PID kontroll.

golo skrev:
Hvor har den informasjonene fra? På toll.no står det fortsatt 200 kr. Jeg fikk pakke i dag med verdi 211 kr. Må betaler 174 i gebyrer og mva.

Viktig å få avsender til å spesifisere frakt. Er denne en del av totalsummen tas den som en del av "grensebeløpet". Frakt er uansett med i beregningsgrunnlaget.
 
Feil...
Frakten blir kun momsbelagt så lenge varens verdi overstiger 200. Er varens verdi over 200, blir det beregnet av hele beløpet.
Ellers er frakten ikke med.
På toll.no står hele systemet om dette.
 
magne1972 skrev:
Feil...
Frakten blir kun momsbelagt så lenge varens verdi overstiger 200. Er varens verdi over 200, blir det beregnet av hele beløpet.
Ellers er frakten ikke med.
På toll.no står hele systemet om dette.

Hm, var det ikke det samme jeg skrev?
(Mulig jeg kunne vært litt klarere.)
 
God kveld godtfolk. Jeg holder på å stable sammen en Speidelvariant og sitter med delelista og legger inn bestillinger på bits and bobs...... Og nå sliter jeg litt med PID (Jeg er helt grønn, så jeg stiller sikkert dumme spørsmål :attevar: ) men det må til for at alt skal bli rett  :)

Flere andre på forumet anbefaler Sestos D1S-VR-220 inklusive Jan Aril i Speidel-tråden sin, og den står også på handlelista mi. Men det er en ting jeg begynte å tenke på rett får jeg skulle til å trykke kjøp. Kan denne PID'en programmeres med meskesteg slik som Speidel sin gjør, eller må man sette de forskjellige tersklene selv etter hvert som hvert steg er utført? Dvs, er den egentlig bare en avansert temperaturvakt.

Jeg fant forøvrig denne http://www.lightobject.com/JLD634-R...ACE-KILN-OVEN-64-set-timer-control-P485.aspx som ser ut til å være programmerbar i sted. Men det er jo ikke nødvendig å bruke dobbelt så mye kroner hvis Sestos'en gjør det samme.

Håper noen kan hjelpe meg med et svar!
 
Sestos PID er nok bare en avansert temperaturvakt...
Desverre ingen programering av flere steg. Dette må manuelt settes for hver gang.
 
Vel, da vet jeg i alle fall det og slipper å kjøpe katta i sekken i forhold til foventningen mine :) Siden jeg fortsatt er på tynn is, hva tror du om den jeg la ved en link til, har jeg rett i at den er programmerbar?
 
Jeg bruker en slik Sestos i mitt bryggeri, og den fungerer helt greit. Det går ikke an å programmere flere temperatursteg/tider automatisk, men siden jeg står ved siden av gryta under meskingen, så har jeg ingen problemer med å endre temperatur helt manuelt f.eks fra 66 til 76 grader under utmesking.

Dette er den billigste pid'en du finner på nettet, men den gjør jobben :)
Når jeg blir rik/kjent/lei/lat (stryk det som ikke passer) så skal jeg kjøpe meg en som fikser dette automatisk, men siden jeg ikke er noen av delene, og i tillegg synes det er utrolig fascinerende å stå å se på at pumpa sirkulerer vørteren under meskingen, så blir jeg å fortsette med Sestos'en.

Bruker forøvrig et par STC-1000 temperaturkontrollere også, en til HLT-kjelen og en til "gjæringskammeret" som består av en liten fryser (kjøling/isolering) og fruens varmepute til oppvarming, og det funker som et skudd!

Skal brygge mitt tredje brygg i morgen, det blir en porter håper jeg.
Erlend
 
Den du linket til er programerbar. Det er også bjarte sin, men begge er dyrere enn sestos.
Jeg har en sestos til hlt, og en til herms-sløyfe. Har også en stc-1000 med løs føler som brukes til kontroll/sjekk av forskjellige temperaturer. Må da selvsagt sette temperaturer manuelt, men det tar veldig liten tid og er uproblematisk.....
 
FrodeNor skrev:
Ketil skrev:
Skjønner jeg godt Frode. Syntes faktisk ideen var så god at det nå er en på vei fra Hong Kong.

Har du et selvlaget styringsskap, eller finnes det et spesiallaget å få kjøpt?

Den er selvlaget.
Håper at bryggerommet er ferdig til jul, slik at jeg kan montere sammen utstyret

El lite spm, hvor kan man kjøpe sånt et skap, finnes det noen linker.. :jaha: :jaha:
 
tor.gilje skrev:
FrodeNor skrev:
Ketil skrev:
Skjønner jeg godt Frode. Syntes faktisk ideen var så god at det nå er en på vei fra Hong Kong.

Har du et selvlaget styringsskap, eller finnes det et spesiallaget å få kjøpt?

Den er selvlaget.
Håper at bryggerommet er ferdig til jul, slik at jeg kan montere sammen utstyret

El lite spm, hvor kan man kjøpe sånt et skap, finnes det noen linker.. :jaha: :jaha:
Elfa f.eks.
 
tor.gilje skrev:
FrodeNor skrev:
Ketil skrev:
Skjønner jeg godt Frode. Syntes faktisk ideen var så god at det nå er en på vei fra Hong Kong.

Har du et selvlaget styringsskap, eller finnes det et spesiallaget å få kjøpt?

Den er selvlaget.
Håper at bryggerommet er ferdig til jul, slik at jeg kan montere sammen utstyret

El lite spm, hvor kan man kjøpe sånt et skap, finnes det noen linker.. :jaha: :jaha:

Jeg har kjøpt skapet hos Malmbergs
 
John P skrev:
magne1972 skrev:
lordmango skrev:
Hvis jeg ikke tar helt feil så skal momsen kun regnes ut av prisen på det man kjøper, og ikke frakten i tillegg?
Hvis du kommer over 200,- gjør nok den norske stat en skikkelig spansk en, og tar moms på frakten også.... Vi lever i et land som er glad i avgifter. dessverre
Staten har faktisk skrudd opp toll grensa til hele 216kr (!) Wow.. Første gang siden 70 tallet.


Tolker jeg regelverket riktig om jeg handler denne http://www.ebay.com/itm/Digital-Tem...17?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item23251063f5
I den tro at jeg får den hjem for 140 kr uten å betale noe som helst ekstra? Det står jo free shipping, så da skulle det jo være greit?
 
Litt redd for at den vil kollapse under vekten. Mange bruker kervel ekstern kokeplate. Den ser definitivt mer solid ut, men så koster den litt mer også :)
 
Jeg har brukt denne platen sammen med PID og 36 liters kjele, og det fungerte.

Vær imidlertid oppmerksom på at selve konstruksjonen av plata ikke er spesielt solid, så den gir litt etter med full kjele oppå. Dette gjelder de plastgreiene på siden av plata som føttene er montert på.

Jeg planla å bygge en avlastningsramme av tre for å sette rundt kokeplata for å ta brorparten av vekten av kjelen, men endte opp med RIMS-tube i stedet.

Plata har også en innebygd justerbar termostat, så jeg opplevde noen ganger at den kuttet ut før PID'en kuttet strømmen. Ikke noe stort problem, men heving av temperatur kan ta litt lengre tid
 
Jeg har brukt Kervel 2000W kokeplate i over et år. Den er solid nok, MEN du får et veldig tregt system. PIDen gjør så godt den kan, men denne type kokeplate er og blir trege greier. PIDen begynner å kutte strømmen veldig tidlig, fordi den har lært seg at denne plata holder lenge på varmen. Du vil derfor oppleve at det fort tar 30 min før den har stabilisert seg fra f.eks. 55 til 66 grader.
Det blir til at jeg jukser, og setter tempen høyere enn det jeg vil ha. For så å justere ned selv nå det nærmer seg. Jeg føler jo at hele det elegante med PID da forsvinner litt. Bommer selvfølgelig også noen ganger, så nå er jeg lei hele greia.
Er i ferd med å bygge om til HERMS, siden det er mange som skryter av det opplegget.
Venter på deler fra Kina og SS HERMS coil fra Australia. Sistnevnte blir heldigvis fraktet hjem i en koffert av en kamerat på tur fra Down Under.
 
Jeg skal kjøpe noen PT-100 elementer til mine PID regulatorer, noen som vet om jeg må ha 2 eller 3 wire PT-100?

Jeg har både Sestos og RKC.
 
Tilbake
Topp