Kölsch

Kan også tipse at etter du har gjennomført gjæring og karbonering på flaske, bør flaskene settes så kaldt som mulig.
Kölschen, på lik linje med lagere, har godt av en kald lagringsperiode. Alt av gjær bunnfeller og man sitter igjen med en helt ren og crisp kölsch :)

Kos deg på bryggedagen  :brygging:
 
Kölsch og lagere bør lagres så nærme 0 °C som mulig. Dersom man ikke har ett sted i huset hvor temperaturen er konstant lav (f.eks. uisolert bod eller loft) er ett kjøleskap tingen.
(Dette kommer jo selvfølgelig an på hvor mye man brygger. Dersom man skal skvise en full batch med 20l kölsch i kjøleskapet sitt, er det ikke plass til så mye annet.

Jeg pleier å la mine lagere, samt mine kölsch/steam beers stå ute i garasjen på vinterstid. En kölsch kan godt stå 30-50 dager i kaldkondisjonering før de er "drikkeklare".
Skal få meg ett kondisjoneringsskap, dvs. ett gammelt kjøleskap av typen folk flest kaster for tia. Disse får du gratis, eller i verste fall må du legge ut 500kr for dem.
Disse er helt geniale til både gjæringsskap for stabil temperatur etter ønske, eller til kondisjoneringsskap. :)

Selvsagt er de også drikkeklare etter 14 dager med modning, men den rene og crispe smaken uteblir da.
 
Elisabeth_h skrev:
Tåler de om det blir minusgrader eller må det stå så det ikke fryser?

30-50 dager blir lenge å vente...

De bør ikke fryse, issprengte flasker er ikke noe særlig.
30-50 dager er lenge å vente, men det er verdt ventetiden.
I mellomtiden kan dere brygge IPA, pale ale eller hveteøl, de skal nesten drikkes direkte fra gjæringskaret ;-)
 
He he. ja da er det bare å begynne å lete etter en god pale ale eller hveteøl oppskrift  :biersmile:

Har planlagt å prøve Sierra Nevada pale ale clone fra BYO en dag så kan vel prøve meg på det i mellomtiden :)
 
Per Inge på Olbrygging sin pale ale oppskrift er ganske god :) Jeg hadde i ca 6g ekstra bitterhumle og litt humle på 0 minutt.
 
Alle ferske bryggere må lære noe hver gang de brygger.
Kveldens lærdom er:
Ha humlen i pose
Skaffe seg nytt digitalt termometer og ha et ekstra analogt i backup.
 
I går da jeg bryggetkonket termometeret ut uten at jeg skjønte det.
Etter tre kvarter i vann/ isbad i vasken var temperaturen fortsatt 66 grader så jeg satt gryta med vørter ut i to timer.

Da jeg endelig skjønte at det var termometeret som var ødelagt og ikke vørteren som aldri ble kald var den blitt ISKALD på grensen til frossen.

Tok den inn og forflyttet den over i gjæreingskaret. rørte masse for å få opp temp og oksygenere i samme slengen.

Da jeg til slutt pitchet gjæren holdt vørteren mellom 9 og 10 grader ifølge termometerstripsen på gjæringskaret.
I dag morges holdt vørteren 13 grader (kaldere i kjelleren enn det pleier å være) og ikke synlig bobling i karet enda.

Er det krise? Bør gjæringskaret opp i romtemp for å komme igang eller skal jeg bare la det jobbe i fred? Eller holder jeg på å lage en krysning av lager og kölsch?
 
Per Arne skrev:
På de jeg har brygget har jeg brukt:

Til 25 liter ferdig øl:
90 % Pilsner
5 % Vienna
5 % Hvete
Mesket 90 min ved 65 °C
OG: 52
FG: 8
EBC: 6 (Beercalc)

Hallertau Mittelfruh 4%:  60 gram 60 min. og 20 gram 15 min. 31 IBU (Beercalc)

WLP 029 German Ale/Kolsch. Jeg har gjæret denne på 11-12 °C til gjæringen avtar. Øker så til 18-19 °C

Har fått gode tilbakemeldinger på denne.

På white labs sine sider står det at wlp029 ikke gjærer godt under 17 grader, men du gjærer med denne på 11-12 grader altså? Og det fungerer greit? Jeg spør siden jeg brygget kölsch i helgen og den står og gjærer med wlp029 (på 19/20 grader) nå...
 
kenstad skrev:
Per Arne skrev:
På de jeg har brygget har jeg brukt:

Til 25 liter ferdig øl:
90 % Pilsner
5 % Vienna
5 % Hvete
Mesket 90 min ved 65 °C
OG: 52
FG: 8
EBC: 6 (Beercalc)

Hallertau Mittelfruh 4%:  60 gram 60 min. og 20 gram 15 min. 31 IBU (Beercalc)

WLP 029 German Ale/Kolsch. Jeg har gjæret denne på 11-12 °C til gjæringen avtar. Øker så til 18-19 °C

Har fått gode tilbakemeldinger på denne.

På White Labs sine sider står det at wlp029 ikke gjærer godt under 17 grader, men du gjærer med denne på 11-12 grader altså? Og det fungerer greit? Jeg spør siden jeg brygget kölsch i helgen og den står og gjærer med wlp029 (på 19/20 grader) nå...

Stemmer det. Synes å huske det stod på bryggselv sine sider at denne gjæren trivdes best mellom 14 og 17 °C. Det stemmer jo dårlig med White Labs sine opplysninger.
Den første jeg brygga stod på ca. 14 °C, men bestemte meg for å prøve enda lavere temp på neste batch. Den gjæra på ca. 11-12 °C i 6 dager før jeg sakte men sikkert økte til ca. 20 °C .
Begge hadde OG på 52, FG på 6.
 
White Labs' opplysninger er ofte gitt med tanke på at man skal ha en slags forsikring om at gjæren skal fungere. Kölsch-gjær fungerer stort sett bra selv ved lavere temperatur enn 17 °C, men den kan da gjerne produsere litt svovel. God lufting er også viktig hvis den skal jobbe tilfredsstillende på lav temperatur.
 
Jeg gjæra min Kölsch (WLP0029) på 14 grader i rommet og 16 grader i karet. OG = 1.046, FG = 1.006. Smaker tipp topp selv om den er fortsatt er ung (3 uker siden flasking).
 
Da klarte jeg endelig å øke temp i kjelleren så vørteren ble 16-17 grader, og det putrer og går som det skal.

Tok lang tid så blir spennende å se hva som har skjedd av ulumskheter i brygget i mellomtiden.

Hva gjør man med svovelen? Diffunderer den ut etterhvert?
 
Gahr skrev:

Takk for alle råd. Smakte på første flasken i går og det ble kjempe godt. Smakte helprofft!

Skal prøve å lagre det men blir vanskelig å ikke drikke det når det allerede står i kjøleskapet og er kaldt og friskt.
Nå skjønner jeg argumentasjonen til større batcher. Dette kommer jo til å forsvinne raskt og da er det lenge til neste runde er drikkendes.
 
Til helgen tenkte jeg å prøve meg på min aller første egenkomponerte oppskrift, en kölsch som jeg har brukt beertools.com til for å få så typeriktig som jeg bare klarte. Hva tror dere om denne?

Meskes på 63 grader i 90 minutter.
 

Vedlegg

  • kolsch.png
    kolsch.png
    42,3 KB · Sett: 535
For en autentisk kölsch ville jeg ha kuttet ut caramel malt og brukt kun Hallertauer Mittelfrüh. Oppskriften ser ellers finfin ut.
 
Jeg forsøkte først uten caramel malt, men da ble den så veldig lys i forhold til typespesifikasjonen. Jeg bestilte både Hallertauer Mittelfrüh og Saaz, så jeg får se om jeg bare bruker førstnevnte.
 
Tilbake
Topp