Kjøleboks til gjæringskontroll...

Hei,

Jeg har fått tak i en stor kjøleboks med kjøleelement, noe ala denne:

http://www.bilxtra.no/butikk/?ItemId=12645
Den har nå stått i garasjen i påvente av sommeren og behov for å holde sommerølet kaldt, noe som ikke er helt påtrengende her oppe nå, med  -11°C utenfor. Men her i helga oppdaget jeg at den har både varme- og kjøle-funksjon, og bryggehodet slo inn. Dette er jo genialt som gjæringstempkontroll!  :brygging:

Hva om man mekker litt i elektronikken til boksen og setter den under kontroll av en STC-1000 termostat (http://www.kibnt.com/productview.php?pid=197 ) som både har kontroll for kjøling og varming? Det burde funke - boksen har en enkel bryter mellom kjøling og varme, som STC-1000 kan ta kontroll over. Den kan romme tre av mine 10-liters gjæringsbokser (http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=136877058 ). Åpner man lokket og bygger ut rommet en smule med isolerte vegger av noe slag, slik at man kan få inn en vanlig gjæringsbøtte eller to...?  :jaha:

Har andre her brukt denne typen kjøle/varme-bokser til gjæringskontroll? Erfaringer?
 
Det går sikkert an å holde styr på mindre mengder med gjærende vørter, men jeg tror at 30 liter allerede kan bli litt mye. Det utvikles en del varmeenergi under gjæringen og slike bokser har som regel en passe effektiv kjøling ved bruk av Peltier-elementer. Jeg ville rett og slett prøvd det ut med f eks en temperaturføler teiper fast til en av dunkene med litt isolasjon over, slik at du kan se hvor varmt det egentlig blir inne i brygget. På denne måten vil du kunne få svaret på spørsmålet ditt. :)
 
Ideen var jo nettopp å la en slik temperaturøler fra STC-1000 termostaten kontrollere boksen. Da blir vel usikkerheten om kjøleelementet i boksen klarer å ta unna varmeutviklingen i gjæringa. Men jeg skal kikke og se hvor lett boksen kan modifiseres...
 
Nå vet ikke jeg hvor mye det har å si for formålet ditt. Men jeg har brukt en del av disse kjøleboksene når
jeg har vært på bilferie etc. og de utvikler ganske mye kondens. Med andre ord må man ganske ofte tørke
opp end del vann som samler seg i bunnen av boksen.
 
Hvordan gikk det med dette prosjektet? Jeg er inne på samme tanken, og siden jeg også lager 10 liter om gangen får jeg fint plass til et gjæringskar eller to i en egnet kjøleboks. Jeg har dessverre ikke plass til noe kjøleskap, men det hadde jo vært stas å få styr på gjæringen allikevel.
 
Eg har også tenkt å bruke peltier element/elementer til temp-styring ved gjæring. Ikke sånn helt med en gang, siden eg har noen andre prosjekter som må bli ferdig først.

Planen er å bygge en boks i kryssfiner, med plass til et 30liters gjæringskar. Dør skal på siden av boksen, og boksen skal isoleres godt. Og så må eg lage to store kjøleribber i aluminium. En på innsiden av boksen (for å lede kulde til kjøleboksen), og en på utsiden (som leder vekk varmen fra peltier elementet, kan montere vifte her). Eg vet ennå ikke om eg skal fordele kjølingen på flere peltier elementer, eller skal eg ha et kraftig et. Eg vet heller ikke helt hvor mye kjøleeffekt (watt) som er nødvendig. Tempstyring blir nok ved hjelp av stc 1000.

Eg mener å ha lest, at om en reverserer polene på peltier elementene, så vil kjøle- og varme side bytte plass. Dvs man kan lett bruke en slik boks til å varme gjæringskaret. En slik reversering lar seg sikkert gjøre ved hjelp av et rele (ikke vet eg :p).

Ebay har godt utvalg av billige peltier elementer, noen ganske så kraftige.
 
Har også vært inne på tanken å bruke peltier i diverse prosjekter. Har satt meg litt inn i materien for ei god stund siden, og så lagt disse prosjektene på hylla inntil videre... Peltier er for det første veldig inneffektive. De er også laget av et materiale som er sprøtt og derfor tåler lite mekanisk belastning. De fleste elementene trenger spenninger over "standard 12 V" for å oppnå det de lover (ikke så stort problem i en kjøleboks). Det største problemet er at de tåler ikke å bli oppvarmet, så kravet til god kjøling av den varme siden er stort. All tilført effekt + varmeeffekten må ledes effektivt bort på den varme siden. Dersom du greier dette siste samt ikke ødelegger de under montering så burde du være et godt stykke på vei.

Dersom man skal bygge noe med vesentlig større effekt enn disse boksene man får kjøpt og er beregnet på å plugges i sigarettenneren så ville jeg vurdert vannkløling og radiator på utsiden (i alle fall ei gedigen schvær kobberribbe med stor vifte), samt kjøleribber/vifte på innsiden. For å kjøre elementet motsatt vei ville jeg kjørt ned spenning og også effekten hvis jeg "bare" hadde kjøleribber/vifte på innsiden. Oppvarming kan uansett ordnes på andre måter uten de store krumspringene.

Hvis du går i gang med dette så må du poste bilder og erfaringer her på forumet  :ilike:
 
Spenninger er en ting, men det må leveres en hel del strøm også. Gjerne opptil 30-40A. Da må man ha en strømforsyning som er litt voksen, jeg har fundert på om en ny, svær PSU til stasjonære PC'er kan brukes?
 
Det var samme tanker jeg også hadde, men de elementene jeg siklet på og som hadde mye kjøleeffekt var beregnet på mellom 15 og 18 V en plass (synes jeg å huske).
 
Jeg har og lekt litt med disse peltier uten at det har blitt noe stort av det, nettopp som de to forriege talerne sier, varme må avledes, og de trenger elektrisk kraft, helst i overkant av 12 V og mange ampere. PC  PSUene blir fort for små, typisk 12-15 pr. stk. så da trenger man flere. Kansje en gang, men er redd det blir i neste liv :)
 
Tilbake
Topp