Kjøling

Best er vel vanskeleg å avgjera - kjøling er avhengig av overflate, material, temperaturar m.m.

Eg ville kanskje ha gått for motstraumskjølar - det er eit langt rør utan krikar og krokar. Har enno ikkje høyrt nokon som har klagd på at motstraumskjølar har gått tett - det har eg sett nokre eksempler på for platekjølar. Det fortel deg sikkert noko om vasking også.

Er såpe så lurt i forbindelse med øl. Jeg har aldri brukt en motstrømskjøler, men det går vel an å desinfisere den ved å pumpe kokende vørter gjennom før man begynner kjøleprosessen. Da er jo ikke 100% renhet et absolutt krav, siden det som måtte være av uhumskheter inne i øl-delen effektivt vil bli tatt livet av. Jeg vil tro at å skylle gjennom den med en god mengde vann vil være tilstrekkelig.

Hvis det ikke er noe rester som sitter fast inni er det bare å kjøre varmt veske igjennom. Men jeg synes det er greit å dra på med litt såpe innnimellom. ingen problem med det så lenge det blir skyllet godt ut etterpå.

Hvordan sjekker man om det har blitt irr innvendig i en motstrømskjøler av kobber?
Irr er veldig giftig, så jeg hadde gått for kjølespiral eller platekjøler.

Skyll med fex starsan før bruk, husker jeg ikke helt feil så løser det opp irr på 1-2-3

God morgen!
Jeg fant et gammelt kobber rør i kjelleren, her var det litt irr så jeg sprutet på utblandet starsan, ventet i 10 min. og holdt røret under springen, INGEN TING skjedde! når jeg børstet irret løste det seg opp, men man får jo ikke børstet motstrømskjøleren innvendig.

Mitt spørsmål var jo egentlig ikke hvordan man fjerner irr, men hvordan de med motstrømskjølere sjekker at det ikke finnes irr i kjøleren?

Det tryggeste er vel å lage en motstrømskjøler med rustfritt. Da kan man gjøre pbw eller andre vaskemidler igjennom.

Dvs, du kan jo selvsagt bruke en sånn lang tynn plast "fjær" som elektrikerne bruker til å trekke kabel i rør, og trekke gjennom en liten hvit fille, så kan du jo se hvor misfarget den blir

En liten fillebit festet til en hyssing pluss trykkluft kan også brukes til å få noe gjennom røret.

Da må du bare la det ligge på lengre, evt sjekk ph-nivået. Her står også litt - http://howtobrew.com/book/appendices/appendix-b/brewing-metallurgy

Utenom dette er det såvidt jeg vet ikke noen smart måte å finne ut om du har irr - bare fyll opp røret med starsan, og la stå en stund, så er det første som kommer grønt, og etterhvert blir det klart når irret har blitt løst opp

Takk for linken, når jeg leser om hvilke farer det er ved bruk av kobber i øl brygging heller jeg mot at kobber er uegnet til øl brygging, ja jo...det er mulig å benytte kobber men faren for forgiftning er så stor at jeg ikke skjønner hvorfor folk tar sjansen, spesielt motstrømskjølere anser jeg farlig å bruke siden vi ikke kan se om det er irr innvendig i kjøleren.

Faren for forgiftning er forsvinnende liten, selv uten å fjerne oksid før hvert brygg, det er derfor kobber fremdeles brukes så mye som det gjør. Men får du ut grønn vørter bør du selvsagt gjøre noe.

Dvs, du kan jo selvsagt bruke en sånn lang tynn plast "fjær" som elektrikerne bruker til å trekke kabel i rør, og trekke gjennom en liten hvit fille, så kan du jo se hvor misfarget den blir

Jeg tror ikke du får en trekkefjær gjennom en motstrømskjøler på 7.5 meter muligens en på 4 meter men pga. spiralen som gjør det svært vanskelig å komme gjennom selv 4 meter (ikke kan vi bruke glidemiddel heller), har noen prøvd?

Sist redigert:
Hmmm... Poeng, har trekkefjær og en 5m/8mm herms hjemme, kan teste med dem, selv om den jo blir veldig trang, men evt kan man vel kanskje klare det med en ståltråd

Uansett - hvis man bare passer på å skylle godt ut av motstrømskjøleren etter bruk og passer på at den får rent/tørket ordentlig ut, så det ikke blir liggende vann inni der så skal det ikke være noe problem med store mengder irr

Faren for forgiftning er forsvinnende liten, selv uten å fjerne oksid før hvert brygg, det er derfor kobber fremdeles brukes så mye som det gjør. Men får du ut grønn vørter bør du selvsagt gjøre noe.

Hvordan tør du hevde at faren for forgiftning er forsvinnende liten? irr er svært giftig!
Du skriver at kobber fremdeles brukes mye, hvem bruker kobber i øl brygging?

Tilbake
Topp