Koketid ved kombinert basemalt, pale/pils

Som f.eks tørrhumling? Hvis man ser på tall så tror jeg mye spørs på hvor i prosessen tallene er hentet og ved hvilken prosess. Det er ikker sikkert de kan direkte oversettes til hva man gjør selv. Av og til så blir slike tall bare hentet ut fra ett bryggeri's prosess, de brygger ikke for å forske på det, men noen henter ut tall..
Uansett så synes jeg det er greit å teste litt selv, fordi ens egne prosesser er ofte annerledes enn det som blir brukt hos andre. Hvis man ikke detekterer noe, og andre heller ikke gjør det, selv om prosessen er "ikke i henhold til best practice" ihht en kilde i litteraturen.. så hva skal man tro, ens og andres smaker, eller det litteraturen sier, at "det er feil".


La oss si at du lager et øl du er veldig fornøyd med, du finner ikke DMS; dommere finner ikke DMS, venner finner ikke DMS, men prosessen er ikke helt det som er beste måten på å unngå DMS, hvis du sender inn til lab, og de finner DMS over den normale detekterbare terskelen, men altå ingen kjenner DMS. Ville du lagt om prosessen for å bli kvitt den lab-testende mengden DMS til neste gang du brygget samme øl?

Skal du ikke se bort fra. Jeg stoler jo ikke noe særlig på meg selv, veit du;). Og slett ikke på andre.

Tall, derimot!
 
Brungard har faktisk en lang artikkel om "Advances in boiling" i nyeste utgave av Zymergy, som ble tilgjengelig elektronisk i går. (Jeg har ikke fått lest hele selv ennå.)
 
Brungard har faktisk en lang artikkel om "Advances in boiling" i nyeste utgave av Zymergy, som ble tilgjengelig elektronisk i går. (Jeg har ikke fått lest hele selv ennå.)
Høres ut som det kan dreie seg om avansert teknologi som bryggeriene benytter seg av. Bamforth har snakka noe om det i en podcast. I så fall er det neppe noe vi har særlige muligheter for å ta i bruk.
 
Høres ut som det kan dreie seg om avansert teknologi som bryggeriene benytter seg av. Bamforth har snakka noe om det i en podcast. I så fall er det neppe noe vi har særlige muligheter for å ta i bruk.

Nei, det er med tanke på hjemmebrygging. Får eventuelt vise deg det til helga også. ;)
 
Hm, at jeg ikke fant denne før da. Her lab-tester han ølet som var kokt i kun 30 minutter.
Update: Lab Data on Pils Malt Boil Length exBEERiment
Det der var veldig interessant, og ikke minst overraskende. Jeg hadde trodd at det i det minste ville vært spor av stoffet i ølet.

Det vi ikke vet, er om dette er et resultat av egenskaper ved Pilsmaltet som er brukt (slik det spekuleres i), eller om det er noe ved bryggeprosessen til Brulosofen som gjør at DMS er borte.
 
Tilbake
Topp