Kielland runder hundre!

Da er det rett før 100-bryggsjubileum her!

Jeg brygget i forgårs mitt 99. (loggførte) brygg, så nå står selve jubileumsbrygget for tur. Det blir - om gjæra er villig - en kloning av Nøgne Ø sin nummer 100. Jeg synes det passer fint til anledningen.

Ved jubiléer er det jo naturlig å se seg litt tilbake, og siden den spede begynnelse hin gangen i januar 1995, så er det jo skjedd en hel del i mitt bryggerliv: Jeg begynte, som sikkert mange andre her på forumet, med en (som regel litt for liten) gryte, tresleiv, termometer, og en 30-liters bryggerbøtte med gjærlås. Ved hjelp av noen glass Moss maltekstrakt og et Coopers "Stout"-ølsett, brygget jeg en absolutt akseptabel stout. Den ga i hvert fall mersmak, og siden gikk det slag i slag.

Snart hadde jeg kastet gjærlåsen og begynt å få en gryende forståelse for hvor i prosessen renslighet var helt avgjørende, og hvor det ikke spilte noen større rolle - og at gjærlås stort sett bare var plunder og heft, i hvert fall til ales. Samtidig opplevde jeg at ølet jevnt og trutt ble bedre, bortsett fra enkelte klassiske (og antakelig obligatoriske?) fadeser.
Et godt nok renhold av velegnede flasker ble egentlig det eneste store og stadig mer påtrengende problemet, som først fikk sin endelige og meget vellykkede løsning ved overgangen til Corneliusfat. Jeg flasker fortsatt noe øl av og til, men minst 90% går rett på fat. Og takk og pris for det!

Jeg begynte vel egentlig med denne hjemmebryggingen for å spare penger (som fattig student), men fortsatte fordi kjøpeølet ble stadig mer uinteressant i forhold. Nå kjøper jeg øl kun i nødsfall, dog med unntak av enkelte lekkerbiskener fra Nøgne Ø eller utlandet, produkter som vel og merke ikke alltid overgår mine egne produksjoner. Såpass må man da ha lov til å skryte?
;D

Om jeg skal nevne noen milepæler fra min hjemmebryggerkarriære, så kunne det for eksempel være (i kronologisk uorden):

1) Mitt første virkelig vellykkede brygg (brygg nr 2). Dette var et Ironmaster "Export"-ølsett tilsatt ca 6 kilo Moss maltekstrakt og litt humleekstrakt. Etter ett år var siste flaske drukket og er til dags dato noe av det beste jeg har smakt av øl, tro det eller ei. Ikke så fjernt fra mørk Corsendunk, for dem som har vært så heldige å smake dette.

2) Mitt aller første helmaltbrygg (brygg nr 20), var et forsøk på å brygge såkalt "Vossaøl" etter en tradisjonell oppskrift fra Voss. Jeg husker fremdeles godt hvordan jeg tok bussen helt ut til gode, gamle "Akershus Bryggeri" i ytre Enebakk for å få kjøpt meg en sekk pale-malt, som en av gutta der ute heldigvis var så grei å knuse for meg. Og jeg husker hvordan jeg rota rundt i skauen på skaresnø, med ryggsekk og avbitertang, på jakt etter einerkvister. Og hvordan jeg balet med å hente vann fra Lysakerelva en mørk kveld etter en lang dag på lesesalen. Brygget ble faktisk veldig godt, og ikke så helt ulikt originalen - manglet faktisk bare røyksmaken ... syntes nå jeg, da.

3) Overgangen fra flasketapping til Corneliusfat! Dette opplevde jeg som intet mindre enn en revolusjon både mht arbeidsbesparelse og renslighet. Mye mindre arbeid og stort sett mye bedre øl.

4) Da jeg for noen år tilbake kom over dette forumet og fant svar på alt jeg lurte på om ølbrygging, samt en hel del jeg aldri ville kommet til å lure på om jeg ikke hadde lest om det her.
(Det kan nok være at det er en del overtro som er ute og går her på forumet, uten at jeg skal være altfor påståelig mht dette.)

5) Egen maltkvern (Barley Crusher) med enkel tilkobling for elektrisk drill. 6 kg malt knust på få minutter, helt uten støving. Og alltid tilgang på fersk-knust malt. Utbyttet gikk fra 65 til 85.


Legger ved noen bilder fra min hjemmebryggerkarriære, samt mitt low-tech, men likevel ganske effektive kjøkkenbryggeri. Fortsatt rom for forbedringer der, selv om jeg begynner å bli rimelig godt fornøyd. Ølet blir i hvert fall godt! Det jeg kanskje ønsker meg aller mest nå, er et eget lokale å brygge i, slik at jeg slipper å legge beslag på kjøkkenet hver gang. Det tror jeg kona og ungene ville sette pris på også ... sukk!
::)
 

Vedlegg

  • journal.jpg
    journal.jpg
    195,8 KB · Sett: 894
  • pils.jpg
    pils.jpg
    139,8 KB · Sett: 880
  • DSCF3595.jpg
    DSCF3595.jpg
    200,7 KB · Sett: 891
  • DSCF3582.jpg
    DSCF3582.jpg
    217,7 KB · Sett: 882
  • DSCF3576.jpg
    DSCF3576.jpg
    220,7 KB · Sett: 905
  • DSCF3562.jpg
    196,7 KB · Sett: 902
  • DSCF3558.jpg
    215,1 KB · Sett: 919
Gratulerer  :amen:
Det gjør litt godt å se at det lar seg gjøre med "enkle" midler å brygge godt øl.
Etter en stund med hjemmelaget utstyr begynner man å drømme om Speidel, selv om man vet innerst inne at det ikke er nødvendigvis der løsning på godt øl ligger - stå på  :biersmile:
 
Gratulerer så mye !
mhh, hengte meg opp i det med gjærlåsen...er det slik at du gir fa... i den og bare lar "hølet" stå åpent?  :attevar:
 
Martinsen skrev:
Gratulerer så mye !
mhh, hengte meg opp i det med gjærlåsen...er det slik at du gir fa... i den og bare lar "hølet" stå åpent?  :attevar:

jeg legger en desinfisert alufoli-bit over hullet
 
Martinsen: Nei, jeg har plugget hullet og bruker også lokk uten hull. Det sier "ploff" og så får det stå slik med en liten glipe til den verste gjæringen har gitt seg. Deretter presser jeg ut luften og setter lokket godt på. På den måten har jeg ganske god kontroll med kullsyreutviklingen/gjæringen.

Takk for alle gratulasjoner!
:)

Jubileumsbrygget går av stabelen på lørdag!
:brygging:
 
Vi brygget #100 i helga.

Vår ble alt for lys i forhold til orginalen, vi hadde alle ingrediensene, men det finnes kansje forskjellige typer sjokolademalt og den vi brukte var for lys.
 
.... og her er oppskriften fra jubileumsbrygget i fall noen skulle ønske å brygge dette råflotte ølet!

Foreløpige prøvesmaker har vært meget lovende, faktisk temmelig nær opptil originalen.
Veldig godt øl, men det går jo med en god del humle  ;D

Til dem som har Beersmith legger jeg ved bsm-fila, men jeg vet ikke helt om det funker.

Her er utskrift fra Beersmith (finnes også i vedlagte txt-fil):

Beersmith Recipe Printout - http://www.Beersmith.com Recipe: # 100 - Kiellands NØ # 100
Brewer: MK
Asst Brewer: --
Style: American Barleywine
TYPE: All Grain

Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size: 19.00 L      
Boil Size: 22.67 L
Estimated OG: 1.096 SG
Estimated Color: 35.6 EBC
Estimated IBU: 98.3 IBU
Brewhouse Efficiency: 80.00 %
Boil Time: 90 Minutes

Ingredients:
------------
Amount        Item                                      Type         % or IBU      
6348.13 gm    Pale Malt, Maris Otter (Thomas Fawcett)  88.00 %      
721.38 gm     Wheat Malt (4.4 EBC)                      Grain     10.00 %      
144.28 gm     Chocolate Malt (900.0 EBC)                Grain   2.00 %        

63.19 gm      Chinook [13.00 %]  (Boil 90.0 min)               Hops         79.4 IBU
41.99 gm      Centennial [10.00 %]  (Boil 15.0 min)            Hops         18.8 IBU            
20.90 gm      Columbus (Tomahawk) [14.00 %]  (Steep 35 min during cooling)

20.90 gm      Chinook [13.00 %]  (Dry Hop 8 days)       Hops          -            

1.00 tsp      Yeast Nutrient (Boil 15.0 min)            Misc                      
6.00 gm       Calcium Chloride (Add Water 60.0 min)          Misc                      
10.00 gm      Gypsum (Calcium Sulfate) (Add Water)  Misc                      
2 Pkgs        Dry English Ale (White Labs #WLP007)      Yeast-Ale                  

Mash Schedule:
----------------------------
Step Time     Name                     Step Temp    
60 min        Saccharification 63.0 C        
15 min        Mash Out         72.0 C        
------------

Husk å skalere oppskriften til ønsket volum og ditt bryggeris effektivitet, samt justere avdampning.
 

Vedlegg

  • N100.bsm
    14,2 KB · Sett: 74
  • N100.txt
    1,6 KB · Sett: 72
Flott, takk.
Det gikk helt greit å importere filen til Beer Smith :ilike:, men det er ca. 85 brygg til jeg kommer til nr. 100  ;D
 
Gratulerer.

Det gikk greit å importere filen, så nå har jeg den. Jeg kommer ikke til å vente til jeg runder 100 før jeg prøver den. Har akkurat rundet 15!  ;D

Jeg er likevel imponert over den vekta du benytter som kan ta den resepten du har skrevet ut.  ;)

roger
 
Roger skrev:
Jeg er likevel imponert over den vekta du benytter som kan ta den resepten du har skrevet ut.   ;)

Ha, ha, veldig morsom ... ;)
Men skaleringsfunksjonen i Beersmith er faktisk veldig kjekk for oss som er litt treige med tall.

Legger ved et bilde av brygget, men skulle ønske jeg kunne laste opp smaken også. Jeg kan bare love at det smaker (og dufter) godt!

Vil absolutt anbefale å brygge dette ølet om du har råd til all humla.

Legger også ved et bilde fra stormgjæringen - "007 in action" - ganske heftige greier (3. generasjon-gjær).
 

Vedlegg

  • #100.jpg
    #100.jpg
    86,2 KB · Sett: 528
  • 007.jpg
    89,3 KB · Sett: 557
roba skrev:
Flott, takk.
Det gikk helt greit å importere filen til Beer Smith :ilike:, men det er ca. 85 brygg til jeg kommer til nr. 100  ;D

Error importing file?? Noen som vet va som er galt?
 
Mulig siste versjon, 2, ikke er kompatibel med gamle oppskrifter. Lest at en del hadde problemer med oppskriftene sine etter oppgradering til BeerSmith 2.
 
Tilbake
Topp