Klaringsmiddel

syver

 
Har en BIAB brygget IPA m en god del trub på bunn som skal på fat snart. Glemte sevlfølgelig wirlfloc tablett i koken. Går det an og knuse denne for å tilsette direkte på fatet? Jeg karboniserer med flaske og bruker 30l bryggerifat. Er det eventuelt noe annet som finnes i nærbutikken jeg kan bruke og ev hvordan ??
 
Hei, tror ikke det hjelper så mye å tilsette portafloc i etterkant.

Jeg vil foreslå at du kan jo teste med litt isinglass på fatet. Det skal sørge for at trub'en samler seg fortere på bunnen av fatet. Ellers så har du vel muligheten å tilsette "Youngs Beer Finings"eller lignende etpar dager før du tapper på fat. Dette skal hjelpe å klarne øllen litt :)

Edit: Skriveleif
 
En plate gelatin løst i en deceliter kokende vann og tømmes rett på fatet vil klare ølet på 2 dager.  Enkelt, billig og alltid mulig å få tak i. 
 
Tusen takk. Blir nok å prøve gelatintrikset. Tror ikke bunnpris har isingglass gitt  ;D
 
Jeg bruker det rett på corneiusfatet, riste litt og la det stå stille.  Det blir litt grums i første glass og hvis man vil ha det flyttbart så er det bare å tappe over på et rent fat.  Til flaske karbonisering tror jeg du må bruke tolmodighet og vente hvis du vil ha klart øl. 
 
Eg ser det som ønskeleg å få med minst muleg gjær over på fat. Men sidan eg brygger slik at eg får både på fat og flaske, må eg velge ein metode som gjer at eg oppnår klart øl på fat og god flaskekarbonisering. Eg lurer difor på om det er nokon som har brukt klarningsmiddel / beer finings i gjæringskar og likevel fått god karbonisering på flasker?

Edit: fann vel svaret sjølv på denne sida: http://shr.ratevoice.com/pncjz. 2 av innlegga konkluderer tilnærma likt: "I found my beers were too flat using finings in bottle conditioned beer".
 
Tilbake
Topp