Kegging

Hei

Hvis jeg kjøper nye corneliusfat som jeg ikke får plass i kjøleskapet mitt (maks 2 fat), kan jeg karbonere dem i kjøleskapet og deretter lagre dem i romtemperatur i noen måneder?
 
Se på det som en matvare. Den vil modnes og deretter tape seg fortere i romtemperatur enn i kjøleskapstemperatur. Hvor lenge ølet vil holde seg avhenger av alkoholstyrke, humlemengde og i hvilken grad det har kommet andre bakterier i ølet. Noen måneder går sikkert bra :)
 
Jeg ville faktisk sett på finn etter enda et kjøleskap. Særlig siden du sier måneder. Kun for å ha fulle fat du ikke bruker der. Det forlenger levetiden betraktelig for enkelte øl å holde de kaldt. En tung Imperial stout kan stå i kjellertemperatur, men hvis du har noe som er humledominert i kjellertemperatur så tar du raskere livet av den enn hvis den står i kjøleskap. En pils liker seg jo kaldt den og.
 
Hei igjen og takk svarene
Vil det si at corneliusfat ikke har samme holdbarhet som vanlige ølflasker? En kan lagre ølflaskene i mangene måneder, men cornelius kun noen få måneder og best kaldt?
 
Jeg spurte sjefsbrygger Jikiun på NØ om det samme. Hvordan kan du sette to års holdbarhet på dine flasker, når andre industriøl ikke har dette? De er tross alt pasturisert, filtrert og gud veit hva?
Han svarte: Ditt øl på dine fat holder like lenge. Så lenge du har kun øl og CO2 i dine fat går det helt supert.
Jeg har stort sett alltid mine fat (16) i kjøleskap, men må synde mot dette om sommeren. Har kun plass til to nilieters i mitt lille øleskap på hytta om sommeren. De andre står i norsk sommertemp inntil de får plass i øleskapet. Det går helt greit. Har aldri merket noe feil, selv om de har stått relativt varmt i noen uker.
Nå spør du om måneder. Der ville jeg også vært litt skeptisk, men blir dem ikke tomme før det da?
 
Fatene vil nok bli tomme ganske fort, men siden kun får plass til 2 x cornelius i kjøleskapet, så tenkte jeg å kjøpe flere fat og lagre disse i bod inntil videre, helst så kaldt som mulig (akkurat som ølflasker).
Bakgrunnen er at jeg har lyst å brygge 3-4 forskjellige øl som jeg kan velge mellom til enhver tid.
 
Tilbake
Topp