Kjøpt grainfather

TorfinnS

Norbrygg-medlem
Ble til at jeg røyk på et black friday tilbud på grainfather connect her før jul. Kjørte første brygg på denne her om dagen. Må si at jeg ble positivt overrasket. Har aldri brygget på kompaktbrygger før. Har tre kjelers vvb bryggeri fra før. Denne virket veldig gjennomtenkt og godt laget. Likte at alt fulgte med. Bare et spørsmål. Etter koking så kobler man opp kjøleren og sirkulerer gjennom denne for å sterilisere denne. Varmen var da avslått. Er det slik man gjør det?
 
Bare et spørsmål. Etter koking så kobler man opp kjøleren og sirkulerer gjennom denne for å sterilisere denne. Varmen var da avslått. Er det slik man gjør det?
Dette er etter min mening en av svakhetene ved Grainfather, nemlig at de har tenkt at kjøleren skal ligge på lokket når man kjøler. Jeg starter sirkuleringen gjennom kjøleren for "sterilisering" de siste 10 minuttene av kok, og da selvsagt uten å kjøre gjennom kaldt vann for kjøling. Kjøleren står da på en barkrakk ved siden av, slik at man fortsatt får kokt uten lokk.

Bra maskin, spesielt for automatisert flerstegsmesking, men man oppdager svakhetene og lærer å jobbe rundt dem etterhvert.
 
Jeg sirkulerer for å sterilisere etter jeg skrur av varmen. Det er fortsatt varmt nok i massevis til å drepe både det ene og det andre.
 
Jeg har kjøleren på en krakk ved siden av maskinen. Kjører varm vørter igjennom like før jeg når oppkok. Da slipper jeg å tenke på det ved kokeslutt, da det ofte slutter å koke en stund når man kjører vørter igjennom den, noe som kan tulle til sene tilsetninger.

Edit: Gratulerer med ny maskin forresten!!
 
Jeg har kjøleren på en krakk ved siden av maskinen. Kjører varm vørter igjennom like før jeg når oppkok. Da slipper jeg å tenke på det ved kokeslutt, da det ofte slutter å koke en stund når man kjører vørter igjennom den, noe som kan tulle til sene tilsetninger.

Edit: Gratulerer med ny maskin forresten!!
Humletilsetningene tulles ikke til selv om temperaturen synker to-tre grader i noen minutter.
 
Tilbake
Topp