Kommersielle oppskrifter (fra bryggeriene)

Når jeg la inn ingrediensene i beercalc og skalerte for 54 ibu fikk jeg dette

Humle:
64gr Perle @ 60min for å nå +35 IBU
29gr Amarillo @ 15min +8 IBU
12gr Centennial @ 15min +5 IBU
27gr Amarillo @ 5min +3 IBU
12gr Centennial @ 5min +2IBU
30gr Coriander @ 5min
30gr Appelsinskal tørket @ 5min
6gr Citra @ 5min +1IBU

x gr citra @ tørrhumle 40 kanskje?

IBU-beregningene er kun beregninger, og de ulike modellene gir ofte svært ulike tall. Bruk samme modell hver gang, så lærer du deg hvordan 30 "IBU" i ditt bryggeri oppleves.

Hvis jeg skulle laget denne, ville jeg bare brukt alle mengdene som står oppgitt, men justert bitterhumletilsetningen for å treffe total IBU sånn noenlunde.

Ser ikke helt hvorfor du ønsker å kutte tørrhumletilsetningen heller. Noen spesiell grunn til å doble tilsetningen av koriander og appelsinskall? (Jeg pleier å bruke 20 gram koriander og 40-50 gram ferskt skall av bitterappelsin i witbier)
 
IBU beregningene til beercalc er med Tinseth modellen.
Ja, jeg er enige med deg om at en bør finne ut hvordan 30 ibu er i sitt eget bryggeri.
Men, det er enorme forskjeller på de mengdene jeg har i beercalc og det du bruker skalert til 25L.

Mente ikke å kutte tørrhumlen, jeg bare lurte på hvor mye, så jeg skrev 40 (gram) kanskje?

En White IPA skal jo humles som en IPA, så det er ingen grunn til å være beskjeden... ?
 
IBU beregningene til beercalc er med Tinseth modellen.
Ja, jeg er enige med deg om at en bør finne ut hvordan 30 ibu er i sitt eget bryggeri.
Men, det er enorme forskjeller på de mengdene jeg har i beercalc og det du bruker skalert til 25L.

Mente ikke å kutte tørrhumlen, jeg bare lurte på hvor mye, så jeg skrev 40 (gram) kanskje?

En White IPA skal jo humles som en IPA, så det er ingen grunn til å være beskjeden... ?

Oppskriften sier 125 gram tørrhumle til 25 liter. Det kan fungere fint. Som du sier er det ingen grunn til å være beskjeden. :)
 
KINN PRESTESONEN::


40 % pale malt
30 % amber malt
30 % brown malt
East kent goldings
WY1318 (gjetning)

Kilde: espen lothe, vestkast episode 4
 
Hei!
Har et par spørsmål til Tank 7-oppskriften som ble postet i denne tråden for flere Herrens år siden. (Se nedenfor)

"Rest for 50 minutes" – betyr det at man skrur av kokeplata/-elementet (i mitt tilfelle på en Grainfather) og lar mashen hvile i 50 min før man skrur opp temperaturen?

Hvordan beregner man mengden av de ulike humletypene ut fra oppskriften når det ikke oppgis endelig IBU?
Har noen erfaringer med hvilke mengder med humle som passer best eksempelvis på en Grainfather?
Hvilken type gjær kan erstatte 3787 hvis jeg ikke får tak i den?

Mange takk!

David

Boulevard - Tank 7
- Respekt til AxelH

Here it goes:

Malts
Pale Malt - 77.5%
Flaked Maize - 20%
Malted Wheat - 2.5%

Mash in:
63 and rest for 50 minutes.
68 - 25 min
73- 15 min
Mash off at 78

We look for a beginning of boil gravity of 1063 and boil for 70 minutes to look for 1067 at the end of the boil.

Hops
Magnum - 6 IBU at 98 C
Simcoe - 5 IBU at 15 After beginning of boil
Amarillo - 15.7 IBU at 5 before end of boil
Amarillo - 10.7 IBU in the whirlpool

We cool the wort to 19 C, pitch with a high gravity Trappist strain (I suggest Wyeast 3787) and let it rise to 21 C. We ferment at 21 until we reach 1028 at which point we temp up to 23 for the remainder of fermentation. Ending FG is 1009.

Dry Hopping
Amarillo .089 kg/bbl (0,76 g pr. liter )


Instagram:
@beernotes
 
Jeg skal fylle opp kegeratoren på jobben, og siden kollega Reidar av prinsipp bare drikker Ringnes, tenkte jeg å prøve på en klon av Ringnes pils - før filtrering, varmebehandling og uttynning.
Noen som har tilgang på oppskriften eller forslag på noe som ligner?
 
Med noe søking på forumet finner jeg ikke at det er skrevet her - Har noen oppskrift på Nøgne Ø sitt påskeøl?
Smakte 2013-2014 versjonen en gang på sen-vinteren som student, smakte frukt og syrlig og nesten litt snop, men helt jævla godt. Rant ned fort, nesten litt farlig når den var sånn 7% høh

GOD PÅSKE

Malt:
50% Munich malt 15EBC
50% Wheat malt

Mesk:
50 gr C i 15 min
65 gr C i 60 min
72 gr C i 15 min


Humle:
Chinook, 51.3 gr/hl i 90 min
Cascade, 150 gr/hl i 5 min
Saaz, 250 gr/hl i WP

Gjær:
WLP500, 22 gr C

Target OG: 17 gr P
Target IBU: 30
Target alc: 7.5%
 
GOD PÅSKE

Malt:
50% Munich malt 15EBC
50% Wheat malt

Mesk:
50 gr C i 15 min
65 gr C i 60 min
72 gr C i 15 min


Humle:
Chinook, 51.3 gr/hl i 90 min
Cascade, 150 gr/hl i 5 min
Saaz, 250 gr/hl i WP

Gjær:
WLP500, 22 gr C

Target OG: 17 gr P
Target IBU: 30
Target alc: 7.5%

Fantastisk!
Hva er forresten "gr/hl", snakker vi gram per hektoliter eller noe sånt?
Jeg har ikke regnet i plato før, har du mulighet til å si meg noe om ca OG verdi i 1.0XX?
 
Hva slags jobb har både Kegerator og personell som kun drikker Ringnes?
Det er et IT-selskap som utvikler programvare for finansbransjen.

I forbindelse med oppussing av og utbytting av møblene på Oslokontoret, kom jeg i skade for å tegne inn et biljardbord på plantegningen. Det slo så godt an hos sjefen at jeg måtte finne et konverterbart møte/biljardbord, også bare måtte vi ha et sånn derre ølskap i tillegg.

Bare Ringnes høres kanskje litt vel A4 ut, men fyren speller i Jokketributeband og går i geek-trøyer og cowboy boots, så det jevner seg vel ut.
 
...en uten AKAN-utvalg og krav til sikkerhetsklarering..? Et stykke unna min arbeidsplass i hvert fall (dessverre).. [emoji31]


Sent from a potato using Tapatalk
Er nok en dårlig kombo med Akan. Men sikkerhetsklarering ryker neppe av en øl eller tre etter kontortid.
 
Etter kontortid går nok greit for min del også. Men ikke innenfor gjerdet på arbeidsplassen. :)


Sent from a potato using Tapatalk
 
8d1c643a2a94c58a203565a8b024fa2e.jpg
 
Tilbake
Topp