Sestos D1S-VR koblingsskjema

Gahr

Norbrygg-medlem
Er det noen som kan være behjelpelige med et koblingsskjema for ovennevnte PID-kontroller. Jeg er legmann når set gjelder symboler og forkortelser innen elektronikken, så jeg trenger noe som er enkelt å forstå for en dummy.
 
Funker denne for deg? :) Jeg føler meg på samme nivå, og jeg klarte å få koblet opp min med denne tegningen.

$%28KGrHqJ,!h4E6GntFnUQBOt7QDJQNQ~~60_3.JPG
 
og dersom du har ein PT100 sensor med 3 ledningar er 2 av dei med same farge og skal koblast til 3 og 4 og så skal den med eigen farge koblast til 5.

(så er det sikkert også innstilling på PID for å velja sensor type).
 
Fredda skrev:
Funker denne for deg? :) Jeg føler meg på samme nivå, og jeg klarte å få koblet opp min med denne tegningen.

$%28KGrHqJ,!h4E6GntFnUQBOt7QDJQNQ~~60_3.JPG

Tja, jeg har punkter numerert fra 1-12 på min sak, ikke fra 1-10, så jeg vet ikke... Hva gjør jeg med 11 og 12?

Og går det noe jord oppi det hele her?
 
katla skrev:
og dersom du har ein PT100 sensor med 3 ledningar er 2 av dei med same farge og skal koblast til 3 og 4 og så skal den med eigen farge koblast til 5.

(så er det sikkert også innstilling på PID for å velja sensor type).

Er du sikker på dette med PT100, jeg har denne PID`en og hos meg er det koblet 1 blå wire til 3 og to røde til 4 og 5, den virker ihvertfall fint.
 
Når det gjelder punkt 11 NO og punkt 12 COM forstod jeg det slik at man ikke behøvde å bry seg om disse med mindre man ønsker og koble til alarm/buzzer.
 
Mats skrev:
Når det gjelder punkt 11 NO og punkt 12 COM forstod jeg det slik at man ikke behøvde å bry seg om disse med mindre man ønsker og koble til alarm/buzzer.

Ok, flott. Hva med jord?
 
PID`en kobles ikke til jord men hvis du bygger den inn i boks med støpsel kobles jord til støpselet
 
Espen Unnvik skrev:
Jord vil først og fremst være aktuelt for varmeelementet, eventuelt selve kokekaret.

Kobler jeg bare sammen jord fra stikkontakt og støpsel i boksen, med andre ord? Jeg må ha disse tingene inn med teskje (vil jo helst ikke gjøre feil her...).
 
Mats skrev:
katla skrev:
og dersom du har ein PT100 sensor med 3 ledningar er 2 av dei med same farge og skal koblast til 3 og 4 og så skal den med eigen farge koblast til 5.

(så er det sikkert også innstilling på PID for å velja sensor type).

Er du sikker på dette med PT100, jeg har denne PID`en og hos meg er det koblet 1 blå wire til 3 og to røde til 4 og 5, den virker ihvertfall fint.

Eg var sikker.  No er eg det ikkje.  Blingsa mellom Auberins si kobling og Sestos si.  Godt det ikkje var 220V eg gav "råd" om.
 
Nå er ikke jeg elektriker men fikk min bygd inn i en treboks med pleksiglass lokk så det er lett å se inn. Hos meg går alle ledningene inn til en stikk kontakt som er til en pumpe. Videre fra denne går jord til stikk kontakt som er til en støpejernsplate.  Mens strøm lednigene går vidre til PID`en. Videre derfra er det koblet som koblings skjema lenger opp i tråden.

Hvis du bare skulle ha en stikk kontakt ville jeg tro at du bare tar jord til stikk kontakt og strøm ledningene videre til PID

Personlig synes jeg opplegget mitt ble litt tungvint og har tenkt til å få elektrikeren til å legge inn en lysbryter slik at jeg kan skru av varme og pumpe likt uten og trekke ut ledninger. I tillegg skal jeg få  han til å sette inn en buzzer slik at jeg kan få beskjed om når den når ønsket tempratur.
 
Jeg skal forøvrig bare koble til varmekilde (med stilkontakt), ikke pumpe.
 
Gahr skrev:
Hvor bør jeg så koble sensoren jeg får, med én rød og to blå?

Jeg har en sensor med en rød og to blå (kjøpt hos bryggmaker). Jeg har koblet rød til 3 og de blå til 4 og 5

Sent from my C6603 using Tapatalk 2
 
Gahr skrev:
Espen Unnvik skrev:
Jord vil først og fremst være aktuelt for varmeelementet, eventuelt selve kokekaret.

Kobler jeg bare sammen jord fra stikkontakt og støpsel i boksen, med andre ord? Jeg må ha disse tingene inn med teskje (vil jo helst ikke gjøre feil her...).

Ja det skal fungere.
 
Jeg har PT100 med blå, brun og sort.....her er det sikkert mange kombinasjoner,
så med mindre man har datablad for sensoren, eller ett multimeter for å måle resistansen mellom lederene vil man trolig måtte prøve seg fram.
 
Tilbake
Topp