Kjøleskap/Kegerator - Mekanisk termostat ikke nok?!

Hallstein

Norbrygg-medlem
Hei!

Har hatt kegerator en stund nå. Det er ett benkekjøleskap (Matsui) med mekanisk termostat. Har 2x 19L Corneliusfat + CO₂ flaske inni.
Termostaten er av typen som går fra 1-6, noe jeg synes er problematisk. Har tidligere prøvd å justere termostaten på ca. 5, men ølet får en temperatur på 8-9 grader, som er noe varmt, synes jeg. Kunne tenkt meg å komme nærmere 3-4-5 grader.
Jeg prøvde å justere opp termostaten til 5.5-5.6, men resultatet ble kondens som ble is (av typen man får på spritflasker som har lugget lenge i fryseren) på begge corneliusfatene, og en dritredd brygger som slo ned termostaten til 4 igjen. Ølet var godt og kaldt (målte ikke temp), men jeg var redd for å fryse ølet, så jeg turte ikke å la termostaten stå på 5.5-5.6 lengre.

Har nå sakte men sikkert justert opp termostaten igjen over en 2-ukers periode, men jeg synes ikke ølet blir noe kaldere. Har målt med termometer, og temperaturen er på 8-9 grader (i øl som har blitt tappet), noe som er for varmt for min smak.

Bør jeg eventuelt kjøpe meg en UT-200 og sette føleren i ett glass kaldt vann, og sette termostaten på max?
Finnes det noen andre lure løsninger?
 
Hallstein skrev:
(...)
Bør jeg eventuelt kjøpe meg en UT-200 og sette føleren i ett glass kaldt vann, og sette termostaten på max?
Finnes det noen andre lure løsninger?

Ja, stc-1000. ;)

Både ut-200 og stc-1000 gjør det du trenger. De innebygde termostatene i billg-kjøleskap er crap fra ende til annen.  Men; så lenge kjølesystemet funker, vil kjøleskapet gjøre det den skal om en av de to boksene tar styringa.
 
NicolaiGj skrev:
En mye billigere løsning er en STC-1000!

Det er jeg ikke enig i, i alle fall ikke "mye".
Innen en stc-1000 er klar til bruk, har du brukt et par hundrelapper til på diverse materiell, og brukt litt tid på å fikle det sammen.
 
Steffan skrev:
NicolaiGj skrev:
En mye billigere løsning er en STC-1000!

Det er jeg ikke enig i, i alle fall ikke "mye".
Innen en stc-1000 er klar til bruk, har du brukt et par hundrelapper til på diverse materiell, og brukt litt tid på å fikle det sammen.
Ikke nødvendigvis. Den kan monteres isteden for originaltermostaten, og det er nok litt jobb, men gratis :)
 
Odland skrev:
Jeg kjører UT-200 på mitt. Meget fornøyd.

Samme her. Perfekt for meg som er nybegynner ihvertfall.
Nøyaktigheten er over all forventning og enklere kunne det ihvertfall ikke bli.
Plug n play.
 
magne1972 skrev:
Steffan skrev:
NicolaiGj skrev:
En mye billigere løsning er en STC-1000!
Det er jeg ikke enig i, i alle fall ikke "mye".
Innen en stc-1000 er klar til bruk, har du brukt et par hundrelapper til på diverse materiell, og brukt litt tid på å fikle det sammen.
Ikke nødvendigvis. Den kan monteres isteden for originaltermostaten, og det er nok litt jobb, men gratis :)

De fleste gjør vel som meg, og lar kjøleskapelektronikken være i fred :p

Dog, jeg har fundert på å gjøre dette ja, Men med begrensede skills og ikke helt lysten på å måtte bytte skap fordi jeg roter det til, så lot jeg være.
 
Tilbake
Topp