bli litt sterkere og litt tørrere.
På Bergen Ølfestival var
Vit hva du drikker på plass og da fikk jeg målt disse to utgavene.
På ølet med speise var OG 1.050 og FG 1.009, ABV 5,4%
Ølet med sukker hadde OG 1.051 og FG 1.007, ABV 5,7%
Jeg er litt usikker på hvilken formel de bruker for å regne ut ABV.
@kruud det vet kanskje du?
Når det gjelder forskjellene på det opplevde ølet er de ganske store.
Det er første gangen jeg har prøvd dette.
Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å karbonere på fat med speise og så trykke inn det siste med CO2. Jeg hadde nemlig litt lite speise i henhold til kalkulatorene til å karbonere hele batchen.
@Miguel utfordret meg til å teste med å karbonere noe flasker med sukker og noen med speise.
Så da ble noen flasker karbonert med sukker, noen med speise, og så et lite fat med speise.
Jeg er ikke så veldig flink til å plukke ut smaker og beskrive hvordan et øl oppleves, men jeg kjente at det var forskjeller på på de to utgavene. Skummet er mye mer holdbart på ølet som er karbonert med speise, både på flaske og fat.
Jeg sendte noen flasker til Miguel og ble imponert over hva han fikk til.
Jeg sendte 3 flasker til han som kun var nummerert 1,2 og 3, to av flaskene var med speise og en med sukker.
I tillegg sendte jeg en flaske med ølet karbonert på fat med speise.
Miguel identifiserte med en gang hvilke to flasker som var like, og hvilke som var hva.
Den ekstra flasken mente han måtte være en fatkarbonert utgave av det samme ølet.
Flasken karbonert med sukker har en distinkt aroma av svovel. Jeg klart ikke å beskrive det selv, men etter at Miguel påpekte det plukker jeg det klart og tydelig også. Karene fra Vit hva du drikker kjente også klar forskjell på det to utgavene.
Munnfølelsen er litt "oljete", på en ubehagelig måte, i ølet med sukker. Vi sliter litt med å beskrive det presist, men "rund fettsmak" er vel den beste beskrivelsen.
Smaken er nok ganske lik, men det blir såpass påvirket av aroma og oljete munnfølelse at ølet med speise klart er å foretrekke.
Skummet er mye mer holdbart og pent på speiseølet også.
Som sagt har jeg kun prøvd dette en gang, men Miguel sier at denne fettsmaken kan han plukke opp på alle øl som er karbonert med sukker. Svovel aromaen er nok et resultat av ølstil og gjær vil jeg tro, men jeg vet ikke.
Så prøv selv! Jeg syns dette var en veldig spennende og lærerik øvelse. Og jeg kommer nok til å bruke speise som karboneringsmetode en god del fra nå av.
OK! Nok skriving for i dag.
Det er SOL i Bergen og da må man ut!