Kommersielle oppskrifter (fra bryggeriene)

Oscar Blues - Ten Fidy

Here is a clone recipe for Ten Fidy for ya!


Pale North American 2 row – 50%

Munich 10L – 14%

Caramalt/C15 – 7%

Crystal 77 – 7%

Chocolate 400L – 7%

Roasted Barley – 7%

Rolled Oats – 8%



Kettle Hops

80min – Columbus 30 ibus

20min – Columbus 30 ibus



Yeast : White Labs Cali Ale 001



Target OG : 25 plato
 
Jester King Brewery Black Metal Farmhouse Imperial Stout.

Gjæren i oppskriften tilsvarer Wyeast 3711 - French Saison
 

Vedlegg

  • Black Metal.pdf
    52,6 KB · Sett: 680
Sist redigert av en moderator:
Glimrende tiltak, og jeg skal ikke spamme tråden bare med å skrive det, men.

Blåser dere oppskrifter som er delt etter henvendelse på mail? Tenker av typen; "ivrig hjemmebrygger og lurte på om det var mulig... osv" Kjenner jeg sliter litt med å "offentliggjøre" slike. Kjenner altså på et lite tillitsbrudd i slike tilfeller. Mulig bare det er meg? Kan jo alltids spørre bryggeriet, men i de tilfeller det ikke er gjort.. ?

(Kanskje flyttes i annen tråd/slettes..? Beklager i så fall)

--
 
Synes dere da at oppskriftene fra Lervig, Boulevard, 7-fjell etc som ligger rundt på forumet skal inn i tråden? Hadde vært grådi' kjekt å samle de
 
Kanskje noen vil skrive inn oppskrifter fra bøker o.l også? Oppslagsverk lenge leve! :D

Edit : Da kanskje bare oppskrifter som man anser som greie å dele, så vi ikke stjeler levebrødet fra folk :)
 
Sist redigert:
Tenker at oppskrifter i bøker kan få stå der de er. Her er mer oppskrifter bryggerier har delt med allmuen
 
Er det noen som har brygget Pliny the Elder oppskriften? Vurderer å prøve meg på den, men er et par momenter jeg sliter litt med... for det første estimeres IBU til godt over 200 om jeg legger inn verdiene fra oppskriften (oppskriften sier 90-95...), for det andre så tilsier OG/FG en attenuasjon på 85%, er det plausibelt? WLP001 er spesifisert i range 73-80%, Wyeast 1056 lavere, og mesketempen (66C) er ikke veldig lav heller.. o_O
 
[edit] ser nå at jeg tenkte DME mens det var dextrose som var spesifisert i oppskriften, da blir kanskje 85% attenuasjon oppnåelig ja... men bitterheten er fortsatt way off estimatene.

Skal for øvrig gi jobben til US-05.
 
. for det første estimeres IBU til godt over 200 om jeg legger inn verdiene fra oppskriften (oppskriften sier 90-95...),

IBUen er målt, ikke kalkulert seg fram til. De vil da sitte med et annet tall en det man regner seg fram til via formler og bryggeprogram. Gi gass du, blir så bra atte. Nok gjær og nok o2.
 
Ja var det jeg fant ut når jeg dykket litt dypere ned i IBU-materien... var for sent ute til redigeringsfristen og gadd ikke poste nok en gang :p

Tenker jeg kjører 2 poser US-05 og lar den kose seg på 19 grader. Blir spennende å se hva 335 gram humle gjør for trub'en...
 
Synes dere da at oppskriftene fra Lervig, Boulevard, 7-fjell etc som ligger rundt på forumet skal inn i tråden? Hadde vært grådi' kjekt å samle de

7 Fjell er det i alle fall bare å fyre på med. Ingen hemmeligheter der.

En ting man dog bør huske med kommersielle oppskrifter er at de forandres over tid. Både humle- og malttyper byttes innimellom. Oppskriftene er sjelden risset i stein.
 
Tilbake
Topp