Kommersielle oppskrifter (fra bryggeriene)

Det kan ikkje være så veldig feil. Når den kom, og var fersk, så hadde den endel furusmak, eg mistenker at de bruker NB i senere tilsettinger også. Eg har fått noenlunde samme smak med mine dampøl der eg kun bruker NB. Da på 10 og 2 min.

(Jeg har lagt til litt i det forrige innlegget)

Interessant, det der. Kanskje jeg skulle ta med NB hele veien, da.

Jeg har plukka noe fra Janish' The New Ipa om effekten av tilsetninger på ulike tidpunkter av ulike humler. Kryddertoner fra edelhumler - og en del andre, deriblant NB - får du gjennom å koke dem lenge (mer enn 20 minutter), og jeg ville gjerne ha mye av det her. (Janish' poeng er at disse bør du unngå å bruke som bitterhumler i en NEIPA, for der vil du ha vekta på frukt-tonene.) Kvae (resinous) og gras kommer særlig fram fra WP-tilsetningene. Kinn snakker jo om "høy, blomster og kryddersmak" fra humlene. Seine tilsetninger under kok gir først og fremst treaktig toner, i følge den undersøkelsen Jainish refererer til. (Det står om dette på side 37-42 i boka, som jeg har hatt mye glede av i det siste. Anbefales.)

Jeg dropper de vanlige seine tilsetningene nå, ut fra den teorien at det jeg er ute etter med dem, får jeg egentlig best ved tilsetning i WP.
 
@Finn Berger
Eg har ikkje lest boka, bare det som er referert til her inne. Mulig eg skaffer meg den.

Her er det eg skrev om ølet da det var ferskt og ble lansert:
https://forum.norbrygg.no/threads/hva-slags-ol-har-du-i-handen-na.3692/page-1796#post-504137

Eg har brukt NB i 1 eller 2(?) IPA'er, moderat, men det funker. Du får de fine kvae og tre-tonene. I dampølet går det også helt fint.
Eg har aldri smakt eg øl med mye Tettnang (finnes det?) men, har litt vondt for å tro at all smaken fra Bygdeorginal kom fra Tettnang sent.
Det var uvanlig harskt og bittert og nydelig.
Hva du gjør, har du sikkert bedre forutsetning for å mene noe om enn meg, men eg tror iallefall eg hadde brukt NB sent, eller parallelt med Tettnang.
Min gjetting er at de er parallelle.
Men, så er vel og spørsmålet da hva en ønsker. Du kaller det en ekstremt humlet pils. Eg kaller det en tysk IPA ;)
 
@Finn Berger
Eg har ikkje lest boka, bare det som er referert til her inne. Mulig eg skaffer meg den.

Her er det eg skrev om ølet da det var ferskt og ble lansert:
https://forum.norbrygg.no/threads/hva-slags-ol-har-du-i-handen-na.3692/page-1796#post-504137

Eg har brukt NB i 1 eller 2(?) IPA'er, moderat, men det funker. Du får de fine kvae og tre-tonene. I dampølet går det også helt fint.
Eg har aldri smakt eg øl med mye Tettnang (finnes det?) men, har litt vondt for å tro at all smaken fra Bygdeorginal kom fra Tettnang sent.
Det var uvanlig harskt og bittert og nydelig.
Hva du gjør, har du sikkert bedre forutsetning for å mene noe om enn meg, men eg tror iallefall eg hadde brukt NB sent, eller parallelt med Tettnang.
Min gjetting er at de er parallelle.
Men, så er vel og spørsmålet da hva en ønsker. Du kaller det en ekstremt humlet pils. Eg kaller det en tysk IPA ;)

- og jeg har tenkt å kalle det Tvitulling, fordi det er både-og:). (Ordet er vel litt på kanten i disse dager, men det får stå sin prøve.)

Jeg er ikke noen humle-ekspert, så forutsetningene dine kan være vel så gode som mine. Jeg har egentlig aldri fått den humlekarakteren på pilsen min som jeg har ønska. Sånn sett er dette litt spennende.
 
- og jeg har tenkt å kalle det Tvitulling, fordi det er både-og:). (Ordet er vel litt på kanten i disse dager, men det får stå sin prøve.)

Jeg er ikke noen humle-ekspert, så forutsetningene dine kan være vel så gode som mine. Jeg har egentlig aldri fått den humlekarakteren på pilsen min som jeg har ønska. Sånn sett er dette litt spennende.
Kjenner eg deg rett, så er det nok ikkje eneste gang du brygger dette ølet, så det er vel egentlig bare til å prøve seg frem :)
 
"Brun" av Nøgne Ø
af580be3ad68e5be3951f8cb74fbb205.jpg


Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
 
Om en liker oppskriftene fra Brew Dog, det er en egen android app som dekker de fleste, den skalerer også til ønsket batch. Er ikke sikker om den finnes i app store for apple. søk opp DIY Dawg på play butikk og du har tilgang til maaange oppskrifter.





1.jpg

1.jpg 2.jpg
 
Eg har aldri smakt eg øl med mye Tettnang (finnes det?) men, har litt vondt for å tro at all smaken fra Bygdeorginal kom fra Tettnang sent.

Har brygget en single hop IPA med Tettnang. Ble virkelig overraska over resultatet. Anbefales å prøve.
 
Smakte Mikkeller sin SH en gang, ble ikke veldig imponert
men det kan jo være individuelle forskjeller
 
Tja, kan jo være at du slett ikke liker smaken av Tettnang ;) eller at den du smakte hadde blitt kokt og lagret lenge av butikkene på veien til ditt kjøleskap. De er flinke til det, sukk.
 
Det kan ikkje være så veldig feil. Når den kom, og var fersk, så hadde den endel furusmak, eg mistenker at de bruker NB i senere tilsettinger også. Eg har fått noenlunde samme smak med mine dampøl der eg kun bruker NB. Da på 10 og 2 min.

Den versjonen min av Kinns Bygdeoriginal, som er temaet her, har blitt et av favorittølene mine - kanskje det jeg aller helst drikker for tida. Og wlp013 i stedet for Wyeast 1318 var et godt alternativ. Jeg synes ølet kledde veldig godt å bli litt tørrere.

Dette er et morsomt øl, en slags tysk IPA. Anbefales varmt.
 
Noen som vet hva slags kokosvariant Oscar Blues bruker i sin Death by Coconut?

Brygget en klone i vinter og brukte kokosmasse. Smakte godt av kokos, men var forferdelig søt (forståelig nok...).
 
Vær klar over at kokosmasse finner du med og uten tilsatt sukker. De som er uten sukker ligger på ca. 7g pr. 100g masse. dvs. i tilfelle som Pål ovenfor nevner blir det rundt 50g sukker
 
Tilbake
Topp