Akk
Er det US-05, så blir det nærmere American blonde enn kölsch, som karakteriseres nettopp av kölschgjæren.
Kølsch er et digert paradoks. Det som kjennetegner gjæren, er at den gir en spesiell fruktighet. Men: Denne skal du helst ikke kunne kjenne
. For å sitere Zainasheff (i Brewing Classic Styles, s.98): "A mistake some brewers make is to take any mention of fruitiness in the style guide and use that as a carte blanche to brew really fruity beers. While you might find a touch of fruitiness in some examples, I am of the opinion that any fruit note in a Kølsch should be very subtle and more in the imagination than on the palate".
Jeg har smakt i alle fall et par Kølsch i Tyskland (har ikke vært i Køln
), og kan skrive under på det der. Jeg klarer ikke å skille en autentisk kølsch fra en pils, faktisk.
Så altså: Hvis du brygger en Kølsch som smaker Kølsch, er den ikke vellykket
.
Og dermed: Du har best sjanser til å få til en autentisk Kølsch om du bruker den amerikanske gjæren 05/wlp001 (eller samme fra andre gjærprodusenter). Men en Kølsch brygget med amerikansk gjær, er en American Blonde.
Mye av poenget med disse øltypene er å konkurrere med lyst, undergjæret øl, som har mye mindre fruktighet enn ales normalt har. Og hvis det er poenget for den som brygger, er det egentlig mest logisk å velge den amerikanske gjæren.
Eller ... ? Jeg vil påstå at du kommer nærmest pilsen om du bruker kølschgjær - og virkelig får det til. Det er bare det at det er så forbasket vanskelig. Det krever at du kaldlagrer på samme måte som med pils.
Og da kan du kanskje like gjerne brygge en pils
?