Kommersielle oppskrifter (fra bryggeriene)

KINN GAMLEGUTEN LYS STOUT

Merk at dette er en direkte nedskalering fra 4000 liter til 25 liter i gjæringskar, så den er nok ikkje heilt nøyaktig. Vær særlig obs i forhold til humlemengder.

OG 1.068 FG 1.016
Mesketemperatur 65 grader

83% Maris Otter Pale Malt
10% Amber Malt (Thomas Fawcett)
7% Crystal Malt (Thomas Fawcett)

Bitterhumle (60min før kokestopp): 60g East Kent Golding
Aromahumle (15min før kokestopp): 20g East Kent Golding

Synes kanskje mengden bitterhumle virker litt høg. Forsøk å legg oppskrifta inn i en form for oppskriftsmal (BeerSmith, BeerTools el. lignande) for å dobbelsjekke. IBU skal være 50.

Gjæres ut med WYeast 1318 London Ale III på 21 grader.

Har tenkt flere ganger at dette ligner en del på Fuller's 1845. Av det jeg finner på nett er oppskriftene omtrent helt like. Desto større grunn til å brygge dette magiske stoffet.
 
Har tenkt flere ganger at dette ligner en del på Fuller's 1845. Av det jeg finner på nett er oppskriftene omtrent helt like. Desto større grunn til å brygge dette magiske stoffet.
Det var nevnt (i en annen tråd?) at noen hadde brygget denne og konsultert. Noen som vil dele notater? Denne står som neste på min bryggeliste, og er svært interessert i erfaringer (og justeringer?) som andre har gjort!
 
Det var nevnt (i en annen tråd?) at noen hadde brygget denne og konsultert. Noen som vil dele notater? Denne står som neste på min bryggeliste, og er svært interessert i erfaringer (og justeringer?) som andre har gjort!

Jeg har brygget den med munich (istedenfor Amber), og har lagt til 400g special B, og 0,5-1kg rugmalt. Er igrunnen ikke så lik originalen, men synes den er bedre en orginalen
 
Det var nevnt (i en annen tråd?) at noen hadde brygget denne og konsultert. Noen som vil dele notater? Denne står som neste på min bryggeliste, og er svært interessert i erfaringer (og justeringer?) som andre har gjort!

Det jeg gjorde:
32 liter ved kokestart.
6 kg maris otter
0.9 kg Amber malt (110 ebc)
0.65 kg crystalmalt (160 ebc)
1 kg DME

60 min:100 gr EKG (5,1% alfasyre)
15 min: 35 gr EKG

OG:70,EBC:35, IBU:47
Mesk: 68 grader, 60 min. Kok: 60 min.

Starter med wlp002. Gjæret på 18 grader. Tappet med 5 gr/l sukker.

Er selv meget fornøyd med resultatet
 
Det jeg gjorde:
32 liter ved kokestart.
6 kg maris otter
0.9 kg Amber malt (110 ebc)
0.65 kg crystalmalt (160 ebc)
1 kg DME

60 min:100 gr EKG (5,1% alfasyre)
15 min: 35 gr EKG

OG:70,EBC:35, IBU:47
Mesk: 68 grader, 60 min. Kok: 60 min.

Starter med wlp002. Gjæret på 18 grader. Tappet med 5 gr/l sukker.

Er selv meget fornøyd med resultatet
DME pga manglende plass i maltrør da? Jeg har Wyeast 1318 klar, og tenkte å kjøre starter. I oppskriften står det 21 grader. Burde jeg kjøre 21 med 1318, eller lavere?
 
DME pga manglende plass i maltrør da? Jeg har Wyeast 1318 klar, og tenkte å kjøre starter. I oppskriften står det 21 grader. Burde jeg kjøre 21 med 1318, eller lavere?
"Juksa" det litt til for å få plass, ja. Kan ikke svare deg på gjæringstemp-spørsmålet, har aldri brukt Wyeast .
 
Har tenkt flere ganger at dette ligner en del på Fuller's 1845. Av det jeg finner på nett er oppskriftene omtrent helt like. Desto større grunn til å brygge dette magiske stoffet.

Jeg har brukt denne til 1845:
Sikt mot OG på 1.064. 6,3% alkohol. 50 IBU. Meske på 65 grader.
Malt til 25 liter etter kok:
5,3 kg Pale Malt
1,3 kg Amber Malt
120 gr Carabohemian
60 gr Dark Chocolate
Humle
45 gr Magnum 10,5% ved 60
15 gr Goldings ved 15
50 gr Goldings 4,2% ved 0
Gjær
WLP002

I denne er det 19% amber, og jeg lurer på om det er i overkant. Det blir i alle fall et øl som trenger en del lagring - men det rimer jo med at 1845 kalles en "old ale". Ferskt får dette en ganske intens lukt av kaffe/sjokolade, men det blir litt brutalt i smaken.
Dessverre utviklet mitt forsøk en gusherinfeksjon etter hvert, men jeg rakk å følge det et stykke på veien, og det virket lovende.
 
Den oppskriften jeg referte til som ligner ganske mye på Kinn sin er "Can You Brew It" sin:

OG 1063
IBUs 50
SRM 17

5.33kg Simpson's Maris Otter 80%
670g Simpson's Amber Malt 10% (from Northern Brewer)
670g Simpson's Crystal 75 10%

60 minute boil

60g EKG 5%AA at 60m
50g EKG 5%AA at 15m

WLP002

Mash at 148F.

Burtonize with gypsum.

Cool to 17C (63F) and pitch, raise to 20C (68F) after 12 hours. Return to 64F after half of fermentation has completed.

http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=205873
 
Det er forøvrig artig å se hvordan oppskriftene til Garh har forandret seg til å gå fra ganske runde prosenter som hjemmebrygger til obskure prosenter nå som det er hele maltsekker det går i. Storskala-kompromisser.
 
Tilbake
Topp