Ventet jo på nedlatende kommentarer om hvor kjip jeg er, som skal brygge lett, lys øl
Men ja, jeg har full kontroll på temperaturer (gammel fryseboks, termostatstyrt).
Weissbier høres fint ut, skal nok prøve det, men ønsker gode forslag til mer BMC-like øl
Mener du at man er nødt til å bruke frisk gjær og ikke tørrgjær?Bryggemessig,så finnes det ikke større utfordringer enn å lage en bra lys lager.
gjæringsmessig så kan dette være utfordrende øl å lage da det krever god kontroll på gjær og gjæring.
bruk 60-80%pilsmalt og fyll på med flaket ris eller mais.
bruk en ren bitterhumle al a magnum til ca 15 IBU.
oppskriftsmessig er det ikke verre enn det.
Når det kommer til gjæring, så vær påpasselig med å
bruke riktig mengde frisk gjær, feksWlp833, oksygener vørteren godt etter koking og ha kontroll på gjæringstemperaturen.
Hva menes med "all-grain"?Denne burde vel gjøre susen, bare konvertere til allgrain:
https://byo.com/stories/item/342-budweiser-clone
All grain er å kun bruke malt, og ikke ekstrakt. Og det er absolutt ikke nødvendig å bruke fersk gjær. Mye bra tørrgjær å få kjøpt. Deriblant den jeg nevnte. W34/70Hva menes med "all-grain"?
Tørrgjær funker fint det og.Mener du at man er nødt til å bruke frisk gjær og ikke tørrgjær?
Tempkontroll er ikke så kritisk som du får inntrykk av.
Det er vel en gjengs oppfatning at det er fullt mulig å få bra resultat også med W-34/70.
Og Bernts har vel heller ikke sagt noe annet.
Jasså, så ved å bytte ut type gjær, kan man få en annen smak?W34/70 er knall. En pakke pr (ca) 10 liter vørter.
Gir friskt og tørt øl. Tempkontroll er ikke så kritisk som du får inntrykk av. Mine står i kjelleren på ca 9,5 til
(nå) 10,5. Finn en oppskrift som ser grei ut, (søk på Coronaclone) eller gå for 90% pilsmalt og 10% münchener.
Blir ikke feil . Humle med Saaz til ca 25.
Om fruen ønsker litt mere smak bytter du ut ene pakken 34/70 med en pakke S-23.
Akkurat passe dose blomstereng.
Lykke til.
Ikke bare en annen smak, et helt annet øl...Jasså, så ved å bytte ut type gjær, kan man få en annen smak?