Kloneprosjekt - mesterskap i kloning av kommersiell lager?

Bygget "cream of three crops" til fruen. Den har hun tømt...

[edit] det var altså en bekreftelse på at det er et proper BMC øl!
 
Det er nok en cream ale du leter etter, som nevt over. Jeg har 25L stående nå som skal falskes i kveld. Har ikke smakt på det ennå, men etter hva jeg hører skal det være rimelig kjedelig og lettdrikkelig. Akkurat det jeg ville ha med andre ord (Må jo ha noe å servere de lite "opplyste" folka også). Oppskriften jeg brukte ligger her: https://forum.norbrygg.no/threads/cream-ale-cream-of-three-crops.21774/#post-282742
Som det står i posten brukte han lagergjær, men jeg byttet den ut med US-05.
 
Vanskelighetsgrad på amerikansk lager er høy for en nybegynner. Et sted begynner man så ikke feil å prøve, men hva med en kølsh?
 
Er også nybegynner med 4 øl på baken. Mitt nr to var en kølsch. Kan anbefales. Flott lyst sommerøl.
 
Ventet jo på nedlatende kommentarer om hvor kjip jeg er, som skal brygge lett, lys øl ;)

Men ja, jeg har full kontroll på temperaturer (gammel fryseboks, termostatstyrt).

Weissbier høres fint ut, skal nok prøve det, men ønsker gode forslag til mer BMC-like øl ;)



Bryggemessig,så finnes det ikke større utfordringer enn å lage en bra lys lager.
gjæringsmessig så kan dette være utfordrende øl å lage da det krever god kontroll på gjær og gjæring.

bruk 60-80%pilsmalt og fyll på med flaket ris eller mais.
bruk en ren bitterhumle al a magnum til ca 15 IBU.
oppskriftsmessig er det ikke verre enn det.
Når det kommer til gjæring, så vær påpasselig med å
bruke riktig mengde frisk gjær, feksWlp833, oksygener vørteren godt etter koking og ha kontroll på gjæringstemperaturen.
 
Det kan være litt demotiverende for en nybegynner å få slike tilbakemeldinger på et ærlig spørsmål...
Selv har jeg stort sett bare drukket pils, og det er det jeg liker.... Jeg brygget lys lager som førstegangsbrygg, og mange etter det, uten problem. Og de var nydelig, og har høstet mange lovord.
Start med en enkel oppskrift med pilsnermalt, saaz humle og en tørrgjær av typen w34/70. Gjær på 9 grader. Og "bob's your uncle", knallgod pils.
Selv har jeg nå laget en Cream Ale, og den minner veldig om en pils. Fra brygging til glass på 3 uker.
Lykke til og kos deg med bryggingen... :):)
 
Bryggemessig,så finnes det ikke større utfordringer enn å lage en bra lys lager.
gjæringsmessig så kan dette være utfordrende øl å lage da det krever god kontroll på gjær og gjæring.

bruk 60-80%pilsmalt og fyll på med flaket ris eller mais.
bruk en ren bitterhumle al a magnum til ca 15 IBU.
oppskriftsmessig er det ikke verre enn det.
Når det kommer til gjæring, så vær påpasselig med å
bruke riktig mengde frisk gjær, feksWlp833, oksygener vørteren godt etter koking og ha kontroll på gjæringstemperaturen.
Mener du at man er nødt til å bruke frisk gjær og ikke tørrgjær?
 
Det er vel en gjengs oppfatning at det er fullt mulig å få bra resultat også med W-34/70.
Og Bernts har vel heller ikke sagt noe annet.
 
Mener du at man er nødt til å bruke frisk gjær og ikke tørrgjær?
Tørrgjær funker fint det og.
Med frisk gjær så mener jeg gjær som er vital. Bruker du tørrgjær så sørg for å rehydrere gjæren før du bruker den.
 
W34/70 er knall. En pakke pr (ca) 10 liter vørter.
Gir friskt og tørt øl. Tempkontroll er ikke så kritisk som du får inntrykk av. Mine står i kjelleren på ca 9,5 til
(nå) 10,5. Finn en oppskrift som ser grei ut, (søk på Coronaclone) eller gå for 90% pilsmalt og 10% münchener.
Blir ikke feil :). Humle med Saaz til ca 25.
Om fruen ønsker litt mere smak bytter du ut ene pakken 34/70 med en pakke S-23.
Akkurat passe dose blomstereng.
Lykke til.
 
Tempkontroll er ikke så kritisk som du får inntrykk av.

Litt uenig i denne. Skal man lage en så tynn øl med få andre smaker å gjemme seg bak, og prøve å skru den inn over flere brygg er man nødt til å kumne kontrollere gjæringstemperaturen.

For all del, man får godt øl uten stålkontroll så lenge man er innenfor, men hva hvis man vil skreddersy den litt etter første brygg? Hvis det plutselig kommer et lavtrykk som er nok til at gjæren ikke gidder mer, eller at valget man har er enten fugl eller fisk, og ikke har et valg som er akkurat der gjæren liker seg? En grad forskjell kan være nok til å ta et ok øl til et bra øl.
 
Det er vel en gjengs oppfatning at det er fullt mulig å få bra resultat også med W-34/70.
Og Bernts har vel heller ikke sagt noe annet.

Neida, men han skrev "vær påpasselig med å bruke riktig mengde frisk gjær, feksWlp833....." Men hvis tørrgjær også funker, er jeg fornøyd. Takk for info ;)
 
W34/70 er knall. En pakke pr (ca) 10 liter vørter.
Gir friskt og tørt øl. Tempkontroll er ikke så kritisk som du får inntrykk av. Mine står i kjelleren på ca 9,5 til
(nå) 10,5. Finn en oppskrift som ser grei ut, (søk på Coronaclone) eller gå for 90% pilsmalt og 10% münchener.
Blir ikke feil :). Humle med Saaz til ca 25.
Om fruen ønsker litt mere smak bytter du ut ene pakken 34/70 med en pakke S-23.
Akkurat passe dose blomstereng.
Lykke til.
Jasså, så ved å bytte ut type gjær, kan man få en annen smak?
 
Hei
Jeg er på jakt etter ei oppskrift på øl laget på mais.Har sett på nettet etter corona oppskrift og dei er laget av mest malt og litt mais(corona er jo laget på mais og øtlite malt)(da mangen med gluten alergi kan drikke den).Er det noen som har oppskrifter på øl laget på mais??
 
Tilbake
Topp