Koking i ystekar

Ahorn

Norbrygg-medlem
Går det bra å koke øl i ystekar som fremdeles brukes i osteproduksjon? Melk er normalt ikke ønsket i ølglass, siden fettet i melken effektivt dreper skummet. Jeg antar at noe av det samme vil gjelde kokekarene, men finnes det noen effektive vaskemidler som fjerner dette?
 
Feil avkjøring skal vi passe oss for.  :saadoevt: Jeg stiller egentlig spørsmålet for en som driver med gårdsturisme, ysting osv. Han ønsker å starte ølproduksjon som han kan servere til maten som produseres på gården. Ettersom han har ystekar med god kokekapasitet ønsker han å bruke dette i bryggingen. Fint at flere deler min skepsis.
 
han kan sette stor kjele i ystekaret og koke ' au bain marie'. da vil det ikke komme noe fett og dritt i kontakt med vørteren.
 
Er fett i vørteren et problem? Olivenolje blir tilsatt ved koking for å hindre overkoking og fungerer også som næring for gjæren.

Gjæren opptar vel det lille fettet som måtte komme fra ystekaret.

Det kan i hvert fall prøves!
 
Ja.. Fett i øl er et problem.. det dreper allt som heter skum. Olivenolje i svært moderate mengder går greit siden gjæren vil spise opp noen av fettstoffene i olja. Har aldrig hørt om noen som tilsetter olje i vørteren, men derimot i starteren hvis man bruker magnetrører eller tilsetter luft/oksygen via brusestein.

Bruker han en annen kjele som er fri for proteinrester og fett skulle ikke det være noe problem.
 
Om man har drukket øl av gamle melkeglass, kan man se hva som kan bli problemet... (Det med olivenolje gjøres for å gi gjæren oljesyre, som den trenger for å danne nye celler, men det viser seg vel egentlig at det ikke er en fullverdig erstatning for oksygen, og gjøres i ekstremt små mengder. New Belgium har gjort eksperimenter med olivenolje, men har gått bort fra det, og Chris White har uttrykt at det ikke er en spesielt god løsning. Gjæren trenger likevel oksygen.) Ystekaret kan helt sikkert brukes om man er nøye med vaskingen, men da ville jeg selvagt kun ha benyttet det til ølproduksjon, ikke til ost og øl om hverandre.
 
Tilbake
Topp