Kjøleproblem...Rådslag

ADale

Norbrygg-medlem
Holder på å lage Bokkøl , som skal gjære på 12 grader med Grainfather Cooling Pump Kit. Foreløpig går det ikke så bra, for nedkjølingen går mye tregere enn jeg hadde trodd (Romptemphar ligget på 25 grader i dag)

Jeg startet pumpen kl 18 og nå 3 timer senere er temperaturen ca 13.5 graderi i fermenteren. Regner med at fermenteren måler temperaturen på innsiden i isolasjonsområdet, for i selve brygget ligger tempen på 20 grader.

Er det greit at det vil ta en del tid før temp i brygget kommer ned til 12 grader? (Vil forhåpentligvis skje i løpet av natten). Eller må jeg gjøre en abort og helle alt over til en gammeldags gjæringsbøtte og sette det inn i en temperturstyrt kjøleskap?

Noen som vet sånnca når jeg bør skifte is? Det er som sagt ca 20 grader i væsken nå.
 
Ikke optimal start på gjæringa å gå fra 20 til 12, men gjort er gjort og ølet blir sikkert bra.

Du må fylle på is når temperaturen i kjølevannet nærmer seg gjæringstemperaturen. Rundt ti grader omtrent.
 
ja, enten fungerer dette ikke så bra eller jeg tilfører for lite is. Bruker en 10liters bøtte, opplever det vanskelig å få temp noe særlig lavere enn 9 grader i bøtte fra starten. Må skifte is ofte

Hvor høy rom temp har du brukt uten problemer
 
og du skifter vann også? Hvor stor bøtte bruker du ? Har du brukt dette ned til 12 grader
 
Ja men jeg brukte volumet GF anbefalte i sin YouTube video. De sa 6-10 beholder som vi skifter is i . Jeg tror en stor balje vil være enda vanskeligere å holde kald fordi overflaten blir mye større og da forsvinner kulden fort. Jeg tror dette ikke funker lenger enn 13 grader det var der det stoppet opp for meg Så flyttet gjæringstanken til temperatur regulert kjøleskap Det store spørsmålet nå er om og når jeg bør kjøpe mer gjær og tilsette Er det 6 eller 12 timer jeg bør ha aktivitet i gjærlåsen?
 
Kanskje det er flere her som har noe å si? Det er best å høre på flertallet Så langt har jeg hørt 2 meninger (GF og Amarillo)
 
Siden denne tråden var for Grainfather er det veldig mange som ikke gidder lese den Derfor postet jeg en generell tråd siden spørsmålet er av generell art
 
Ja men jeg brukte volumet GF anbefalte i sin YouTube video. De sa 6-10 beholder som vi skifter is i .

Alt kommer jo an på vørtertemperatur, ønsket vørtertemperatur, temperatur i rommet og mengde vørter.
Du hadde (20 liter?) vørter som var over 20 grader, som skulle avkjøles til 12 grader i et rom som holder 25 grader.
Det sier seg vel egentlig selv at en 10 liters bøtte blir litt knapt?

Har ikke sett videoen, men hvis det var vørter som allerede var rundt 20 grader og som bare skulle holdes på den temperaturen i 20 graders romtemperatur blir det noe helt annet.
 
Jeg er nok også på RDWHAHB her. Det vil bli øl, og så lenge gjæren er i gang og fortsatt gjærer når du er nede på idealtemperatur, så blir det øl. Spørsmålet er hva slags smaker gjæren bidrar med ved en slik oppstart. Personlig tror jeg det går helt fint.
 
Har ikke gjæret ved så høye romtemperaturer men har forsøkt coldcrashing med kitet, kom da ned i 4 grader i tanken ved bytte av is et par ganger i døgnet. Blir mer ustabil temp desto lavere man vil ned med dette systemet så hvis du brygger mye pils/lager ville jeg gått over til glycolkjøling...Isolering av tanken vil vil dog hjelpe
 
Tilbake
Topp