Finn Berger
Moderator
Det kan ikkje være så veldig feil. Når den kom, og var fersk, så hadde den endel furusmak, eg mistenker at de bruker NB i senere tilsettinger også. Eg har fått noenlunde samme smak med mine dampøl der eg kun bruker NB. Da på 10 og 2 min.
(Jeg har lagt til litt i det forrige innlegget)
Interessant, det der. Kanskje jeg skulle ta med NB hele veien, da.
Jeg har plukka noe fra Janish' The New Ipa om effekten av tilsetninger på ulike tidpunkter av ulike humler. Kryddertoner fra edelhumler - og en del andre, deriblant NB - får du gjennom å koke dem lenge (mer enn 20 minutter), og jeg ville gjerne ha mye av det her. (Janish' poeng er at disse bør du unngå å bruke som bitterhumler i en NEIPA, for der vil du ha vekta på frukt-tonene.) Kvae (resinous) og gras kommer særlig fram fra WP-tilsetningene. Kinn snakker jo om "høy, blomster og kryddersmak" fra humlene. Seine tilsetninger under kok gir først og fremst treaktig toner, i følge den undersøkelsen Jainish refererer til. (Det står om dette på side 37-42 i boka, som jeg har hatt mye glede av i det siste. Anbefales.)
Jeg dropper de vanlige seine tilsetningene nå, ut fra den teorien at det jeg er ute etter med dem, får jeg egentlig best ved tilsetning i WP.