Komplett PID-løsning til en Beer Brew/Maker 30?

Er det noen som har bilde av  oppsettet sitt.. Sitter og leser en del av postene, men ingen bilder hvordan løsningen blir. Sku gjerne vist hvor dere måler på mesken, har lest  bunn, topp i T-kobling, midt på .. osv..
Har kjøpt en BB30 som jeg skal modifisere med PID løsning og automatisk sirkulering.
Så noen bilder  hadde vært hjelpsomt.
 
Her ser du hvordan jeg gjør det. Bruker Brewtroller til styring, og ikke PID.
http://steinsland.net/olbrygging-batch-4-blondie/
 
Willyen skrev:
Er det noen som har bilde av  oppsettet sitt.. Sitter og leser en del av postene, men ingen bilder hvordan løsningen blir. Sku gjerne vist hvor dere måler på mesken, har lest  bunn, topp i T-kobling, midt på .. osv..
Har kjøpt en BB30 som jeg skal modifisere med PID løsning og automatisk sirkulering.
Så noen bilder  hadde vært hjelpsomt.

Sensoren bør alltid monterast så nerme varmekjelda som praktisk mogeleg. Ligg den i mesken tek det så lang tid før PID'en registrerar forandring, med det resultat at deler av vørteren blir for varm. PID'en virkar best i eit system som har rask responstid. Med for treg regulerinsløyfe får ein lett problem som integral whindup med overskyting av setpoint. PID er ingen ideel magisk ting, ein må legge ting til rette for at den skal fungere optimalt.
 
Fikk endelig bytta krana mi i dag så da var det å sette opp pid'en. Har bare testa med vann nå og det så veldig bra ut, den gikk 0.4 grader over, men det skal jeg tåle, men jeg har et spørsmål.

Kobler dere ut pid'en når dere koker? Det virker litt "tullete" at pid'en skrur elementene av og på under koking.

Legger ved et lite bilde.
 

Vedlegg

  • pid.jpg
    pid.jpg
    126 KB · Sett: 1.133
leander skrev:
Fikk endelig bytta krana mi i dag så da var det å sette opp pid'en. Har bare testa med vann nå og det så veldig bra ut, den gikk 0.4 grader over, men det skal jeg tåle, men jeg har et spørsmål.

Kobler dere ut pid'en når dere koker? Det virker litt "tullete" at pid'en skrur elementene av og på under koking.

Legger ved et lite bilde.
Siden PID'en er koblet med stikk, ville jeg flyttet stikket ved kok, og koblet ut pid-boksen. da slipper du varmgangen i ssr-releet, ellers kan du bare sette pid-temperaturen til godtt over 100 så slår den ikke av/på.... kok er 100 (± høyde over havet uansett) og minus er vel sjelden :)

edit... med minus så håper jeg den blir tolket riktig.... ;) nok diskusjon om temaet andre steder.... :) :)
 
En ting til: min pt100 kom med "missfarging" i skjøten. Noen som vet hva dette er, om det er normalt, eller burde jeg se meg om etter en ny probe? Det skal jo tross alt strømme kokende vørter over det. Legger ved bilde.
 

Vedlegg

  • pt100.jpg
    pt100.jpg
    292,3 KB · Sett: 1.015
leander skrev:
En ting til: min pt100 kom med "missfarging" i skjøten. Noen som vet hva dette er, om det er normalt, eller burde jeg se meg om etter en ny probe? Det skal jo tross alt strømme kokende vørter over det. Legger ved bilde.


Uhm "missfaging"  eller er det sprekk du mener?  På bilde ser det ut som en sprekk.
Missfarging er ikke noe problem siden det er bare blitt slipt etter montering av PT i adapteren. Det er rustfritt så du vil ikke få noe problem med det..  Om det er en sprekk, så kommer det ann på hvor dyp sprekken er.
Om det er overflatisk så tror jeg det ikke vil være noe problem. Dypere vil den lekke igjennom og inn i adapter og  følge ledningen ut.
Det er bare noe jeg bare antar, ut i fra bildet.
Du kan også  slipe med smergelpapir (120 eller finere)  på " missfargingen" og ser om det blir bedre.
 
Hei,

Har et spørsmål til dere som har erfaring med PID controller:

Hvordan endrer man ønsket temperatur, kan dette forhåndsprogrammeres, eller må en trykke inn ønsket temperatur hver gang en vil forandre denne.
I tilfelle dette kand forhåndsprogrammeres, hvor mange settinger kan lagres?

f.eks meksetemperatur, utmesk og koketemperatur er sikkert fint å ha lagret, slik at det kan entres ved hjelp av hurtigtast.

Mvh,
Geir.
 
Du må trykke inn ønsket verdi hver gang du vil endre. Trykk pil opp eller ned, vent til riktig verdi vises, slipp.

Har egentlig ikke opplevd det som noe problem, men ville nok slitt voldsomt med programmering av forhåndsinnstillinger.


Sent from my C6603 using Tapatalk 2
 
Willyen skrev:
Er det noen som har bilde av  oppsettet sitt.. Sitter og leser en del av postene, men ingen bilder hvordan løsningen blir. Sku gjerne vist hvor dere måler på mesken, har lest  bunn, topp i T-kobling, midt på .. osv..
Har kjøpt en BB30 som jeg skal modifisere med PID løsning og automatisk sirkulering.
Så noen bilder  hadde vært hjelpsomt.

Jeg har spurt om det samme i en tidligere tråd, og fikk gode forslag som jeg kopierte :)

Se her: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,14613.0.html
 
Tilbake
Topp