Ja var det jeg fant ut......eller vent litt.....huset?Ene lederen skal jo på SSR'en, andre går ned til huset. Se mer nøye på tegningen.
hehe, ingen fare. Har elektrikerkompis som skal se over før noe kobles til. Men vil greie så mye som mulig selv først.Hvis du er usikker når du kobler, så kan du holde den ene handa i bukselommen slik at strømmen ikke går igjennom den ene hånden og ut den andre. Hjertet kan ha dårlig av 220V
Ja det var det med tegning da, hvilken tegning?Tilbake til distro-punktet ditt da, eller hva man skal kalle det. F.eks så går rød innom SSR, mens "returen", blå, fra elementet, går rett tilbake igjen. Du skjønner det når du ser på tegningen.
Men kort forklart.
Rød leder går fra strømfordelingen din via SSR, til lasten (varmeelementet). Blå leder går fra andre polen av varmeelementet, og tilbake til blå i strømfordelingen din. Tenk på det som f.eks at du skal koble opp et kjøleskap, rød inn, blå ut, bare at rød går via SSR.
Hvis du ikke aner om hva jeg prater om nå så bør du ikke tukle med det selv.
Takker tror det sitter nå...i hvert fall akkurat det. Men hva gjør man ang. jording? Har PIDen eget jordingspunkt eller må det ordnes på annet vis? (Har kjøpt en brukt Auber så instruksjonshefte fulgte ikke med)To ledninger til element med strøm. Den ene av disse blir brutt av SSR(som er en elektronisk styrt bryter). Forståelig?
https://forum.norbrygg.no/threads/sestos-d1s-vr-koblingsskjema.15235/#post-148991
Du lager gjerne et koplingspunkt i boksen hvor jord fra 220V kontakten fordeles til de komponentene hvor jord er påkrevet, typisk varmelement ev. kjele samt innbyggingsboks og pumpe dersom disse kan føre strøm.
https://forum.norbrygg.no/threads/montering-av-stc-1000.24877/page-2#post-252084
Hmmmm...begynner egentlig å bli tydelig at dette er noe jeg bør holde meg unna. Meeeeeen.....det klarer jeg ikke.
Dere er så strenge!La meg starte med å si at dersom du ikke henger med på de godt forklaringene som er gitt i denne tråden, bør du, som du selv sier, holde deg unna. Meeeen her er min tegning til DIY seksjonen som kommer snarlig. Jeg bygger i plast, ellers ville jeg ha jordet kabinettet også.
Vis vedlegget 20222