kjøling under hovedgjæringen

Da jeg satt til gjæring 15 liter ale (OG 1090) med WLP530 gikk temperaturen opp til nesten 25 °C etter pitching på 18,5 °C. Jeg trodde ikke at dette skulle skje med relativt små mengder vørter. Hvem bruker å kjøle under hovedgjæringen og på hvilken måte?? Poenget er å holde temp konstant de første 5 dager (f.e. på 18 eller 19 °C) og skrue opp etterpå. Dette gjør jeg i et gammelt fryseskap som isolert område og lyspære på UT-200.

troe ikke jeg kan bruke fryseskapet til kjøling eller? jeg har 2 stk UT-200 så det er ikke noe problem. Men fryseskapet har kanskje litt overkapasitet... :jaha:

EDIT: dunken står ikke i skapet under stormgjæringen. Ellers ble det sikkert enda verre med temperaturstigingen  >:D

Jeg gjæret en Wit nå med stigende temp, 0,5 grader pr. døgn. For å ha skikkelig kontroll har jeg dunken i et kjøleskap, styrt med UT200. Har hatt en utfordring med å øke tempen, uten å bruke lys, men fant ut at en strykejern gjorde susen  ;D
Varmet strykejernet opp og la det i skapet på et gryteunderlag.

oppvarming går fint med en lyspære her. bruker en gardinbit fra mørkeromsgardin for å forhindre at lys påvirker øllet. pc-vifte for å sirkulere luft.

Jeg brukte en kupévarmer koblet til en UT200 for å holde temperaturen på en skotsk øl. Fungerte veldig fint. Varmekilde og vifte i ett :)

Petit har en varmeplate som er grei å bruke i kjøleskap ol (hvis du trenger varme og/eller kjøling. Jeg bruker begge deler nå med 2x UT-100 for å holde 10 °C i et kjøleskap ute i bryggerhuset-ikke oppvarmet hus).
7411
  Petit Agentur Varmeplate

Varmeplate som gir gjæringsbøtten din en jevn og fin temperatur. Platen bruker bare 25 watt.
Platen kan også bruke til andre ting som tørking av klær eller sko. Eller til å sette kalde føtter på for oppvarming.
Platen har 3 års garanti.
NOK 340,00 

janh

Jeg har satt til gjæring 21 liter vørter med WLP500 i går. Ikke ordnet med kontrolert kjøling enda men kjølte ned vørteren litt lengre (17 °C) og romtemperatur er 17 °C. Nå er gjæringen i gang (begynnte allerede etter 7 timer) og temp holder seg under 18 °C. Prøver å få en litt mindre fruktig tripel.. Jeg setter dunken i skapet etterhvert og øker temperaturen for å få en optimal utgjæring.

Hva med å bruke 2 stk UT200?

Den ene kobles til kjøleskapdelen start temp : 20.5 og stop temp 20,3.

Den andre koblet til varmeelement start temp 20,0 stop temp 20,2?

Begge følerene festes på gjæringsspannet.

Da jobber begge UT200 sammen og ikke mot hverandre.

Ramsvatn skrev:
Hva med å bruke 2 stk UT200?

Den ene kobles til kjøleskapdelen start temp : 20.5 og stop temp 20,3.

Den andre koblet til varmeelement start temp 20,0 stop temp 20,2?

Begge følerene festes på gjæringsspannet.

Da jobber begge UT200 sammen og ikke mot hverandre.

Jeg gjør dette - og det funker  :yes:

helt enig, det var meiningen da jeg kjøpte 2 stk ut200 men jeg har ikke enda et kjøleskap til bryggeriformålet. det blir vel den enigste løsning så må bare vente til jeg får et..

Brede skrev:
Mye enklere og billigere og kjøpe denne
http://www.forttex.com/index.php?main_page=index&cPath=1_5_8 Kjøpte denne og betalte ca 38 pund +180 i moms og tull og her kan man koble til både kjøling og varme på samme termostat.
Skal i kjelleren nå for å koble på en lyspære i kjøleskapet, for å øke tempen til en diacetylrast på min bohemian pilsner.

Det der var jammen meg ikke en dum dings. Hadde jeg ikke hatt UT200 skulle jeg ha kjøpt denne i stedet

Brede skrev:
Mye enklere og billigere og kjøpe denne
http://www.forttex.com/index.php?main_page=index&cPath=1_5_8 Kjøpte denne og betalte ca 38 pund +180 i moms og tull og her kan man koble til både kjøling og varme på samme termostat.
Skal i kjelleren nå for å koble på en lyspære i kjøleskapet, for å øke tempen til en diacetylrast på min bohemian pilsner.

Heisan Brede.

Holder du oss oppdatert med erfaringene dine. Var den enkel å montere og hvordan fungerer den. Det ser ut til å være en kjempesak.

Lurer på å investere i et kjøleskap, bruk av kjølerummet er mye vanskeligere å styre.

Fungerer supert. Monterte en lyspære inn i kjøleskapet i går og hevet tempen til 15 grade. i dag tidlig var tempen nådd og stabilisert.
Veldig enkel og god bruksanvisning og koblingene er godt merket og enkelt å forstå. Det er innlagt forsinkelse i kjøledelen som man kan stille inn selv, men fabrikkinstilt på 3 min for å spare kompressoren. Er også mulig å justere temperaturen i 0,1 grader som er supert.
Har teipet fast temperatursonden på gjæringsdunken under tykt lag av isolasjon og fungerer fint. Har satt hystesen på 0,3 grader og fungerer fint. Er også funksjon for kalibrering av temperatur.
Anbefales :) Et lite tips: de selger også keramiske varmepærer om man vil montere i steden for lyspære, det blir neste.

Vi kjøpte denne kupévarmeren fra Biltema til 199 kroner og satte på topphylla over gjæringstanken i kjøleskapet tilkoblet en UT200. Første test ble gjort i går, og nå står 53 liter Wit og godgjør seg. Jeg tror det fungerer bra, og er en billig løsning.

Neste steg er nok å kjøpe en UT200 til og koble til kjøleskapet slik at overivrig gjøring kan roes ned temperaturmessig.

Martin E skrev:
Vi kjøpte denne kupévarmeren fra Biltema til 199 kroner og satte på topphylla over gjæringstanken i kjøleskapet tilkoblet en UT200. Første test ble gjort i går, og nå står 53 liter Wit og godgjør seg. Jeg tror det fungerer bra, og er en billig løsning.

Neste steg er nok å kjøpe en UT200 til og koble til kjøleskapet slik at overivrig gjøring kan roes ned temperaturmessig.

Jeg gjorde det samme med min kupevarmer. Jeg satte den øverst inne i kjøleskapet, men jeg fikk da problemer med å få jevn temp i hele skapet. Det var mange grader forskjell oppe og nede i skapet. Det løste seg da jeg satte kupevarmeren i bunnen av skapet.

VI har tenkt på det, men platene som kunne settes i kjøleskapet likte ikke så godt å ha 55 kg gjæringskar på seg. Får bygge noe mer solid. :)

En annen fordel med å ha varmeren øverst er at vi ikke risikerer gjærsøl oppi kupévarmeren - som i beste fall kortslutter den og i værste fall...

Hmmm, det
Martin E skrev:
VI har tenkt på det, men platene som kunne settes i kjøleskapet likte ikke så godt å ha 55 kg gjæringskar på seg. Får bygge noe mer solid. :)

En annen fordel med å ha varmeren øverst er at vi ikke risikerer gjærsøl oppi kupévarmeren - som i beste fall kortslutter den og i verste fall...

Hmmm...det tenkte ikke jeg på da jeg brukte min kupevarmer... det skal jeg huske til neste gang!

Ser at dere bruker kupevarmere og lyspærer for å heve temperaturen i skapene.  Om man tar kontakt med de som selger varmepumper (i alle fall Panasonic) så leverer de med en liten varmekabelstump ferdig med kaldende som er på 60 w og det holder i masse vis. Kan sikkert ikke koste all verden den.  Bruker en slik som frostvakt under båtmotoren i vinteropplag.

Sverre K skrev:
Ser at dere bruker kupevarmere og lyspærer for å heve temperaturen i skapene.  Om man tar kontakt med de som selger varmepumper (i alle fall Panasonic) så leverer de med en liten varmekabelstump ferdig med kaldende som er på 60 w og det holder i masse vis. Kan sikkert ikke koste all verden den.  Bruker en slik som frostvakt under båtmotoren i vinteropplag.
Smart, den er vannsikker også

Tilbake
Topp