Kjøleskap

Hei

Jeg har et kjøleskap jeg skal lage kegerator av og lurer på i den forbindelse om det er noen fare ved å bore igjennom på toppen av dette kjøleskapet?
 
Seriøst? Det er forresten en Grepa og ikke AEG. Umulig å se noe kontaktinformasjon på de, mulig det er bedre å spørre noen i elektrobutikk?
 
Er elektronikken inni? Slike småskap pleier vel det. Er den på toppen så går det vel noe kabler der.

Har du mulighet for å ta av toppen så er kanskje det best så får du sett etter rør og kabler.
 
Se etter av og på bryter for lys og hvor temp-kontrollen er. Unngå det området i hvertfall. Rim er det vel bare på bakvegg, de fleste kjøleskap skal avrimes og har løst det med drenering nede på bakveggen.
 
Toppen får jeg dessverre ikke tatt av da jeg allerede har limt på en treplate der :-( men elektronikken er bak og lysbryter med termostat er til venstre når man åpner opp.
 
Jeg har to kompiser som begge har ødelagt øleskapet sitt med boring i toppen. Vi har kommet til førlgende konklusjon.
Noen kjøleskap selges i to utgaver. Den ene utgaven har en frysdel øverst, mens den andre utgaven er kun kjøl. De med kun kjøl har fortsatt plomberte rør med "kjølevæske" i toppen. Disse skulle sikkert gått til frysedelen som ikke er der.
Om noen ble noe klokere av dette?
 
Jeg har et lite kjøleskap som jeg tok sjansen på å bore i toppen på. Det var et uten frysedel. Mulig det ligger plomberte rør der, men jeg traff i hvert fall ingen ;) Kanskje det er mulig å finne ut av ved å bruke en stenderdetektor?
 
Denne er også uten frysedel. Skal sjekke med en elektro forretning for å høre hva de sier før jeg borer, men tar nok sjansen selv :)
 
Så på nettet hvordan man går frem for ikke å punktere et kjølerør ved boring. Finn en trekloss som er noen milimeter kortere en boret som du skal bruke, bor igjennom klossen så boret stikker et par milimeter ut og bor gjennom den ytterste stålplaten. Bruk så en syl til å kjenne etter i isolasjonen om det er rør i nærheten, hvis ikke, bor i vei.
 
Hva med døren? Der går vel ingenting, så det er vel bare å bore i vei. Ikke like sømløst utseendemessig kanskje, men burde i alle fall være trygt. Tappekraner rett på døren er jo tøft da ;)
 
Skulle montere en hengelås på mitt kjøleskap. Borret i døra først, gikk fint, skulle så borre i skapet, helt ute ved døren. Da sa det ppppfffffffffffffffffff. Mye gass som slapp ut. Luktfri dog. Da sprang jeg opp av kjelleren.
Returnerte neste dag. Da gikk skapet på fyllinga.
 
hvorfor ikke bare montere shanks og driptray på døra? slev om skapet er lavt er det ingen skam i å knele for øllen sin ;)

vips så kan du ha barbenk på toppen av skapet etc, kjekt!
 
Tilbake
Topp