Hei, jeg bruker bare vanlige termostaten på kjøleskapet. Setter den lavt så holder den 8 grader..Johnemann skrev:Fin løsning. Liker godt såpekoppen! Hvilken temperatur har du inni skapet ? Og hvordan regulerer du ? vanlig 1-5 kjøleskap eller har du tatt i bruk PID kontroller ?
Jeg har selv vært aktiv på Finn og funnet 2 skap. Det ene har jeg montert med en PID kontroller med k100 termostat og tilkoblet en DEFA kupevarmer på ene fasen. Den holder en fantastisk jevn temperatur så lenge rommet er under 20 grader... Ser for meg at jeg muligens må bytte den ut med en PID med to utganger senere om jeg flytter skapet ett sted der det er varmere enn det jeg ønsker å ha som gjæringstemperatur.
Det andre øleskapet har jeg bare satt på 4. Da holder det ca 4-5 grader og der har jeg pilsen og juleølet på lagring. Senere kommer det 2 lagringsøl til inn der. (gjærer nå) Pilsen er ferdig om en mnd.
Mvh
John
Høres lurt ut jaBaardS skrev:Bare et lite tips angående å finne ut om det er rør i sidene eller ikke...
Er det en fryseboks/-skap: sett på full kjøling med døren/lokket åpent, og du vil se hvor eventuelle rør går basert på hvor det "rimer".
Er det et kjøleboks/-skap: Kok opp en kjele med vann, sett den inn så lavt som mulig i boksen/skapet, lukk døren i 10 min., og du vil se hvor eventuelle rør går basert på hvor det "rimer".
Funker for meg i alle fall
Høres ut som du har både kontroll og gode lagringsmuligheter!Johnemann skrev:Det andre øleskapet har jeg bare satt på 4. Da holder det ca 4-5 grader og der har jeg pilsen og juleølet på lagring. Senere kommer det 2 lagringsøl til inn der. (gjærer nå) Pilsen er ferdig om en mnd.
Har fått mine innen 3 uker... kan det være at hjemmebryggermiljøet er blitt så stort at selv kineserne må melde pass?Tim skrev:Har en fryseboks jeg tenkte å bruke som gjærskap, bestilte en stp 1000 eller hva den het fra Ebay, men etter snart 7 uker har den ennå ikke kommet. Men men, trenger hvertfall ikke det på kjøleskapet, skal holde det litt enkelt. Skal bare kjøpe en kran til neste lønning
Fikk refund da siden den antas å blitt borte. Men om den likevel skulle dukke opp ble den billig...BaardS skrev:Har fått mine innen 3 uker... kan det være at hjemmebryggermiljøet er blitt så stort at selv kineserne må melde pass?Tim skrev:Har en fryseboks jeg tenkte å bruke som gjærskap, bestilte en stp 1000 eller hva den het fra Ebay, men etter snart 7 uker har den ennå ikke kommet. Men men, trenger hvertfall ikke det på kjøleskapet, skal holde det litt enkelt. Skal bare kjøpe en kran til neste lønning
PS Finnes mange gode tråder om hvordan man kobler stc-1000, men om du lurer er det bare å spørre. Generelt; stc-1000 fungerer som rele på èn av kretsene..