Kaustisk soda, erstatning for PBW?

Hei,

Skal brygge i morgen og er helt fri for PBW.
Vil jo så klart gjøre ren Grainfatheren etter brygging, så jeg kjøpte kaustisk soda på byggevaren.

Er det noen som har erfaring med å benytte kaustisk soda som vaskemiddel på Grainfather?
Bekymrer meg litt for at det kan skade godset / motstrømskjøleren osv.
 
Takk for svar!
Bekymringen min var i grunn pumpen / motstrømskjøleren.
Er usikker på hva metallet i motstrømskjøleren er laget av. Om det er kobber så vil det vel fungere heller dårlig.

Mulig jeg safer og kjører på med helt enkelt pulver for oppvaskmaskin, er litt bekymret for å ødelegge noe :)
 
Dette med billig oppvaskpulver har jeg lurt på. Noen som mener dette er dumt? Er jo veldig mye billigere.

Sent fra min H60-L04 via Tapatalk
 
Dette med billig oppvaskpulver har jeg lurt på. Noen som mener dette er dumt?

Sent fra min H60-L04 via Tapatalk

Kanskje bryggebutikkene?

Bruker ofte det europris selger. Eller rema. Kommer an på hvem som er billigst.



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Kaustisk soda er et glimrende vaskemiddel. Selvfølgelig har det noen ulemper, som at du blir blind forholdsvis raskt om du får på øyet, og at det spiser opp hud uten å tenke seg spesielt mye om. Men ellers er det glimrende.
 
Tenk over hva dere har i oppvaskmaskin og at oppvasken blir jo ren den.. hvorfor skal det da ikke virke på bryggeutstyret? Jeg bruker kaustisk soda kun på flasker jeg henter i butikken. Alt etter det er det oppvaskpulver av billigste sort som gjelder. Gjæringskarene får en runde i oppvaskmaskinen dem og. Ikke noe skrubbing som lager riper her i gården.
 
Brukte mye kaustikksoda tidligere på jobb i forbindelse med vasking. Det svidde når du fikk det på hud og øynene. Så en bør være påpasselig når en bruker det som vaskemiddel. Bruker fremdeles det når jeg gjør rent etter brygging, men det er kanskje bra nok å bruke zalo eller oppvaskpulver. Kaustikksoda er ikke et billig rengjøringsmiddel så det hadde vært kjekt å kunne bytte.
 
Litt kraftig blandet maskinoppvaskmiddel ser ut til å fungere greitt til vanlig reinhold. Men det "eter" vel ikke fastgrodd skit like effektivt som kaustisk soda, så noen ganger kan det være en ide å bruke det - skjønt det er skumle greier.

Jeg vasker alltid gjæringskar (og flasker, også) med maskinoppvaskmiddel etter bruk. Sjøl om karene kan se reine ut etter en første skikkelig skylling, så blir det tydelig farge på vaskevannet med maskinoppvaskmiddel i, så det er helt klart at runden med vaskemiddel er nødvendig - om noen skulle ha tvilt på det, da. (Og så går jeg over dem med klorin før jeg setter dem bort. Og bruker starsan før bruk.)
 
Kaustisk soda bør blandes svakt, da tar det ikke hud og hår, ivertfall ikke med en gang, sterk blanding ødelegger både plast og glass og noen metaller.
 
Jeg endte opp med å avvente bruk av kaustisk soda da jeg fikk såpass mange advarsler.

Dere som benytter maskinoppvaskmiddel, er det da tabletter eller i pulverform?
Sliter med å finne dette i pulverform (rema, europris, coop etc). Og har det noe å si at det er med glansmiddel?
 
Jeg endte opp med å avvente bruk av kaustisk soda da jeg fikk såpass mange advarsler.

Dere som benytter maskinoppvaskmiddel, er det da tabletter eller i pulverform?
Sliter med å finne dette i pulverform (rema, europris, coop etc). Og har det noe å si at det er med glansmiddel?

Om jeg ikke tar helt feil, er det kun tablettene som har glansemiddel, ikke pulver.
 
Tilbake
Topp