Klarningsmiddel i Weissbier, yay or nay?

Må vel til med mikroskop då. Eller så er det vel å prøve å holde prosessen med startaren og råvarene like og basere seg på erfaring og notater, om så ikkje ølet blir heilt steike identisk frå gong til gong :)
 
Så da ble det altså Ney på spørsmålet om klarningsmiddel :D

Takk for mange gode råd om gjær også, utrolig hvor mye man lærer her.
:)
 
Det er viktig å huske at hefeweizen er et ekstremt prosessdrevet øl. Ja, det er viktig med en god og riktig gjær, men minst like viktig er:
  • Gjærmengde (ikke for lite, ikke for mye, men akkurat passe)
  • Gjærvitalitet
  • Mengde oksygen i vørteren
  • Temperatur i hele gjæringsforløpet
Dette er mye vanskeligere for å en hjemmebrygger å få riktig enn råvarevalg og oppskrift.

Enig. Så å si at ei pakke gjær greier seg, som jeg gjorde, var kanskje et uforsvarlig snaut svar. Sjøl går jeg for å få fram nellikkarakteren, og kan gjøre mange krumspring for å få til det. Et av dem er å ikke underpitche, et annet å starte gjæringen så lavt som 14 grader. Så jeg bruker "normal" mengde gjær. Jeg mesker inn på 43 grader, også.

Jeg er kjempefan av vitalitetsstarter på WLP300. 1 pakke i 1 liter vørter snurrer i 4 timer - pitch.

Det er nok et veldig godt råd. Jeg lager alltid en større starter, og tar av gjær for å ha til seinere bruk. De få gangene jeg har pitchet ny gjær direkte, har det gått treigt. Så å vekke gjæren først, er sikkert ikke dumt når du bruker ny gjær direkte.

Når alt dette er sagt, så mener jeg fremdeles at du sannsynligvis får et greit øl med mye banan om du hiver oppi ei pakke purepitch 300. Men du skal nok ikke starte for lavt. Ikke under 17 grader, i alle fall.

Jeg har ikke brygget veldig mye weissbier. Min erfaring er at det ikke er så vanskelig å få til noe som er "greit drikkelig", men at det er grisevanskelig å få det så godt som jeg vil ha det. Jeg har en lei følelse av at gode dommere ville hatt en del kritiske kommentarer til de bryggene jeg har produsert så langt:(.
 
Sist redigert:
Først, jeg føler meg litt dum egentlig som sitter og mener en del om hefe, siden jeg har prestert å hatt infeksjon i ALLE hefer som folk har smakt av meg. De som har gått til dommere har enten vært infiserte de og, eller at jeg forsket på DMS, og DMS har jeg fått til :D. Det er vel én jeg brygget for ganske lenge siden som ikke var infisert som fikk 38 poeng fordelt på to dommere tror jeg..Men da visste jeg enda mindre om hefe enn det jeg vet nå.

Uansett så er det som gustavf sa prosess som er cluet til en hefe. Det er veldig lett som Finn sa å lage noe som smaker "greit drikkelig", altså det er ikke noen åpenlyse bryggtekniske feil med det, men det er ganske langt opp derfra til en hefe som er typeriktig. Dette er en stil som har et ganske stort sprang mellom at smaker ikke vondt, til at det er typeriktig. Det er bare å se på dommerskjemaer fra NM de siste årene. I andre klasser så er det mange som blir trukket for bryggtekniske feil, men i denne klassen er det mange som blir trukket for typeriktighet, prosentvis av antall påmeldte føler jeg.

Og det er nettopp det som gjør det så artig å brygge hefe :)
 
- og for min del er det sånn at skal jeg ha lyst på en weissbier, så skal jeg enten vite at den er veldig god, eller jeg skal være i Tyskland. Så de jeg brygger sjøl, blir gjerne gamle:p. (Og vellagret hjemmebrygget hefe er rimelig triste greier.)

Jeg må nok lære av @Miguel, og brygge små batcher av dette ølet:). Det gjør jobben med å helle det ut noe mindre deprimerende - og lettere.
 
- og for min del er det sånn at skal jeg ha lyst på en weissbier, så skal jeg enten vite at den er veldig god, eller jeg skal være i Tyskland. Så de jeg brygger sjøl, blir gjerne gamle:p. (Og vellagret hjemmebrygget hefe er rimelig triste greier.)

Jeg må nok lære av @Miguel, og brygge små batcher av dette ølet:). Det gjør jobben med å helle det ut noe mindre deprimerende - og lettere.
Skulle gjerne likt å smakt en hefe fra deg. Jeg har smakt noe av ditt tidligere og det er utrolig intrikat, gjennomtenkt og utført på oppskriftsfronten. Så hvis du kunne tatt med deg den nøyaktigheten over til prosessen tror jeg at jeg ville fått smakt på tidenes hefe.
 
Skulle gjerne likt å smakt en hefe fra deg. Jeg har smakt noe av ditt tidligere og det er utrolig intrikat, gjennomtenkt og utført på oppskriftsfronten. Så hvis du kunne tatt med deg den , nøyaktigheten over til prosessen tror jeg at jeg ville fått smakt på tidenes hefe.

Hyggelige ord. Prosessen på den siste runden resulterte i noe medisinalt/fuselpreget:p. Lurer på om jeg lot dem stige litt for raskt i temperatur.

Jeg lagde to; en vanlig og en india weiss. Det har rundet seg av noe, og IW'en er ikke helt ille, faktisk, men ikke noe gull-øl, heller. Den vanlige er bare "så där" - sjøl om det visst bare er jeg som kjenner fusel'en her hjemme. (Måtte smake på en nå, og det er faktisk synd med det fuselstikket. Tror den er god ellers:(.)

Ellers er jo oppskrift ingenting, og prosess alt, når vi snakker hefe. Man kan jo leke seg med litt småtteri i tillegg til hvete og pils - i den siste brukte jeg vienna og münchner i stedet for pils, forresten, og det skal jeg prøve neste gang, også - men det er ikke det som avgjør.

Jeg lover å sende deg ei flaske når/hvis jeg noen gang blir fornøyd. Men nå blir det nok ei stund til neste weissbier-brygg.
 
Regn med at det kan ta så mye som tre-fire uker, @Miguel ;)

Det er gjerne da de peaker ja, men smak og behag og prosedyre, tviler ikke på at en kan peake på 6 uker og litt pluss, hvis en er glad i mer nellik. Men 3-4 uker er minumum slik jeg brygger de iallefall, speise er nøkkelen.
 
Regn med at det kan ta så mye som tre-fire uker, @Miguel ;)

Nå får jeg jo veldig lyst til å gå i gang, da. Men i morra blir det en Golden Ale til 40-årslaget til stesvigerdattera. Og deretter en cream ale til samme, tror jeg. Så får vi se:).

Har jeg gjemt på gjæren, tro?

*tusler ut i kjøleskapet*
----
*tusler tilbake*

Joda, 3068 fra Wyeast, en starterrest og noe opphøstet. Så kanskje en liten batch om en måneds tid.
 
Det er gjerne da de peaker ja, men smak og behag og prosedyre, tviler ikke på at en kan peake på 6 uker og litt pluss, hvis en er glad i mer nellik. Men 3-4 uker er minumum slik jeg brygger de iallefall, speise er nøkkelen.

Det jeg mente å kommentere var hvor lenge "lenge" er med Finns bryggetempo... ;)
 
Det jeg mente å kommentere var hvor lenge "lenge" er med Finns bryggetempo... ;)

Ah. Jeg var faktisk selv fristet til å svare på det innlegget selv men holdt meg unna da jeg ser for meg at han mener det han sier, og da tenker jeg forever nede i den dunkle kjelleren hans.
 
Regner med at jeg brygger den på Søndag etter kirken. Men begynne å få litt kalde føtter etter å ha lest hvor komplisert et slik brygg er. Serlig når drevene bryggere mener det er vanskelig.
Men men, siden dette er min første Weiss tenker jeg at en gang må jo være den første.
Og ut fra den første kan jeg jo ha et grunnlag for å fobedre kunskap og kvalitet :)

Har en Kølch jeg skal brygge en av dagne også, tør ikke nevne åssen gjær som fulgte med der :D
 
Regner med at jeg brygger den på Søndag etter kirken. Men begynne å få litt kalde føtter etter å ha lest hvor komplisert et slik brygg er. Serlig når drevene bryggere mener det er vanskelig.
Men men, siden dette er min første Weiss tenker jeg at en gang må jo være den første.
Og ut fra den første kan jeg jo ha et grunnlag for å fobedre kunskap og kvalitet :)

Har en Kølch jeg skal brygge en av dagne også, tør ikke nevne åssen gjær som fulgte med der :D

Brygg og drikke det med glede, som sagt , bare bruk riktig gjær så skal det en del til for å føkke det opp, det blir godt :) Men ikke tenk på FG. Den munnfølelsen med den lave FG'en er utrolig vanskelig å få til på første generasjons gjær. er du på 1.016 så er du ca der hvor kommersiell bryggerier er mtp munfølelse når de er på 1.010 1.012. Helt nede på 1.008 og.
 
Brygg og drikke det med glede, som sagt , bare bruk riktig gjær så skal det en del til for å føkke det opp, det blir godt :) Men ikke tenk på FG. Den munnfølelsen med den lave FG'en er utrolig vanskelig å få til på første generasjons gjær. er du på 1.016 så er du ca der hvor kommersiell bryggerier er mtp munfølelse når de er på 1.010 1.012. Helt nede på 1.008 og.

Skal bli morro og ikke minst lærerikt ;)
 
Akk
Er det US-05, så blir det nærmere American blonde enn kölsch, som karakteriseres nettopp av kölschgjæren.

Kølsch er et digert paradoks. Det som kjennetegner gjæren, er at den gir en spesiell fruktighet. Men: Denne skal du helst ikke kunne kjenne:p. For å sitere Zainasheff (i Brewing Classic Styles, s.98): "A mistake some brewers make is to take any mention of fruitiness in the style guide and use that as a carte blanche to brew really fruity beers. While you might find a touch of fruitiness in some examples, I am of the opinion that any fruit note in a Kølsch should be very subtle and more in the imagination than on the palate".

Jeg har smakt i alle fall et par Kølsch i Tyskland (har ikke vært i Køln:(), og kan skrive under på det der. Jeg klarer ikke å skille en autentisk kølsch fra en pils, faktisk.

Så altså: Hvis du brygger en Kølsch som smaker Kølsch, er den ikke vellykket:confused:.

Og dermed: Du har best sjanser til å få til en autentisk Kølsch om du bruker den amerikanske gjæren 05/wlp001 (eller samme fra andre gjærprodusenter). Men en Kølsch brygget med amerikansk gjær, er en American Blonde.

Mye av poenget med disse øltypene er å konkurrere med lyst, undergjæret øl, som har mye mindre fruktighet enn ales normalt har. Og hvis det er poenget for den som brygger, er det egentlig mest logisk å velge den amerikanske gjæren.

Eller ... ? Jeg vil påstå at du kommer nærmest pilsen om du bruker kølschgjær - og virkelig får det til. Det er bare det at det er så forbasket vanskelig. Det krever at du kaldlagrer på samme måte som med pils.

Og da kan du kanskje like gjerne brygge en pils;)?
 
Tilbake
Topp