Kokte bort for mye

thomashagen

Norbrygg-medlem
Hei

I går brygget jeg noe som skal bli juleøl. Jeg ble litt bekymret da jeg målte sukkerinnholdet mens jeg silte og leste av ca 1.037. Da avsluttet jeg silinga for at ølet ikke skulle bli for tynt. Men det var mye mer som kokte bort enn det jeg trodde. Etter koking hadde jeg en OG 1.065, og jeg satt kun igjen med 16 liter, isteden for 25, som jeg håpet på.

Hva kunne jeg ha gjort for å justere OG? Kunne jeg ha spedd vørteren ut med kokt vann for å få den OG-en og volumet jeg ønsket? Eller burde jeg ha silt mer vørter som jeg hadde kokt i en annen kjele for så å blande inn det på slutten?
 
Det fungerer fint å spe med vann etterpå.
Noen hevder også at det norske vannet er såpass rent at det ikke trengs å kokes.
Jeg har dog ikke prøvd så jeg lover intet.
 
Ok, så bra :) Da burde jeg nok ha gjort det.

Går det an å spe den ut med vann etter den har kommet på gjæringsdunken, eller vil det ødelegge prosessen?
 
Hvis du tilsetter 9 liter for å komme på 25 liter, så får du en SG på 1.042 (Beersmith har en kalkulator for slikt)
 
Husk at det har konsekvenser for bitterhet etc når man koker med mindre volum (og høyere OG) enn det man kalkulerer med når man planlegger humling. Selv om du ender opp på samme volum etter å ha vannet ut. Husker ikke detaljene, men google vet nok råd.
 
Tilbake
Topp