Kbs sliter med å gjære ut

Halloen
Jeg har en KBS klone som har stått på dunken i 14 dager nå og den har stått på stedet hvil i ca 5 dager nå. OG var på 1.089 og den har stoppet på 1.025
Jeg brukte 5 pakker med US05 som ble rehydret. Mesket på 66-67 grader
Noen tanker om hva som kan gjøre at den har stoppet så brått opp?
Kan jeg tilsette mer sukker for å boste gjæringa igjen? Tenkte å stikke den over i morgen og ha oppi eikeflis og bourbon

25L
5kg Pale malt
1.1kg havregryn
440g roast barley
440g Belgian chocolate malt
300g belgian debittered malt
300g 120°L Crystal malt
1.4kg med DME
 
Okai :) smaken nå er veldig lovende så har stor tro på denne. Bare stusset over at den ikke vil lavere.
 
Fem pakker på 25L? Det var saftig.

Antar at du har målt med hydrometer? Refraktometer burde vel vise litt høyere enn 1.025.

KBS ligger på 11.8%. OG'en din virker ganske lav sånn sett, med miindre originalen er fryktelig tørr. Vet du hva FG "skulle" være?

Men selv så ser jeg forsåvidt ikke noe galt med 70% utgjæring på et øl med den OG'en.
 
5 pakker var nå det jeg ble anbefalt av BS Hasle. Jeg havnet en del under på OG også. FG skulle ligge rundt 16-18.

Hvor mye vil % vil det øke med at jeg tilsetter 4dl med 45% bourbon?
 
FG skal være 1.093, noe jeg syntes er vel lavt for 11.8%
min startet på 1.095 og endte opp på 8,7%
så jeg døper den bare om til FBS
 
FBS for failed breakfast stout?
Sånn det kan se ut på den jeg har på dunken nå så havner den på ca 9.2-3% noe som er lavere enn originalen, men så lenge smak og aroma er på plass så ser jeg ikke noe galt i at denoen har litt lavere ABV

Brukte du havregryn i din?
 
Halloen
Jeg har en KBS klone som har stått på dunken i 14 dager nå og den har stått på stedet hvil i ca 5 dager nå. OG var på 1.089 og den har stoppet på 1.025
Jeg brukte 5 pakker med US05 som ble rehydret. Mesket på 66-67 grader
Noen tanker om hva som kan gjøre at den har stoppet så brått opp?
Kan jeg tilsette mer sukker for å boste gjæringa igjen? Tenkte å stikke den over i morgen og ha oppi eikeflis og bourbon

25L
5kg Pale malt
1.1kg havregryn
440g roast barley
440g Belgian chocolate malt
300g belgian debittered malt
300g 120°L Crystal malt
1.4kg med DME


Har du fullstendig oppskrift med humletilsetninger også ? Og hvor mye palemalt vil erstatte 1.4 DME?
 
Tilsatte du oksygen eller rista du? Du mesket noe høyt hvis du ikke tilsatte oksygen og brukte tørrgjær.
 
Tilbake
Topp