Komplett PID-løsning til en Beer Brew/Maker 30?

Ser bra ut.
PID og SSR er vel verken bedre eller verre enn den du oprinneleg linka til trur eg.

Det einaste du må tenke på er korleis du vil montere sensoren. Den du har funne har 1/4" NPT gjenger og eventuell mutter til det er ikkje hyllevare her om kring, om du vil montere den gjennom eit hol i kjelen.

protto skrev:
Ser bra ut.
PID og SSR er vel verken bedre eller verre enn den du oprinneleg linka til trur eg.

Det einaste du må tenke på er korleis du vil montere sensoren. Den du har funne har 1/4" NPT gjenger og eventuell mutter til det er ikkje hyllevare her om kring, om du vil montere den gjennom eit hol i kjelen.

Ja, den tanken har slått meg også. Har som nevnt en Beer Maker 30 og hadde ikke tenkt å bore i denne annet enn evt å bytte krana for å kunne ha sensoren gjennom den, som jeg har sett andre her inne har gjort. Evt lurte jeg på om det gikk å bore hull i lokket på kjelene, feste en eller annen skru-anordning der og feste proben der, slik at denne kunne tas av og på, men det er mulig det blir unøyaktig og at denne bør siste i bunn av kjelen. Jeg vet ikke hvor mye det har å si.

Weholt skrev:
protto skrev:
Ser bra ut.

Ja, den tanken har slått meg også. Har som nevnt en Beer Maker 30 og hadde ikke tenkt å bore i denne annet enn evt å bytte krana for å kunne ha sensoren gjennom den, som jeg har sett andre her inne har gjort. Evt lurte jeg på om det gikk å bore hull i lokket på kjelene, feste en eller annen skru-anordning der og feste proben der, slik at denne kunne tas av og på, men det er mulig det blir unøyaktig og at denne bør siste i bunn av kjelen. Jeg vet ikke hvor mye det har å si.

Denne sensoren kommer med mutter. Anbefales.
http://www.auberins.com/index.php?main_page=product_info&cPath=20_3&products_id=84

Weholt skrev:
FrodeNor skrev:
Jeg har kjøpt mine pid, ssr og prober fra auberins. De satt ned verdien på pakka uten at jeg ba om det. Slapp toll og tull  :)

Kunne jeg spørre hvilken pid- og probe-model du kjøpte?

Kjøpte samme pid, men jeg kjøpte SSR 40A og samme probe, men min er 2in. Jeg har montert proben i et t-stykke på utventilene på kjelene.
Overgang 1/4-1/2 kjøpte jeg hos TESS.

Weholt skrev:

Det som kan vere lurt å bestemme seg for er kva vil du måle, og kva vil du at PID'en skal ta seg av.

Skal den brukast til å styre oppvarming av meskevatn kan sensoren plasserast nermast kvar som helst i kjelen.

Skal den styre mesketemperatur? Skal du resirkulere med pumpe? Eller manuelt? Du vil ikkje få god nok konveksjon gjennom maltsenga til at temperaturen forplantar seg frå varmeelementet, gjennom maltsenga utan å ta varm vørter frå botnen av kjelen og plassere den på toppen.

Skal du bruke den under koking? PIDane du har linka til har begge mauell mode der du kan justere effekten til varmeelementet under koking. Plasseringen er her forsåvidt uvesentleg, men den må vere tilkobla.

Skal den vise temperatur i displayet under kjøling?

Eller kansje alt over?

Med å plassere sensoren i sjølve mesken kan det vere litt tricky og få PID'en til å styre det heile skikkeleg. Det vil då bli veldig lang forsinkelse frå PID slår på elementet til sensoren registrerar temperaturauke i mesken. Med det problemet at vørteren i botnen av kjelen har blitt alt for varm og ensymane dermed denaturert.

Om du ikkje skal bruke pumpe er det kansje mest optimalt med sensoren i botnen av kjelen, under maltrøyret. For å hindre at ting blir alt for varmt.

Skal du bruke pumpe er det ein fordel at sensoren står umiddelbart etter varmeelementet, i vørterstraumen ev. rett før vørteren blir spredd utover maltsenga. Då vil PID'en holde vørteren på konstant temperatur, og maltsenga vil etterkvart oppnå samme temp, utan at deler av vørter og malt oppnår for høg temperatur.

protto skrev:
Weholt skrev:

Det som kan vere lurt å bestemme seg for er kva vil du måle, og kva vil du at PID'en skal ta seg av.

Skal den brukast til å styre oppvarming av meskevatn kan sensoren plasserast nermast kvar som helst i kjelen.

Skal den styre mesketemperatur? Skal du resirkulere med pumpe? Eller manuelt? Du vil ikkje få god nok konveksjon gjennom maltsenga til at temperaturen forplantar seg frå varmeelementet, gjennom maltsenga utan å ta varm vørter frå botnen av kjelen og plassere den på toppen.

Skal du bruke den under koking? PIDane du har linka til har begge mauell mode der du kan justere effekten til varmeelementet under koking. Plasseringen er her forsåvidt uvesentleg, men den må vere tilkobla.

Skal den vise temperatur i displayet under kjøling?

Eller kanskje alt over?

Med å plassere sensoren i sjølve mesken kan det vere litt tricky og få PID'en til å styre det heile skikkeleg. Det vil då bli veldig lang forsinkelse frå PID slår på elementet til sensoren registrerar temperaturauke i mesken. Med det problemet at vørteren i botnen av kjelen har blitt alt for varm og ensymane dermed denaturert.

Om du ikkje skal bruke pumpe er det kanskje mest optimalt med sensoren i botnen av kjelen, under maltrøyret. For å hindre at ting blir alt for varmt.

Skal du bruke pumpe er det ein fordel at sensoren står umiddelbart etter varmeelementet, i vørterstraumen ev. rett før vørteren blir spredd utover maltsenga. Då vil PID'en holde vørteren på konstant temperatur, og maltsenga vil etterkvart oppnå samme temp, utan at deler av vørter og malt oppnår for høg temperatur.

Styre mesketemperatur i Beer Maker 30 siden termostaten er fullstendig umulig å stole på. Men det kan se ut som jeg må plassere den i bunn av kjelen da. Må få sjekka om krana kan byttes overhodet. Ikke fått svar fra VinOgBar på det spm ennå.

Om du kun vil erstatte den innebygde termostaten med ein PID kan du vurdere denne sensoren: http://www.auberins.com/index.php?main_page=product_info&cPath=20_15&products_id=211
Veit ikkje med BB30/BM30 men mine Weck/Rommelsbacker-saft kokar panner har ein termosikring på undersida som fungerar som sikring mot tørrkoking. Den PT-100 i linken min her monterast på samme måte utan å ta hol i kjelen.

Kan ikkje gå god for nøyaktigheiten du får med den men kansje verd å tenke på? Det er mogeleg at eit av problema med termostaten på slike kjelar, er nettopp at den er montert under kjelen og ikkje inni kjelen?

protto skrev:
Den er OK, og det er samme type eg brukar. Den har 8mm gjenger så den går ikkje utan vidare å montere på deler med røyrgjenger. Eg laga eit "adapter" slik at eg fekk montert proba i ein 1/2" T.
Den kan derimot lett monterast i hol i kjelen. Tre ein liten O-ring (Biltema), stikk proba gjennom eit 8mm hol i kjelen og sett mutter på innsida.

Denne: http://www.ebay.com/itm/RTD-resista...65?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4aaef614c9 har 1/4" NPT-gjenger og kan monterast via ein reduser, 1/4" til 1/2".

Eg ville absolutt hatt sensoren i vørterstraumen, eller inne i kjelen slik at tuppen på proba ligg så nerme utløpet til krana som mogeleg. Det finns mange forskjellige PT-100 og K-type sensorar, så kanskje det finns ein som kan settast gjennom botnen i kjelen og stikk opp slik at tuppen står ved utløpet.

Om du ikkje tenker å sirkulere vørteren med pumpe under mesking spelar det mindre rolle kvar du monterar sensoren. Du vil ikkje like enkelt kunne styre mesketemperaturen med manuell resirkulering (tapping i mugge og helle over). Det går sjølvsagt det og men litt meit kludrete.

Har tenkt å kjøpe den proben du nevner der, men lurte på hvor jeg får tak i T-stykke og om en 10 cm probe er langt nok? Og dersom proben sitter i et T-stykke med påmontert kuleventil burde det vel ikke være noe problem å sirkulere manuelt uansett? Fungerer ikke en kuleventil på samme måte som krana jeg har nå?

Håper å kunne montere på en pumpeløsning for å slippe manuell sirkulering. Det er neste prosjekt :)

Du har sett denne? http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,9077.0.html
10 cm rekk gjennom T-stykket og vel så det. Husk at du må ha reduksjonsnippel fra 1/4" NPT på sensoren til 1/2" NPT på T-stykket, om du vil bruke den dimensjonen. Noko eg anbefalar for at det ikkje skal bli alt for trangt inne i T-stykket.

T-stykker får du hjå båtutstyrsforetningar, TESS, og kansje nokre røyrleggarar. Kjøper du i Norge må du rekne med at det er "Norske" røyrgjenger, og det går bra på 1/2". Men reduksjonsnippelen til broba må vere NPT då 1/4" NPT har forskjellig gjengestigning som 1/4" røyrgjenger (BSP). TESS har det, berre spørsmål om pris...

Ellers får du delene du treng frå ebay og Amerikanske bryggesjapper.

Reduksjonsnippelen du treng er ein slik: http://www.ebay.com/itm/HEX-BUSHING...35?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item518f23d48b
Alternativt kan du kjøpe sensoren med 8mm gjenger og kjøpe ein slik: http://www.maritim.no/vvs/rordeler/syrefast_2/plugg-1-2-aisi316 -som du borar eit 7mm hol i og gjengar med ein M8 tap.

protto skrev:
Du har sett denne? http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,9077.0.html
10 cm rekk gjennom T-stykket og vel så det. Husk at du må ha reduksjonsnippel fra 1/4" NPT på sensoren til 1/2" NPT på T-stykket, om du vil bruke den dimensjonen. Noko eg anbefalar for at det ikkje skal bli alt for trangt inne i T-stykket.

T-stykker får du hjå båtutstyrsforetningar, TESS, og kanskje nokre røyrleggarar. Kjøper du i Norge må du rekne med at det er "Norske" røyrgjenger, og det går bra på 1/2". Men reduksjonsnippelen til broba må vere NPT då 1/4" NPT har forskjellig gjengestigning som 1/4" røyrgjenger (BSP). TESS har det, berre spørsmål om pris...

Ellers får du delene du treng frå ebay og Amerikanske bryggesjapper.

Reduksjonsnippelen du treng er ein slik: http://www.ebay.com/itm/HEX-BUSHING...35?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item518f23d48b
Alternativt kan du kjøpe sensoren med 8mm gjenger og kjøpe ein slik: http://www.maritim.no/vvs/rordeler/syrefast_2/plugg-1-2-aisi316 -som du borar eit 7mm hol i og gjengar med ein M8 tap.

Hadde ikke fått med meg linken til det bryggeriet nei. Fikk flere gode tips og ideer derfra. Takker og bukker!

Men, mulig det bare er jeg som har tungt for det idag, men det du sier er at om jeg kjøper en 1/4" probe er det ingen butikker som selger overgang til 1/2" som jeg trenger i Norge. Alternativet er ebay eller mekke noe sjøl?

Takk for hjelpen og tålmodigheten protto :)

Du får overgangen hjå TESS og andre hydraulikksjapper, men då er det høgtrykksdeler og prisen vil vere der etter. Du må berre passe på at du får NPT gjenger, for det er ikkje alle selgarar som har peiling.

Saken er at det er forskjell på europeisk/norsk røyrgjengestandard (BSP) og amerikansk (NPT). Men, dei er allikevel like nok til at i dimensjonane 1/2" og 3/4" går dei om eit anna. Men i 1/4" dimensjon har NPT 18 gjenger pr.tomme og BSP 19, slik at det vil kryssgjenge seg og skjære seg om ein prøver å true det i hop.

Men det går fint å mikse deler frå feks. maritim.no (BSP) med deler fra feks. morebeer.com (NPT) så lenge det er 1/2"-deler det er snakk om.

Om du har verktøy til å bore og gjenge kan det vere vegen å gå. Berre husk at rustfritt er ganske seigt og spesielt gjengetappen må vere av god kvalitet. Gløym Biltema/CO i dette tilfellet :)

FrodeNor skrev:
Weholt skrev:
FrodeNor skrev:
Jeg har kjøpt mine pid, ssr og prober fra auberins. De satt ned verdien på pakka uten at jeg ba om det. Slapp toll og tull  :)

Kjøpte samme pid, men jeg kjøpte SSR 40A og samme probe, men min er 2in. Jeg har montert proben i et t-stykke på utventilene på kjelene.

Du sier du kjøpte overgangen for 1/4-1/2 hos TESS. Husker du hvor mye den kosta? Får en følelse av at denne kan være dyr i forhold til å bestille den fra ebay. Ser jeg må betale ca $10 ink. frakt for en slik overgang og har en TESS-avdeling bare noen minutter unna så jeg tenkte å sjekke litt før jeg kjøpte mer fra ebay.

Weholt skrev:
FrodeNor skrev:
Weholt skrev:
FrodeNor skrev:
Jeg har kjøpt mine pid, ssr og prober fra auberins. De satt ned verdien på pakka uten at jeg ba om det. Slapp toll og tull  :)

Du sier du kjøpte overgangen for 1/4-1/2 hos TESS. Husker du hvor mye den kosta? Får en følelse av at denne kan være dyr i forhold til å bestille den fra ebay. Ser jeg må betale ca $10 ink. frakt for en slik overgang og har en TESS-avdeling bare noen minutter unna så jeg tenkte å sjekke litt før jeg kjøpte mer fra ebay.

Jeg mener jeg betalte rett i underkant av 100 kr for 2 stk. De hadde noen som er beregnet til lavere trykk, men holder i massevis til bryggingen.

Det ser ut til at du får 1/2"-3/8" NPT og 3/8"-1/4" NPT overganger i rustfritt til under 3$ stykket inkludert internasjonal frakt på ebay :)

Edit: dobbeltsjekk selv eller med feks. Protto først ;)

Bjarte H skrev:
Det ser ut til at du får 1/2"-3/8" NPT og 3/8"-1/4" NPT overganger i rustfritt til under 3$ stykket inkludert internasjonal frakt på ebay :)

Har vært i kontakt med selger, svarte kjapt, og han sier de har 1/2" NPT x 1/4" NPT som burde funke like greit. Stemmer det? At gjengene på 1/2" NPT er kompatible med "norske" rørgjenger?

Weholt skrev:
Bjarte H skrev:

Har vært i kontakt med selger, svarte kjapt, og han sier de har 1/2" NPT x 1/4" NPT som burde funke like greit. Stemmer det? At gjengene på 1/2" NPT er kompatible med "norske" rørgjenger?

Det bør gå bra. Les protto siste innlegg i denne tråden

FrodeNor skrev:
Weholt skrev:
Bjarte H skrev:

Det bør gå bra. Les protto siste innlegg i denne tråden

Fikk beskjed fra TESS at de har slike på lager her i byen og skulle ha ca 68,- ink mva. Da er det knapt noen vits å rote med ebay lenger.

Tilbake
Topp