Kölsch

toters86 skrev:
Har målt gravityen OG var 1.045 og i dag når jeg målte den var den 1.013
La merke til at det var mye skum på toppen og mye sedimenter som lå og fløyt i toppen.

Da høres den ikke ferdig ut. La den stå minst en uke til. Når ølen er ferdig gjæret er det fritt for skum på toppen, og ting skal begynne å synke til bunns.

Første prøvesmak nå etter 4 dager på flaske(karbonering), virker meget lovende :sikle
Jeg er forøvrig usikker på når jeg skal sette de til kaldlagring? Ser det anntydes en uke her, holder dette (altså fortsetter gjæringen så smått og gjør seg ferdig uansett ved lav temp) eller må man vente til den er "helt ferdig" karbonert?

Takk!

Kanskje et dumt spørsmål men... Når det meskes på forskjellige temperaturer i gitte tider, er det da antall minutter fra ønsket mesketemperatur er oppnådd? Eller fra man starter temperaturøkningen?

Jonask skrev:
Første prøvesmak nå etter 4 dager på flaske(karbonering), virker meget lovende :sikle
Jeg er forøvrig usikker på når jeg skal sette de til kaldlagring? Ser det anntydes en uke her, holder dette (altså fortsetter gjæringen så smått og gjør seg ferdig uansett ved lav temp) eller må man vente til den er "helt ferdig" karbonert?

Takk!

La den bli helt ferdig karbonert. Deretter kaldlagring. Hvis ikke risikerer du å vente leenge..

MortenBo skrev:
Kanskje et dumt spørsmål men... Når det meskes på forskjellige temperaturer i gitte tider, er det da antall minutter fra ønsket mesketemperatur er oppnådd? Eller fra man starter temperaturøkningen?

Man oppgir antall minutter på det steget som er oppgitt. Oppvarmingstid mellom hver grad kommer i tillegg.

Hei igjen.
Her kommer en del spørsmål om Kolsch (igjen).

Har en kolsch som har stått og gjæret i 2 og en halv uke nå.
Men fortsatt er d masse som ligger og flyter på toppen.
Må jeg vente til alt har falt til bunn eller bør jeg snart tenke på å flaske?

Det går helt fint å flaske nå. Prøv å få med minst mulig av skiten.
Det er forøvrig heller ikke noe problem å vente noen dager til.
Eventuelt kan du la det stå litt kaldt noen dager. Det hjelper ofte til med bunnfelling.
Uansett blir det sikkert bra.

Har akkurat kost meg med mitt første glass med Kölsch fra eget bryggeri, og det smakte fortreffelig. Men det er mer tåke i det enn ved hoppuke i Holmenkollen.. Skal det være tåke i Kölsch, eller er det jeg som har gjort en eller annen skivebom? Den lokale matpushern hadde ikke noe jeg kunne sammenligne med.

Kölsch-gjær flokkulerer dårlig, så kommersielle bryggerier filtrerer kölschen. Som hjemmebrygger er det en fin ting å bruke klarigsmiddel, men selv da vil man pfte få uklarheter. Med tid og stunder vil gjæren felle skikkelig ut, mn om man serverer fra fat er det fort gjort å suge opp litt gjær ved tapping.

Jeg har støtt på det samme problemet...
Jeg brygget en kölsch som gjæret lavt 15-16 grader i 2 uker.
Tappet så på fat og lpt dette modne/lagre i garasjen i seks uker. I dette tidsrommet var temp ca 1-2 grader i ølet.
Etter lagring ble kölschen filtrert med 1 micron filter.

...fremdeles tåkete.  :nosmile:

Har brygget en fantastisk kölsch (wlp029) øl. Oppskriften har vært enkel, første brygg var 100% weyermann pilsnermalt med magnum bittering på 60 minutter til ca. 28 IBU.

Det andre, som ennå står i primary, var 60% weyermann pilsner, 40% lagermalt (engelsk) og 10% hvetemalt, magnum bittering og saaz smakshumle til 28 IBU.

Hvordan vil smaken på ølet bli med maris otter malt i stedenfor pilsner/lagermalt?

(planen er å gå for cascade humle for litt sitrussmak til en frisk sommerøl, men får kanskje problemer om jeg bruker maris otter?)

Hvis du brygger med pale malt og i tillegg bruker Cascade, er det ikke lenger noen kölsch... Maltpreget blir kraftigere, og sitrus forekommer ikke i kölsch. Men ølet blir sikkert prima drikke likevel!

Ja, har lest at man ikke kan brygge kölsch om den ikke er brygget i köln heller :)

Har en gjærkake fra 50 liter som bør få jobbe en runde til her.

Jeg har ikke lyst å ende opp med en pale ale, bare et forsiktig hint av sitrus (rundt 30% cascade og 70% magnum på 60min for rundt 26 IBU og cascade som gir 2 IBU på slutten (15 minutter, eller kanskje bare smakshumle fra cascade i whirlpoolen) så jeg ender på 28 IBU). Og muligens 5% hvete + 5% lys caramalt.

WLP029 gjærer hissig på 14 grader om man pitcher nok, og ender med en lageraktig øl som "vanlige" øldrikkere også liker. Men dette vil ikke bli en total skivebom for at fruen i huset vil forkaste det?

Hansenbrygg skrev:
Ja, har lest at man ikke kan brygge kölsch om den ikke er brygget i köln heller :)

Du kan det, men du har strengt tatt ikke lov til å kalle det for "Kölsch". Kölsch er en beskyttet opprinnelsesbetegnelse, på samme måte som f.eks. Champagne, og må brygges i Köln.

Hei.
Jeg har en kölsch som straks er ferdig gjæret. I "brewing classic styles" står det at den skal lagres før flasking. Har det noen hensikt, eller kan jeg flaske den først og lagre den etterpå?

Lurer også på bruken av isinglass. Kan jeg blande dette i omstikkingskaret sammen med primingsukkeret når jeg flasker? Eller bør man bruke det før flasking? Og hvor lenge hoder isinglass seg? Jeg kjøpte en flaske av vinogbar, men så da jeg kom hjem at den nesten var gått ut på dato :mad: Har datomerkingen mye å si eller kan jeg bruke den utover året?

Jeg mener du fint kan flaske for så å lagre den kaldt etter karboneringen er ferdig. Lagringen gjør egentlig bare at enkelte "faststoffer" faller ut å for ølet til å føles mindre skarpt å blir klarere.

Takk for svar.

Er det noen vits i å bruke isinglass i det hele tatt? Lurer på om jeg bare skal dropp det.

Nå har ølet gjæret i nesten tre uker, og det er fortsatt krauss på toppen. Skal jeg flaske likevel? Lurer på om jeg skal gjøre det i løpet av helga uansett.

Det er ikke unormalt å ha litt kraus på toppen etter gjæring. Gir du karet et dunk så vil det bunnfelle.
Jeg hadde bare tappet av og passet på å ikke få det med.

Isenglass har jeg kun brukt en gang i fat, og jeg vet ikke om det hadde så stor effekt som jeg forventet. Men skal du bruke det så hadde jeg blandet det ut i litt temperert kokt vann, og rørt det forsiktigt inn i ølet 1-2 dager før du flasker. Da får du samlet litt av uklarhetene i bunnen av gjæringstanken. Det blir en litt slimete konsistens av det etter at du har hatt det i ølet så pass på å ikke få det med over i flaskene.

Happy flæsking.. :brygging:

Personlig har jeg ikke brydd meg med isinglass når jeg flasker. de blir plenty klare av å stå kaldt ei lita stund.

Tilbake
Topp