Klorin som rengjøring / desinfisering

Hei til forumet!
Etter gjæring har jeg brukt kokende vann til rengjøring av fat og slanger.
Dette krever en del jobb når en har brygget flere brygg over flere dager, og mange fat og slanger skal rengjøres.
Kan jeg i stedet bruke klorin til å skylle fat og slanger med ?
Fat er av rustfri stål og plastslanger til tapping fra gjæringskar til fat.
Kan klorin stoppe gjæring og skape bismak på ølet?

Asbjørn

til dessinfisering av fat er ikke kokende vann annbefalt. bruk ikke klorin heller.
Kjøp starsan eller lignende så slipper du å skylle etterpå-klorin er ikke spesielt sunt i lengden :)
da er det bedre å gå på rema 1000 å kjøpe seg sitronsyre. det virker bra, og du trenger ikke skylle etterpå. men det blir dyrt i forhold til starsan....

magne1972 skrev:
til dessinfisering av fat er ikke kokende vann annbefalt. bruk ikke klorin heller.
Kjøp starsan eller lignende så slipper du å skylle etterpå-klorin er ikke spesielt sunt i lengden :)

Varmt vann er jeg enig i er vanskelig for desinfisering av fat. Det er vanskelig å sikre at man får høy nok temperatur lenge nok på alle flater.

Men hvorfor advare så sterkt mot klorin? Bortsett fra at det bør skylles vekk for å unngå bismak og kan bleke klær om man søler, er det et glimrende desinfiseringsmiddel. Billig, lett tilgjengelig, godt dokumentert effekt og sikkert.

da er det bedre å gå på rema 1000 å kjøpe seg sitronsyre. det virker bra, og du trenger ikke skylle etterpå. men det blir dyrt i forhold til starsan....

Jeg er derimot adskillig mer i tvil om sitronsyre. Det er, som du nevner, ikke spesielt billig og det er vanskelig å finne noe god informasjon om hvordan det skal blandes og hvilken virketid som kreves for desinfisering.

kokende vann dessinfiserer bra, men limet som som holder gummien på fatene tåler ikke varme.
klorin dessinfiserer bra, men rustfritt liker ikke klorin
sitronsyre dessinfiserer bra, og du trenger ikke skylle etterpå. kjøpes på alle butikker med et minimum av utvalg.(bakevare)

Klorion desinfiserer glimrende og er ikke ett problem for rustfritt dersom behandlingen er riktig dosert.

Espen Unnvik skrev:
Klorion desinfiserer glimrende og er ikke ett problem for rustfritt dersom behandlingen er riktig dosert.
klar over det, men det trenger lang kontakttid, og muligens skylling etterpå...
jeg bruker klorin som sterkrens(ikke i fat). men skyller altid etterpå, og dessinfiserer deretter med starsan.

Mye drikkevann i norge er "desinfisert" ved bruk av klor uten at det ødelegger kran eller ledningsnett....
må legge til at i mange kommuner, inklusiv Bergen ikke benytter klor, her benyttes UV for å ta livet av bakterier og mikroorganismer.

vannverkene dessinfiserer ikke vannet ved tillsetting av klor!
dette gjøres for å regulere Ph på vannet for å unngå uønsket oppblomstring av diverse.
drikkevann og øl er to vidt forskjellige ting.

Jeg har en Cornelius keg som jeg kjøpte i 2003, denne har jeg desinfisert med klorin X antall ganger uten antydning til degenerering av stålet.
(Vil ikke bruke begrepet oksidert ettersom det er litt av påenget med rustfritt....)

Når vi snakker om ølbrygging er det en fase som er spesielt kritisk og det er fra vørteren er nedkjølt til gjæringen er fullført.
Vilkårene for mikroorganismer 2 måneder etter utgæring er faktisk ikke så avgørende, det er jo gjærens forsvarsmekanisme....alkohol.....som tar knekken på litt av hvert....

Tilbake
Topp