Koke heile brygget -> kor mykje vatn på et 20 liters brygg?

Har forstått det slik at det er smart å koke heile brygget dersom mulig..

I min ekstraktoppskrift er utgangspunktet å begynne med ca 10 liter vatn, og så fylle opp med vatn frå kranen til det er 20 liter i gjærbøtta etter koking.

Men siden eg har 30 liters gryte, så frister det jo å koke alt. Men kor mykje vatn bør eg då begynne med? og kan eg allikevel etterfylle litt dersom mykje koker vekk?

Hos meg så forsvinner det ca 5 liter under koking. Hvor mye du mister lærer du første gangen du koker, men begynn med 23-24 liter du. Også kommer spraymalten i tillegg og da er du på ca 25 liter+, tipper jeg.

Det er noen krise om det blir 19 eller 21 liter, men du kan selvfølgelig tilsette kokt vann for å justere opp. http://beersmith.com/ hjelper deg med sånne detaljer under bryggingen.

Takk igjen! ;)

Syntes det er litt merkelig at det står i oppskriften at det er berre å tilsette vatn fra kranen når alle andre mener steriliteten er så viktig..

LT

Jeg sitter nå her i leiligheten i Glasgow med halsbetennelse :cheeky:, så det er nå bare hyggelig å kunne hjelp :)

larstore skrev:
Syntes det er litt merkelig at det står i oppskriften at det er berre å tilsette vatn fra kranen når alle andre mener steriliteten er så viktig..

Nå er kvaliteten i norsk springvann såpass god at det skal MYE til for å infisere et øl med å bruke vannet rett fra springen, at jeg hadde ikke brydd meg veldig. Mange andre er dog av annen oppfatning, men ikke alle :)

Og, tanken din var å bytte 500 gram pilsnermalt med 300 gram carapils?
Ser enkelte bruker en "miks" av dette...

LT

Spraymalten representerer jo pilsmalt i ditt tilfelle, så carapilsen er spesialmalten. Du kan bruke masse carapils om du vil, men den vil tilføre en del maltsødme som ikke hører hjemme i en klassisk pilsner. Så det er greit å holde seg under 500g hverfall.

Selv skal jeg bruke 300g i en pils (21l) jeg skal bygge i januar.

Tilbake
Topp