Kona Big Wave Golden Ale

Har nå brygget etter oppskriften til Sverrel, tilpasset mitt oppsett. Selve bryggingen gikk fint, men det har nå stått 14 dager i gjæringskar og utgjæringen har stoppet på 1.015.

Ser Sverrel opererer med FG på 1.013, mens BeerSmith sier 1.008 på oppskriften når jeg har lagt den inn der.

Spørsmålet er: skal jeg flaske i kveld eller prøve meg med å skru opp temp og snurre litt på dunken eller noe får å få gjæren til å gjære lenger ned? Eller er jeg innafor?

I forhold til 1.013 tenker jeg at min er OK, men det er jo langt unna 1.008...

EDIT: målte i dag (forrige måling var i går), og den er nå 1.013, så da gir vel svaret seg selv. Skrudde opp til 22 grader og lar den stå et par dager til.
 
Sist redigert:
En rask oppdatering her, hvis det er noen som følger med. Har tyvsmakt på brygget etter 5 dager på flaske, og må si at det er meget vellykket! Som Sverrel sier var nok fruktigheten i aroma og smak enda mer fremtredende enn i originalen, men det gjør jo ingenting. Dette er antagelig noe som vil fade litt sakte men sikkert hvis den får stå en stund (det får den nok IKKE). Min er jo ikke ferdig karbonert ennå og har fortsatt litt sukkersødme å drasse på, men gleder meg til denne er helt ferdig. Svært lovende! Skal kjøre en sammenligning med originalen litt senere.
 
Velger å friske opp denne tråden i stedet for å starte en ny.

Har tenkt til å få brygget denne nå, med utgangspunkt i oppskriften til Sverre på side 2 her.

Men én ganske nybegynner stusser litt over at det "kun" er 4,1kg malt, men det er kanskje korrekt?

Ser også at Bryggselv ikke har Galaxy på lager, kan det erstattes kanskje med Azacca eller er det andre bedre tips?
 
Velger å friske opp denne tråden i stedet for å starte en ny.

Har tenkt til å få brygget denne nå, med utgangspunkt i oppskriften til Sverre på side 2 her.

Men én ganske nybegynner stusser litt over at det "kun" er 4,1kg malt, men det er kanskje korrekt?

Ser også at Bryggselv ikke har Galaxy på lager, kan det erstattes kanskje med Azacca eller er det andre bedre tips?

Oppskriften tar utgangspunkt i 84,6% meskeeffektivitet. Du må egentlig skalere det til din effektivitet. Hvis du ikke vet meskeeffektiviteten din ved en gitt mengde malt så bare se på noen brygg du har gjort med tilsvarende mengde malt (men ikke hveteøl), og så ser du på preboil SG'en din. Da skal du klare å treffe noenlunde innenfor.
 
Oppskriften tar utgangspunkt i 84,6% meskeeffektivitet. Du må egentlig skalere det til din effektivitet. Hvis du ikke vet meskeeffektiviteten din ved en gitt mengde malt så bare se på noen brygg du har gjort med tilsvarende mengde malt (men ikke hveteøl), og så ser du på preboil SG'en din. Da skal du klare å treffe noenlunde innenfor.

Det gir jo veldig god mening. Har noe data jeg kan sjekke opp der, så da gjør jeg definitivt det.
Takk!
 
Er interessert i å brygge en slik ale jeg også, hvilken oppskrift bruker dere nå? Er litt mange oppskrifter på tråden så jeg går litt i surr
 
Hei.

Legger ved oppskriften jeg og en kompis komponerte ut i fra de forslagene som ligger i tråden her, samt noen andre forslag fra et forum i USA. Syns denne ble spot on av hvordan Kona på flaske smaker :) lykke til

Kona Big Wave(Guttas Julebord 2016 Edition)
American Pale Ale (18 B)
SRM6.png

Type: All Grain
Batch Size: 45,00 l
Boil Size: 56,46 l
Boil Time: 90 min
End of Boil Vol: 48,96 l
Final Bottling Vol: 44,00 l
Fermentation: Ale, Two Stage
Date: 08 Oct 2016
Brewer: Butikk i butikken hjemmebryggeri
Asst Brewer:
Equipment: Braumeister 50L
Efficiency: 74,00 %
Est Mash Efficiency: 77,3 %
Taste Rating: 30,0
Taste Notes:
Ingredients
Amt Name Type # %/IBU
10,00 kg Pale Malt, Maris Otter (5,9 EBC) Grain 1 93,9 %
0,65 kg Caramel/Crystal Malt - 20L (39,4 EBC) Grain 2 6,1 %
15,00 g Amarillo [9,20 %] - Boil 60,0 min Hop 3 7,7 IBUs
15,00 g Citra [12,00 %] - Boil 60,0 min Hop 4 10,0 IBUs
2,00 tbsp Whirlfloc Tablet (Boil 15,0 mins) Fining 5 -
20,00 g Citra [12,00 %] - Boil 10,0 min Hop 6 4,9 IBUs
10,00 g Amarillo [9,20 %] - Boil 10,0 min Hop 7 1,9 IBUs
30,00 g Amarillo [9,20 %] - Boil 0,0 min Hop 8 0,0 IBUs
30,00 g Citra [12,00 %] - Boil 0,0 min Hop 9 0,0 IBUs
2,0 pkg California Ale (White Labs #WLP001) [35,49 ml] Yeast 10 -
44,00 g Citra [12,00 %] - Dry Hop 5,0 Days Hop 11 0,0 IBUs
38,00 g Amarillo [9,20 %] - Dry Hop 5,0 Days Hop 12 0,0 IBUs
Gravity, Alcohol Content and Color
Est Original Gravity: 1,055 SG
Est Final Gravity: 1,010 SG
Estimated Alcohol by Vol: 5,9 %
Bitterness: 24,5 IBUs
Est Color: 11,9 EBC
Measured Original Gravity: 1,044 SG
Measured Final Gravity: 1,012 SG
Actual Alcohol by Vol: 4,2 %
Calories: 410,8 kcal/l
Mash Profile
Mash Name: BIAB, Light Body
Sparge Water: -0,00 l
Sparge Temperature: 75,6 C
Adjust Temp for Equipment: TRUE
Est Mash PH: 5,66
Measured Mash PH: 5,20
Total Grain Weight: 10,65 kg
Grain Temperature: 22,2 C
Tun Temperature: 22,2 C
Target Mash PH: 5,20
Mash Acid Addition:
Sparge Acid Addition:
Mash Steps
Name Description Step Temperature Step Time
Saccharification Add 63,46 l of water at 71,0 C 65,0 C 60 min
Mash Out Add 0,01 l of water and heat to 78,0 C over 15 min 78,0 C 10 min

Sparge: If steeping, remove grains, and prepare to boil wort
Mash Notes: Brew in a bag method where the full boil volume is mashed within the boil vessel and then the grains are withdrawn at the end of the mash. No active sparging is required. This is a light body beer profile.
Carbonation and Storage
Carbonation Type: Keg
Pressure/Weight: 0,86 bar
Keg/Bottling Temperature: 7,2 C
Fermentation: Ale, Two Stage
Volumes of CO2: 2,3
Carbonation Used: Keg with 0,86 bar
Age for: 30,00 days
Storage Temperature: 18,3 C
Notes
Satt starter på 2,5L med 2 pakker WLP001

Brygget lørdag 08.10.16

OG: 44

Tørrhumlet mandag 24.10.16


Created with BeerSmith
 
Fant denne klonen hos Clawhammer supply:
Brewing Water
7.5 gallons (30 quarts or 28.4 liters) of tap water went into this baby. We didn't even filter it. Welcome to the lazy river!

Grains and Mash
4.1 kg of pale is best but we used a 50/50 mix of pale and pilsner because that's all we had. Problem solvers are what we are.
226.8g of honey malt.
113.4g of caramel malt.
We mashed for 60 minutes at 152 degrees F (66.7C).

Hops and Boil
4.25g of Galaxy at start of boil (60 minutes).
7.1g of Citra with 15 mins left.
7.1g of Citra with 5 minutes left.
7.1g of Citra at flame out.
Our Citra hops had 13% alpha acids
We also added a whirlfloc tablet with 15 minutes left.

Yeast and Fermentation
We chilled to the high 60s F (~16C) and added one package of Safale US-05
We then fermented at 68 degrees F (20C) for a couple of weeks


Kona Big Wave Clone - Blonde Ale Homebrew Recipe
 
Sist redigert:
Blåser liv i denne igjen nå som sommeren er på anmarsj!

Jeg tenkte å brygge etter Sverrel sin oppskrift på side 2, med kun noen få justeringer. Så det jeg lurer på er hvilken av malttypene nedenfor som vil fungere best og hva vil forskjellen være?
1. ca 4% Caramalt/crystal 20
2. ca 4% cara red
3. ca 3% melanoidin og 1% cara munich II

Et annet generelt spørsmål. Jeg leser flere steder at man kan benytte typiske bitterhumler, feks Nugget @60 min. men, de fleste typiske kloneoppskrifter på f.eks homebrewtalk også videre benytter nesten alltid "dyrere" humler som f.eks Mittelfruh også videre ved 60. Er det faktisk ingen forskjell i smak på dette bare man "treffer" IBU?
 
Blåser liv i denne igjen nå som sommeren er på anmarsj!

Jeg tenkte å brygge etter Sverrel sin oppskrift på side 2, med kun noen få justeringer. Så det jeg lurer på er hvilken av malttypene nedenfor som vil fungere best og hva vil forskjellen være?
1. ca 4% Caramalt/crystal 20
2. ca 4% cara red
3. ca 3% melanoidin og 1% cara munich II

Et annet generelt spørsmål. Jeg leser flere steder at man kan benytte typiske bitterhumler, feks Nugget @60 min. men, de fleste typiske kloneoppskrifter på f.eks homebrewtalk også videre benytter nesten alltid "dyrere" humler som f.eks Mittelfruh også videre ved 60. Er det faktisk ingen forskjell i smak på dette bare man "treffer" IBU?
Koker du noble humler lenge så utvikler du den karakteristiske "krydder"smaken, slik eg har skjønt det.

Espen Lothe snakka for noken år sidan om at det blei med ein del smak over når han kokte store mengder f.eks EKG i 60 min.

Så det er nok ikkje gitt at det er samma kva du bruker som humle som bitring.
 
Tilbake
Topp