kjele vs apparat

Synes alle var enige jeg, mer eller mindre? :) Jeg gikk utfra at en induksjonsplate som regel har en switch-mode strømforsyning, og dermed også kunne regulere strømtrekket. Dersom det opptrer som et varmeelement blir det imidlertid selvsagt som du sier og strøm vil variere litt avhengig av spenning.

....og nettspenningen varierer ganske mye gjenom både døgnet og året... (fortid i kraftverket ;) )
 
Uansett tror jeg dette handlet aller mest om hva som kan kobles til en bestemt sikringskurs av utstyr basert på strømtrekket uten at man overbelaster noe. Det er vel nettopp begrensningen i en 16A kurs som gjør at de kraftigste frittstående platene for hjemmebryggere er på 3500W.
 
Kjøpte en brukt induksjonstopp som jeg skal bruke om ikke annet går.
Jeg koker 36 l kjele på induksjonstopp. Den går over to plater og så bruker jeg to grilltennere på tilsammen 1000 w, for ekstra effekt.
Det gir perfekt kok på full effekt, nesten aldri overkok selv med 34-35 l i kjelen:)
 
Er ikke sikker på at selvkomponerte opplegg med kjeler er det dyreste, over tid.

Som nevt av andre, så er det sjelden god kvalitet på enekltkomponentene i bryggemaskiner, man må i såfall kraftig opp i pris. Personlig har jeg hatt masse problemer med elektronikken i BB60, som kostet noe slikt som 6000 kr i sin tid. Om man mekker sitt eget oppleg kan man helt fint starte med en enkelt kjele, kokeplate, pumpe og falksbunn, og så bygge ut etterhvert om ønskelig. Man kan håndplukke komponenter av topp kvalitet, og om ett ryker så er det enkelt å skifte ut.

Nå har jeg en TS kjele til et par tusen, pumpe til et par tusen, spiralkjøler til en tusenlapp og induksjonstopp til et par tusen. Kun kvalitetskomponenter som bare går og går, og er veldig fornøyd. Det var en befrielse å slippe Kinajuggel med stadige problemer, og jeg står nå helt fritt til å bygge ut i ro og mak over tid, uten å måtte gjøre samme grunninvestering om igjen.
 
Sist redigert:
Det er riktig at selvkomponerte opplegg ofte er det beste. Det er en helhetsvurdering UT FRA EGNE BEHOV som gir svaret på hva som er det beste for den enkelte brygger.

Enkeltkomponenter kan ryke, uansett. Jeg måtte bytte pumpe på min Grainfather fordi jeg fikk en vørterlekkasje som trengte inn i den og ødela noe. Jeg ville trodd at en pumpe lokalisert direkte under røret opp til skyllearmen var konstruert for å tåle dette, men den gang ei. Designfeil, spør du meg. Likevel er Grainfather riktig for meg. Jeg har ikke plass til komplett 3-kjelers opplegg, så kompaktbrygger er det som fyller mitt behov. Designer du selv, så er du avhengig av dine egne designbeslutninger. Har jo hørt om folk som har glemt kraner i feil stilling og fått relativt katastrofale bryggedager, temperaturstyring av hjemmelagde fermenteringsskap som har blitt så varmt at all gjær er drept eller at man ender med isblokk i gjæringskaret.

Poenget mitt er ikke at det ene er bedre enn det andre, men at svært lite er fullstendig sikret mot feil. Egenkomponerte opplegg kan for eksempel fort gå ut over el-sikkerhet hvis man ikke har stålkontroll på hva man gjør med tanke på koblinger, jording osv. Som sagt: Det er dine egne forutsetninger og behov som styrer hva slags bryggeri som er riktig for deg.
 
Enig i det. Tilføyer bare at det ''egenkomponerte'' opplegget jeg har nå krever null teknisk innsikt eller mekking, det er bare å koble i stikkontaktene og sette i gang, sikkerheten er et ikke-problem. Det fungerer som en basic kompaktbrygger. Temperaturkontroll foregår manuellt, sammen med god isolasjon rundt kjelen.

Om og når jeg skulle ønske å bygge ut så stiller det seg anderledes, det ser jeg personlig på som en del av hobbyen og erfaringene :).
 
Sist redigert:
Gammelt bilde av BB60 med silbunn, brukt til både mesk og kok. Det nye ''egenkomponerte'' opplegget er i prinsippet identisk, kun med forskjellen at jeg bruker indusjonsplate, og at jeg har lagt opp 16A kurs. I prinippet en enkel kompaktbrygger, med egne valgte komponenter. Veldig fornøyd, og det har gått i åresvis med null problemer.

jdoxO4X.jpg
 
Gammelt bilde av BB60 med silbunn, brukt til både mesk og kok. Det nye ''egenkomponerte'' opplegget er i prinsippet identisk, kun med forskjellen at jeg bruker indusjonsplate, og at jeg har lagt opp 16A kurs. I prinippet en enkel kompaktbrygger, med egne valgte komponenter. Veldig fornøyd, og det har gått i åresvis med null problemer.

jdoxO4X.jpg
Jeg begynte også med en sånn. Designen på den er/var fryktelig, men likevel; så lenge den funka, var den på mange måter helt ideell for meg. Den funka imidlertid ikke så lenge; hverken den første, den andre eller den tredje:p! Det var etter den tredje (jeg fikk bytta hele veien uten problemer) at jeg ga opp, og gikk over til kjele på induksjonsplate. Og der blir jeg nok.

Men om noen skulle komme opp med en krabbekoker i god kvalitet med innebygget induksjon, så kanskje ... :).

Jeg har forresten stadig kjøler og meskespade fra BB60'n. Kjøler'n har jeg i flere år vurdert å bytte ut, men den funker - og meskespaden i stål er helt uvurderlig. Kan sikkert brukes på kanotur, også.
 
Ja, jeg fikk også bytta et relé tre ganger, før jeg ikke gadd mer. Nå varmer den opp til kun maks 80 grader. Fungerer greitt som varmtvannsreservoar til skylling, men det blir kjele og induskjon til det også, når iniativet kommer over meg.

Husker jeg stod midt i mesking da den røk siste gang. Ble så oppskaket at jeg sverget på at her skulle ikke noenting fra Kina komme inn i hus igjen. Brukte en hel dag på å kjøre rundt til jeg slutt fant at Ss Brew Tech sine kjeler helt garantert var produsert i Amerika. Kommer garantert til å kjøpe de igjen, ved utbygging.
 
Ja, jeg fikk også bytta et relé tre ganger, før jeg ikke gadd mer. Nå varmer den opp til kun maks 80 grader. Fungerer greitt som varmtvannsreservoar til skylling, men det blir kjele og induskjon til det også, når iniativet kommer over meg.

Husker jeg stod midt i mesking da den røk siste gang. Ble så oppskaket at jeg sverget på at her skulle ikke noenting fra Kina komme inn i hus igjen. Brukte en hel dag på å kjøre rundt til jeg slutt fant at Ss Brew Tech sine kjeler helt garantert var produsert i Amerika. Kommer garantert til å kjøpe de igjen, ved utbygging.

Spørs om det ikke er laget i Japan som mye annet typisk amerikansk. :)
 
"montert i amerika" eller "made in amerika"? De begrepene flyter litt om hverandre. Brewtechkjelen jeg har er identisk med de crafthardware selger. Har en anelse om at godset på begge fabrikatene kommer fra landet som oppfant sezhuan kylling. Så sveiser Craft på tc og SS monterer sin flotte kuleventil. (men at det er gode kjeler begge to, skal de ha)

Gjelder vel for så vidt også Oktoberdesign vil jeg anta. Mener å huske at "made in" klistermerket der på en av komponentene ikke henviste til Usa.
 
Dette er noen år siden, men de bedyret dyrt og hellig på hjemmesidene at de ble produsert i U.S.A. Det var på begynnelsen av Trump og handelskrigen med Kina, det ble gjort et poeng ut av det hos Brewtech. På den andre siden er det ikke ukjent at kapitalister kan finne på å si hva som helst for å tjene penger.
 
Tilbake
Topp