Kommersielle oppskrifter (fra bryggeriene)

Egil Berntzen

Norbrygg-medlem
Tusen takk,da har jeg noe å gå etter.
Tenkte å bruke to pakker US-05 til 25-26l vørter.
På boksen står det amarillo,chinook og citra.Blir det da innafor å bytte til amarillo på 15minutter og opprettholde de to andre?
Også lurer jeg på om du syntes IBU var passe eller kunne jeg gå opp litt?
Mener originalen er ganske så godt bittra,men mulig det er citra som gjør at det kjennes ut som høyere IBU enn det det er.

john petter

Norbrygg-medlem
På boksen står det amarillo,chinook og citra.Blir det da innafor å bytte til amarillo på 15minutter og opprettholde de to andre?
Mener originalen er ganske så godt bittra,men mulig det er citra som gjør at det kjennes ut som høyere IBU enn det det er.
Jeg liker den slik oppskriften har blitt. Går du opp i bitterhet, blir det noe annet og fort en ubalansert IPA.
For IPA må du vel ha litt mer maltkropp?

Jeg trives med humleblandingen. Men det er jo bare å eksperimentere. Jeg synes det er vanskelig å tenke seg hva de forskjellige humletypene gir av effekt og følger helst sammensetninger jeg vet fungerer.

john petter

Norbrygg-medlem
Originaloppskriften har Perle som bitterhumle. Og det er nok bra.
Jeg har brukt Chinook som bitterhumle kun fordi jeg ikke hadde Perle.

Egil Berntzen

Norbrygg-medlem
Tenkte å teste den slik du har laget den men uten vannjustering (ikke kontroll på det ennå)Tenkte bare å tilsette 200 gram syremalt for pH.Ang humle så stussa jeg litt siden det står Amarillo chinook og citra på boksen.

Egil Berntzen

Norbrygg-medlem
Skal brygge denne i morgen.
Får man noe merkbar forskjell i smak eller aroma på humle ved 60 minutter eller hva mener du er fordel /annerledes her ved å bruke perle?

Topp