Kommersielle oppskrifter (fra bryggeriene)

Kinn delte velvillig oppskriftene på et par av mine favoritter; Solsnu og Julefred
Så gjenstår det å se om jeg klarer å komme i nærheten selv. Håper flere prøver seg.


Solsnu OG 1.067 FG 1.010

85,5% Pilsner Malt
9,5% Munich Type II
4,5% Carahell
0,5% Carafa Special Type II

Meisketemperatur 63 grader

Bitterhumle: Northern Brewer
Aromahumle: Hallertauer Mittelfrüher

IBU justeres til 25.
Forholdstall: I vår oppskrift på 4000L brukar vi 3,7kg bitterhumle og 3kg aromahumle.

Gjæres ut på 18 grader med WYeast 3787 Trappist High Gravity.

Julefred OG 1.070 FG 1.020

88,3% Pale Malt
4,4% Crystal Malt
4,4% Amber Malt
2,2% Dark Crystal Malt
0,7% Roasted Barley

Meisketemperatur 67 grader

Bitterhumle: Northern Brewer
Aromahumle: Fuggle

IBU 30
Forholdstall: 4000 liter = 7kg bitterhumle og 2,45kg aromahumle.

Gjæres ut på 19 grader med WYeast 1318 London Ale III.

Gir dette et øl som er likt originalen?

Jeg brygget etter oppskriften i "Ølbrygging fra hånd til munn". Den er uten amber malt, og det ser ut til å bli et underlig ubalansert øl. Relativt lyst, og gjæret til 1.020 som oppskriften sier, virker det ganske tørt. Det har også tydelig alkoholvarme. Antakelig blir det drikkelig med litt lagring, men laaaangt unna hva jeg hadde håpet på. Andre som har prøvd den oppskriften?
 
Gir dette et øl som er likt originalen?

Jeg brygget etter oppskriften i "Ølbrygging fra hånd til munn". Den er uten amber malt, og det ser ut til å bli et underlig ubalansert øl. Relativt lyst, og gjæret til 1.020 som oppskriften sier, virker det ganske tørt. Det har også tydelig alkoholvarme. Antakelig blir det drikkelig med litt lagring, men laaaangt unna hva jeg hadde håpet på. Andre som har prøvd den oppskriften?

Jeg har ikke rukket å prøve meg på Solsnu enda men har prøvd Julefred og syntes det ble underlig. 3 uker etter flasking var det svært tørt, rett og slett så syrlig at jeg trodde det kunne være infisert. Etter ytterlige 4-5 uker hadde det blitt noe bedre men fortsatt veldig tørt. Nå gleder jeg meg til å smake når jeg kommer hjem, da har det fått ytterligere 7 uker, og jeg tror det kan bli et brukbart matøl selv om det slett ikke er slik kjøpeversjonen er.

Jeg har lurt på hva som er årsaken til at jeg kom så langt unna originalen. Jeg traff godt både med mesketemp og OG, traff godt med gjæringstemperatur på 19 grader så jeg er i villrede. Det skal sies at jeg har skalert oppskriften helt slavisk ned til 16l til kok, så om det er noen tweaks jeg burde gjort ved ikke å skalere alt ned helt likt så kan det kanskje forklare noe ?
 
Jeg har ikke rukket å prøve meg på Solsnu enda men har prøvd Julefred og syntes det ble underlig. 3 uker etter flasking var det svært tørt, rett og slett så syrlig at jeg trodde det kunne være infisert. Etter ytterlige 4-5 uker hadde det blitt noe bedre men fortsatt veldig tørt. Nå gleder jeg meg til å smake når jeg kommer hjem, da har det fått ytterligere 7 uker, og jeg tror det kan bli et brukbart matøl selv om det slett ikke er slik kjøpeversjonen er.

Jeg har lurt på hva som er årsaken til at jeg kom så langt unna originalen. Jeg traff godt både med mesketemp og OG, traff godt med gjæringstemperatur på 19 grader så jeg er i villrede. Det skal sies at jeg har skalert oppskriften helt slavisk ned til 16l til kok, så om det er noen tweaks jeg burde gjort ved ikke å skalere alt ned helt likt så kan det kanskje forklare noe ?

Det skulle vel gå greit å skalere ned slik. Hvis du har brygget oppskriften her, med amber malt i, så tror jeg du skal vente at det trenger lagring, om ikke nødvendigvis ekstremt lang lagring. 7 uker ekstra burde avgjort merkes.
 
Har malt kvernet opp, til en 10 liters batch, venter bare på å få tid. Synes denne var spennende, uten karamell og andre ting, men vil gjøre en justering: med så mye black malt ble det litt mye brent preg, på grensen til askebeger. Mulig det blir med smud når den får stå litt, men har uansett tenkt å kaldbrygge den svarte malten dagen før, og bruke dette til skyllevann. Har hatt gode resultat med dette tidligere.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Graver opp denne da jeg skal brygge samme brygg om ikke lang tid. Hvordan ble den? Noen justeringer? Kaldtrekking er i praksis det samme som å justere ned mengden har jeg hørt. Hvor lang modning før du var fornøyd? Hvilken gjær og hvilken temp?

Tusen takk om du gidder :)
 
Graver opp denne da jeg skal brygge samme brygg om ikke lang tid. Hvordan ble den? Noen justeringer? Kaldtrekking er i praksis det samme som å justere ned mengden har jeg hørt. Hvor lang modning før du var fornøyd? Hvilken gjær og hvilken temp?

Tusen takk om du gidder :)
Har laget denne to ganger, en av mine favoritter, og enkel å lage. Justering av vannet, mener du? Bare litt kalsiumklorid og natron i henhold til kalkulatoren i brewers friend, men med kaldtrekking trenger man kanskje ikke det heller, siden vannet som blir igjen brukes til skylling. Den var god rett etter karbonering, gjær er Wyest 1318, 18-20 grader. WLP013 kan også brukes.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Har laget denne to ganger, en av mine favoritter, og enkel å lage. Justering av vannet, mener du? Bare litt kalsiumklorid og natron i henhold til kalkulatoren i brewers friend, men med kaldtrekking trenger man kanskje ikke det heller, siden vannet som blir igjen brukes til skylling. Den var god rett etter karbonering, gjær er Wyest 1318, 18-20 grader. WLP013 kan også brukes.


Sent from my iPad using Tapatalk
Takk for svar! Gleder meg til å prøve selv. Blir å gjære den med 1318 selv. Tenkte mer å justere ned mengden svartmalt da det har samme effekt som å kaldtrekke har jeg hørt. Har du brygget den uten å kaldtrekke? Hvordan ble det isåfall?
 
Takk for svar! Gleder meg til å prøve selv. Blir å gjære den med 1318 selv. Tenkte mer å justere ned mengden svartmalt da det har samme effekt som å kaldtrekke har jeg hørt. Har du brygget den uten å kaldtrekke? Hvordan ble det isåfall?
Har ikke det, men originalen er litt skarp når den er fersk, men mer når den drikkes kaldt. Men det er en smakssak.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
7 FJELL - THE DONALD
OG: 11°P
IBU: 35
4,7% ABV

Malts:
52,4 % Best pilsner malt, 3 EBC
47,6 % Best pale malt, 5 EBC

Hops:
Horizon @ 60 min. to hit target IBU
0.91 g/l Columbus @ 5 min.
0.91 g/l Mosaic @ 5 min.
0.91 g/l Columbus dryhop @ day 7
0.91 g/l Mosaic @ dryhop @ day 7

Yeast:
Ferments Safale US-05, fresh slurry

Mash:
67 °C, 60 min.

Boil:
90 min.

Fermentation:
18-20 °C for 10-14 days

Contains gluten
 
Nøgne Ø Sunturnbrew

OG 1.104/ 26*P, 50 IBU, 11%alc.

28% Maris Otter
25% Peated malt
20% Rye malt
10% Munich 25 EBC
10% Wheat malt
5% Caramalt
2% Roasted barley

Meskes på 63*C i 60minutter
72 *C i 15 minutter
78*C utmesk

Siles av til gravity 1.094/23,5*P
Kokes i 90 minutter
Bitterhumle Columbus til 50 IBU
Demararasukker til OG 1.104/ 26*P om nødvendig
5 g/l Chinook i whirlpool
2 g/l Nelson Sauvin i Whirlpool
Gjæres med nøytral engelsk alegjær (vi bruker wlp007) ved 20*C
 
Har lett etter den lenge. Knallfint folkøl. Kjøper alltid to kasser når jeg er på harrytur. Håper oppskriften dukker opp!
 
Tilbake
Topp