Komplett PID-løsning til en Beer Brew/Maker 30?

Weholt skrev:
FrodeNor skrev:
Weholt skrev:
Bjarte H skrev:
Det ser ut til at du får 1/2"-3/8" NPT og 3/8"-1/4" NPT overganger i rustfritt til under 3$ stykket inkludert internasjonal frakt på ebay :)

Edit: dobbeltsjekk selv eller med feks. Protto først ;)

Har vært i kontakt med selger, svarte kjapt, og han sier de har 1/2" NPT x 1/4" NPT som burde funke like greit. Stemmer det? At gjengene på 1/2" NPT er kompatible med "norske" rørgjenger?

Det bør gå bra. Les protto siste innlegg i denne tråden

Fikk beskjed fra TESS at de har slike på lager her i byen og skulle ha ca 68,- ink mva. Da er det knapt noen vits å rote med ebay lenger.

Ingenting å sei på det, løp og kjøp :)
 
Bjarte H skrev:
olavgn skrev:

Er ikke den BSP/BSP mens man ønsker NPT/NPT eller 1/2"BSP / 1/4"NPT?
Har jeg ikke tenkt over engang, så beklager så mye. Har bare kjøpt inn deler og skrudd de sammen, jeg, uten tanke på hva som er BSP og NPT, uten problemer. Men det kan jo forklare at proben ikke lot seg skru så langt inn som jeg kanskje kunne ha ønska, men holdt fint tett med litt gjengeteip. Men resten av koblingene har vært 1/2", så der er det vel det samme hva man velger.

Bjarte H: Hvor har du funnet så billig rustfritt? Fant det ikke da jeg dreiv på og handla inn.
 
Feks:
http://www.ebay.com/itm/1-2-Male-x-3-8-female-Stainless-Steel-thread-Reducer-Bushing-Pipe-Fitting-NPT-/280835250813?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item416315da7d#ht_2848wt_952
 
Dudadiesen har ganske mykje rustfritt bl.a.
http://www.ebay.com/itm/Bushing-1-2-Male-x-1-4-Female-Fitting-304-Stainless-Steel-Pipe-Biodiesel-NPT-/280818225909?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item41621212f5
 
Hei,

Vurderer litt mere modding av min BB30 (ver 1), Kjører idag Sous Vide PID kontroll.

Skrudde opp bunnen i går for å se hva plass det er samt hvordan det ser ut.

Ser på følgende løsning:

1. PID controller (fra Sestos) med SSR i stor kjøleribbe.
2. PT100 giver midt i mesk
2. Ta vekk all ledningen i BB30 og kun benytte av/på bryter
3. Paralell koble liten og stor varmeelement

Ser ut som det er to tempraturfølere der inne. Antar at den ene (sølv) er tempratur giver og den i midten mellom varmeelementene er sikring for "tørrkjøring" 

For montering ser jeg på to muligheter:

1. Ekstern boks med direkte inngang til BB30 (noen gode forslag til leverandør?)
2. Montere hele PID styringen inne i plast foten (godt med plass, men er litt skeptisk til væske på PID kontrollerGode innspill mottaes med takk

Gode forslag mottaes med takk
 
daje skrev:
"Excellent and convenient multifunction device for controlling temperature between -10'C~55'C"

-Det blir vel litt knapt

Heisann, jeg så bare denne:

Measuring range: 0~399 Celsius Degrees
 
Dessuten er det jo en termostat, så den er neppe like nøyaktig og/ eller rask som en PID. Den er kanskje fin til et gjæringsskap, men har den utganger for både varme og kjøling?
 
andersreve skrev:
Hvordan er det med denne sensoren, kan den brukes i t-kopling i vørterstrømmen?  Hva er betegnelsen på slike sensorer som definerer om de kan brukes med væske eller ikke?

Det står lite om kva dimensjon gjengene på sensoren er - men slik den ser ut er den neppe i nærleiken av å fylla eit vanleg 1/2" T-ledd.  Om du skal bruka den i eit slikt T-ledd må du finna ut kva gjenger den har og så leita etter moglege overgangar - eg veit ikkje om eg villa ha forsøkt å gå den vegen.      Denne sensoren er vel også ein såkalla K-type sensor.  Nokon bryggjarar brukar det men mange foretrekk å bruka RTD PT100 sensorar. 

Det er vel ikkje noko spesifikt i "betegnelse" som fortel om sensorar kan brukast i væske eller ikkje.  Sensorane i seg sjølv må ofte kapslast inn - på same måte som dei elektriske ledningane fram til sensoren må kapslast inn.    For montering fast i ein kjele eller i eit T-ledd - er det vanleg at sensor har ein såkalla thermowell - som også "din" sensor har.  Det er mest praktisk å ha 1/2" gjenger på ein slik thermowell når den skal brukast i eit 1/2" T-ledd.  For montering direkte i tanken spelar dette mindre rolle så lenge den har opplegg for å tetta holet som må lagast i kjelen.    Nokon brukar også sensorar direkte oppi mesk (over grytekanten) og då er det greit at sensoren er kaspla inn heile vegen der er fare for fukt (altså over kanten av kjelen og gjerne vel så det).
 
Noen tips etter tabbe.

Har benyttet en Sous Vide PID på min BB30 (ver 1) en tid. Denne har virket bra, men releet inni BB30 går som en maskinpistol. Under brygging av pils tidligere i uken kuttet varmeelementet helt ut og det ser ut som om releet var defekt.

Med stor mot åpnet jeg BB30 og kuttet vekk temostat og rele og erstattet dette med Sestos PID, SSR samt PT100 og montere etter anvisning på forumet. Stor suksess (takk til personen som postet koblingsdiagram på forumet).

Autotunet deretter PID og satt og slappet av med en øl da huset ble mørklagt (jordfeil bryter). Etter å ha plugget ut BB30 or resatt jordfeilbryter åpnet jeg BB30 igjen og så at en av de nye ledningene hadde lagt seg nede på vermeelementet og smeltet for deretter å kortslutte. 

Så at de gamle ledningene er av en annen type med isolasjon uten plast og dermed sikrere.  Skiftet ut ledningen og sørget for at alle ledningene ikke kan bli utsatt for varme og systemet virker som en drøm.

Men er det noen med eletriker bakgrunn som vet hvor en kan kjøpe ledninger med isolasjon som tåler (hvertfall en viss) varme?
 
Hvilken del av sensoren er det du tenker ikke er er waterproof, da? Selve sensoren må jo være det - ellers er det jo meningsløst. Koblingen skulle det vel heller ikke være noe i veien med - mange andre her inne anbefaler denne sensoren.
 
Om du ser på bilde tre, så ser det ikke helt tett ut der proben kommer ut,  men om flere har den og det funker så blir det nok den.
 
Tenker du på bildet som viser temperaturproben og overgangen der selve temperatursensoren "forsvinner" inn i godset (som er gjenget og som skal skrus inn i t-stykket)?

Mulig jeg misforstår spørsmålet helt, men det trenger du nok ikke være bekymret for den overgangen. Tok en titt på min nå og det svarte en kan skimte i overgangen mellom det gjengede godset og selve proben er såvidt tilstede på min også. Det er bare "sveiseslagg" (er det et ord?).

Den er potte tett.
 
Tilbake
Topp